Au românii talent? Secretele votului de la concursul ProTv

romanii-au-talent-
romanii-au-talent-

ProTv a evitat să anunțe câți telespectatori au votat prin sms la ”Românii au talent”, iar sociologii cred că  numărul este foarte mic. Utilizarea votului prin sms în selectarea de talente a trezit în occident o întrebare importantă: Poate fi talentul subiect al opiniei generale? Este valoros ceea ce întruneşte voturile celor mai mulți?

Câţi dintre noi ştiu să recunoască o voce ce urcă mai multe octave? Dar o piruetă făcută corect? Sociologul Marius Drașovean, expert în comunicare la Institutul AB Research, susține că majoritatea spectatorilor nu se implică emoțional până la nivelul de a da bani pentru un sms, iar votul s-a dat după apartenenţa regională, pentru reprezentarea categoriilor de vârstă și reducerea frustrărilor.  Eventuala nemulțumire generată de rezultat este în beneficiul postului de televiziune, pentru că generează discuții și promovează emisiunea. Pentru cei supradotați, care au un talent adevărat, nu s-a găsit un spațiu de manifestare, dar show-ul ”Românii au talent” servește mândriei naționale și respectului de sine.

-Cum apreciați rezultatul votului la ”Românii au talent”?

-Să presupunem că votul a fost unul real, în sensul ca alegerea a fost făcută de public, aşa cum s-a declarat, şi nu de către realizatori. Să nu uităm că românii au talent şi la măsluit votul. Oricum, rezultatul, prin comparație cu alte emisiuni similare, din alte ţări, este consonant cu structura unei părţi a audienţei și mai puţin cu ideea de „talent” aşa cum ar fi cazul după titlu. Este oarecum firesc, dacă ne gândim că principalul obiectiv al oricărui spectacolului este audienţa. Pentru fiecare astfel de emisiune (să ne amintim si de Eurovision), voturile sunt foarte puţine în raport cu ratingul. De cele mai multe ori, realizatorii evită sa prezinte numărul celor ce au votat. Majoritatea telespectatorilor nu se implică afectiv in emisiune până la nivelul de a da bani (respectiv un sms).

-Cine au fost cei care au dat sms?

-Cei care au votat au fost fie cei din reţelele de socializare ale concurenţilor, iar din acest motiv promovarea şi PR emisiunii nu au inregistrat performante semnificative, fie cei care au vrut să marcheze prin vot adeziunea afectivă către unul sau altul din competitori. Pe criterii de cu totul alt tip de cât talentul recunoscut. S-a votat pentru apartenenţa regională (mai ales cei din Ardeal sunt sensibili la astfel desubiecte), s-a votat pentru cazuri sociale, s-a votat pentru reprezentarea categoriilor de vârstă, pentru reducerea frustrărilor, pentru amuzament şi, desigur, şi împotriva comportamentelor mai puţin „lăudabile”. Repet: nimic nefiresc. Votul, în astfel de emisiuni, nu este un proces de eligibilitate pe criterii meritocratice, democratice sau deontologice. Rezultatul votului trebuie să creeze bucurie, dezamăgire, enervare, nu dreptate.

-Nu este riscant să enervezi telespectatorii?

-Nu, chiar e util ca rezultatul să fie uşor nedrept pentru că lumea va vorbi, îşi va manifesta dezaprobarea, îl va injura poate pe membrul juriului care a criticat anticipat. Iar emisiunea va mai câştiga astfel interes şi publicitate. Dincolo de toate acestea, rămâne, undeva, sentimentul că pentru cei care au cu adevărat talent, pentru cei care scriu poezii, instrumentişti, pictori, sculptori, copii supradotaţi, inventatori etc. incă nu s-a gasit un spatiu de manifestare.

-Care ar fi părțile bune ale unui astfel de show?

-Cred că ceea ce se pierde pe partea respectului pentru standard şi calitate se câştigă pe partea mândriei naţionale, pe partea solidarităţii şi, de ce nu?, a respectului faţă de sine, al nostru, ca români. Într-o lume în care prea des suntem puşi, sau ne aşezăm singuri, la coada listelor de tot felul, sunt de apreciat momentele în care ne bucurăm că printre noi se află şi oameni care pot uimi prin calităţi pozitive, ciudate sau măcar hilare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel