Codul Administrativ, adoptat. Principalele prevederi

Mihai Ciobanu / 25 iun 2019 / 21:55 Salveaza PDF Comentarii
Guvernul României
Descriere foto: Guvernul României

Guvernul României a aprobat astăzi, 25 iunie, prin Ordonanţă de urgenţă, Codul Administrativ al României, un act normativ care aduce claritate şi eficienţă în administraţia publică, integrând mai multe acte normative pentru îmbunătăţirea serviciilor publice.

"În ultimele două luni, am avut întâlniri cu reprezentanţii structurilor asociative ale administraţiei publice din România, care ne-au solicitat adoptarea Codului Administrativ. De altfel, de 15 ani, reprezentanţii administraţiei publice locale, indiferent de culoarea lor politică, ne solicită ajutor pentru a simplifica toate procedurile", a precizat viceprim-ministrul Vasile-Daniel Suciu, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice.


Codul Administrativ creează un cadru legal unitar, coerent, clar şi simplificat pentru activitatea administraţiei publice şi reglementează următoarele domenii:

 

- administraţia publică centrală;
- administraţia publică locală;
- prefectul, instituţia prefectului şi serviciile publice deconcentrate;
- reguli specifice proprietăţii publice şi private a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale;
- statutul funcţionarilor publici, prevederi aplicabile personalului contractual din administraţia publică şi evidenţa personalului plătit din fonduri publice;
- răspunderea administrativă;
- serviciile publice.

"Avem astăzi un act normativ complex, care creează cadrul necesar pentru modernizarea şi eficientizarea administraţiei publice. Acest cod nu este pentru conducătorii administraţiei publice, ci pentru funcţionarea corectă a instituţiilor în interesul cetăţenilor", a precizat viceprim-ministrul Vasile-Daniel Suciu.


Codul administrativ stabileşte, printre altele:

 

- procedurile şi termenele pentru numirea în funcţia de membru al Guvernului în caz de remaniere guvernamentală sau de vacantare a postului;
- validarea mandatelor consilierilor locali aleşi prin hotărârea instanţei, nu prin hotărârea unei comisii de validare;
- răspunderea aleşilor locali pentru aprecierea necesităţii şi oportunităţii actelor administrative;
- atestarea domeniului public prin hotărâre de Consiliu local sau judeţean, şi nu prin hotărâre de guvern;
- constituirea de venit la bugetul local a redevenţelor obţinute prin concesionare din activităţi de exploatare a resurselor la suprafaţă (40% la nivelul bugetului local al judeţului pe pe teritoriul asupra căruia există activităţi de exploatare, 40% la bugetul local al comunei, oraşului sau municipiului şi 20% la bugetul de stat);
- organizarea concursurilor naţionale pentru înalţii funcţionari publici;
- condiţiile de transfer al funcţionarilor publici din administraţia publică centrală în cea locală şi invers.


* * *


Elaborarea unui Cod Administrativ în România a fost solicitată, pentru prima dată în spaţiul public românesc, de către Asociaţia Comunelor din România, în anul 2004.



În perioada 2014 - 2017, proiectul Codului Administrativ a fost definitivat la nivelul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), în colaborare cu un grup de lucru interinstituţional, format din reprezentanţi ai mai multor instituţii publice, structurilor asociative ale administraţiei publice, mediului universitar şi organizaţiilor neguvernamentale.
Proiectul definitivat la nivelul MDRAP transpune măsuri prevăzute în documentele strategice asumate de România în contextul condiţionalităţilor ex-ante privind administraţia publică. În urma rundelor de întâlniri bilaterale cu reprezentanţi ai Comisiei Europene, aceştia şi-au exprimat aprecierea faţă de proiectul realizat.


Te-ar putea interesa






Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2019 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.27