Sorin Dumitru Manțu, comisar în cadrul ANPC, a făcut o divulgare publică în legătură cu încălcarea legislației de protecție a consumatorilor de către...
Sorin Dumitru Manțu, comisar în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, a făcut o divulgare publică ce aduce în atenția societății românești nerespectarea legislației de protecția consumatorilor în perioada 2005-2008.
Potrivit avertizării, autoritățile, în special cele aflate în conducerea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, nu au întreprins demersurile necesare pentru a verifica dacă băncile respectau prevederile legale privind protecția consumatorilor în contractele de credit.
Manțu a subliniat că, în ciuda faptului că aveau la dispoziție toate pârghiile legale pentru a acționa, nu au făcut nimic pentru a proteja interesele consumatorilor, chiar și după ce avertismentele au fost făcute publice încă din 2019.
Sesizarea Guvernului și Parlamentului, dar fără rezultate concrete
În februarie 2019, Dumitru Manțu a sesizat atât Guvernul României, cât și Parlamentul României în legătură cu abaterile observate în contractele de credit ale consumatorilor din perioada 2005-2008. Deși sesizările au fost transmise către autoritățile competente, singura reacție concretă a venit din partea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupției și petiții, care a organizat o audiere în aprilie 2019.
Aceasta, însă, a fost una mai degrabă simbolică, fără niciun rezultat tangibil. Manțu a insistat că, în ciuda cererii sale de a iniția demersuri concrete, autoritățile nu au răspuns la problemele semnalate, iar publicul nu a aflat nici măcar un răspuns oficial, subliniind lipsa de transparență și de responsabilitate a autorităților în fața unor astfel de situații grave.
Încercarea de control a creditelor în CHF, blocată de conducerea ANPC
În perioada septembrie-decembrie 2019, Sorin Dumitru Manțu a acționat pentru a verifica respectarea legislației în cazul creditelor acordate în moneda franci elvețieni (CHF). Manțu a inițiat o acțiune de control tematic. Aceasta avea scopul de a investiga legalitatea acestor credite, întrucât mulți consumatori s-au aflat în imposibilitatea de a le rambursa din cauza fluctuațiilor cursului valutar.
Însă acțiunea nu a fost finalizată din cauza refuzului conducerii Autorității de a aproba prelungirea tematicii și a investigațiilor. Aceasta poate reprezenta o altă dovadă a pasivității autorităților în fața unei probleme majore pentru consumatori.
Sesizarea Direcției Naționale Anticorupție și cercetările începând din 2020
După ce autoritățile nu au reacționat, Sorin Dumitru Manțu a sesizat Direcția Națională Anticorupție (DNA) în decembrie 2020, cerând o investigație amănunțită a celor implicați în aceste abateri de la legislația de protecție a consumatorilor. DNA a transmis sesizarea către Parchetul Sectorului 1, care a demarat cercetările prin intermediul Poliției Sectorului 1 din București. Aceste cercetări, însă, au fost finalizate cu clasarea cazului în luna mai 2024.
Acțiunea tematică din 2023 și concluziile controalelor efectuate
După o așteptare de opt ani, în iulie 2023, Manțu a reînceput demersurile de verificare a respectării prevederilor legale în cazul creditelor acordate între 2004 și 2010. A fost inițiată o acțiune tematică de control în cadrul căreia au fost verificate 17 instituții financiar-bancare, dintre care Manțu a fost responsabil pentru 5 bănci mari, printre care BCR, BRD, Raiffeisen Bank, OTP Bank, și First Bank.
Aceste controale, care au fost finalizate în iunie 2024, au scos la iveală abateri de la legislația privind protecția consumatorilor, mai exact în ceea ce privește O.G. nr. 21/1992 și Legea nr. 363/2007, vizând combaterea practicilor comerciale incorecte.
În temeiul articolului 19 din Legea nr. 361/2022, Sorin Dumitru Manțu, comisar în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, a adus comentarii în exclusivitate pentru DC News, în care a discutat pe larg despre acest subiect.
"Controalele inițiate în luna iulie 2023 au fost realizate la 17 bănci, dintre care, la cele 5 bănci care mi-au fost repartizate, am finalizat acțiunile de control în luna iunie 2024, în prezent procesele-verbale fiind contestate în instanța de judecată, astfel încât este suspendată executarea măsurilor dispuse", a explicat acesta.
"În cadrul acțiunilor de control au fost avute în vedere toate contractele de credit încheiate în perioada 2004-2010, indiferent de moneda în care au fost acordate creditele, prin urmare, inclusiv cele privind creditele în franci elvețieni", a spus Sorin Dumitru Manțu.
"Scopul acțiunii de control a fost verificarea respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor în cazul contractelor de credit încheiate în perioada 2004-2010 (până la data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 50/2010) prin:
Verificarea modalității prin care băncile au realizat publicitatea contractelor de credit, cu cercetarea tuturor formelor de publicitate.Verificarea modalității prin care băncile au încheiat contractele de credit și au acordat și derulat creditele, cu respectarea prevederilor legale și a celor specifice activității.Verificarea modalității de informare privind riscurile specifice asociate contractelor de credit, care pot conduce la afectarea posibilității de plată.Verificarea respectării prevederilor legale în cazul elementelor de cost ale creditului (dobânzi, comisioane etc.).Verificarea respectării prevederilor Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii.
Finalitatea acțiunilor de control în cazul celor 5 bănci care mi-au fost repartizate este următoarea:
Banca Comercială Română S.A. – A fost încheiat procesul-verbal de constatare a contravenției nr. 1198546/07.06.2024, în cadrul căruia au fost constatate încălcări ale prevederilor O.G. nr. 21/1992. Au fost aplicate 3 amenzi în valoare de 100.000 lei și au fost dispuse măsuri de remediere pentru consumatori.
B.R.D. – Groupe Société Générale S.A. – A fost încheiat procesul-verbal de constatare a contravenției nr. 1198547/07.06.2024, în cadrul căruia au fost constatate încălcări ale prevederilor O.G. nr. 21/1992. Au fost aplicate 5 amenzi în valoare de 60.000 lei și au fost dispuse măsuri de remediere pentru consumatori.
First Bank S.A. (fosta Piraeus Bank S.A.) – A fost încheiat procesul-verbal de constatare a contravenției nr. 1198548/07.06.2024, în cadrul căruia au fost constatate încălcări ale prevederilor O.G. nr. 21/1992 și ale Legii nr. 363/2007. Au fost aplicate 6 amenzi în valoare de 360.000 lei și au fost dispuse măsuri de remediere și sancțiuni complementare pentru consumatori.
OTP Bank România S.A. – A fost încheiat procesul-verbal de constatare a contravenției nr. 1198549/07.06.2024, în cadrul căruia au fost constatate încălcări ale prevederilor O.G. nr. 21/1992 și ale Legii nr. 363/2007. Au fost aplicate 5 amenzi în valoare de 290.000 lei și au fost dispuse măsuri de remediere și sancțiuni complementare pentru consumatori.
Raiffeisen Bank S.A. – A fost încheiat procesul-verbal de constatare a contravenției nr. 1198550/07.06.2024, în cadrul căruia au fost constatate încălcări ale prevederilor O.G. nr. 21/1992 și ale Legii nr. 363/2007. Au fost aplicate 4 amenzi în valoare de 270.000 lei și au fost dispuse măsuri de remediere și sancțiuni complementare pentru consumatori.
Finalitatea acțiunilor de control privind celelalte bănci o găsiți în Anexa 33 din Nota de fundamentare la divulgarea publică, conform comunicării ANPC.
Divulgarea publică este realizată abia acum, în condițiile în care am tot solicitat conducerii ANPC lămuriri privind refuzul de a face publice rezultatele acțiunilor de control și am apreciat că este necesar să aflu exact care este data la care au fost finalizate acțiunile de control în cadrul tematicii. Din adresa nr. 51873/23.01.2025, răspuns primit în temeiul unei solicitări în baza Legii nr. 544/2001, reiese faptul că acțiunile de control au fost finalizate în luna septembrie 2024.
Totodată, divulgarea publică reprezintă o ultimă acțiune, în urma altor demersuri realizate de-a lungul anilor, pentru a prezenta public modul în care anumite bănci au încălcat masiv legislația privind protecția consumatorilor, dar și pentru a remedia aceste încălcări și a veni în sprijinul consumatorilor", a detaliat Sorin Dumitru Manțu.
"Pentru prezentarea unei imagini reale asupra modului în care ANPC și-a îndeplinit atribuțiile legale în domeniul financiar-bancar și asupra modului în care anumite bănci au respectat legislația privind protecția consumatorilor, fiind afectați și în prezent zeci de mii de consumatori", a afirmat comisarul ANPC.
"Prin faptul că rezultatele acțiunilor de control nu au fost făcute publice, băncile care au fost verificate ar avea eventual de câștigat, deoarece imaginea lor nu este afectată, iar rezultatele acțiunilor de control nu pot fi folosite de consumatori în litigiile aflate pe rolul instanțelor de judecată.
Totodată, și conducerea Autorității ar avea de câștigat, deoarece privește rezultatele unor acțiuni de control ce au legătură cu contracte vechi de peste 15 ani, care deja ar fi trebuit să fie verificate de ANPC în privința legalității.
Rezultatele acțiunilor de control ar fi putut ajuta consumatorii care au contractat credite vechi și au în derulare, în prezent, litigii, pentru a obține în instanță o soluție favorabilă.
Dar nu divulgările publice în sine ar avea impact major asupra oamenilor, ci măsurile și sancțiunile dispuse în cadrul acțiunilor de control, în urma finalizării dosarelor în instanță, prin restituirea către consumatori sau scăderea soldului datoriei (în cazul celor aflați în executare silită), cu valori considerabile (în cazul abaterilor privind dobânda, valorile sunt estimate la cel puțin 20.000 – 30.000 euro/credit, în funcție de valoarea creditului)", a concluzionat Sorin Dumitru Manțu, comisar în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Solicitări de presă au fost transmise și către cele cinci bănci verificate de către comisarul ANPC.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News