Procurorul francez care conduce ancheta în cazul tragediei aviatice din Alpi spune că aeronava Airbus 320 în care se aflau 150 de persoane a fost prăbușită deliberat de copilot. Căpitanul părăsise carlinga pentru a merge la toaletă, iar copilotul i-a blocat ușa, nepermițându-i să revină la manșă.
Copilotul a început coborârea avionului dintr-un motiv necunoscut, în timp ce se afla singur în carlingă, a declarat procurorul Brice Robin, care a descris acțiunea ca fiind "deliberată".
"În primele 20 de minute, cei doi piloţi discutau normal, vesel. Nimic anormal. Comandantul de bord pregătea informarea pentru aterizarea la Dusseldorf, iar răspunsurile copilotului par laconice. Comandantul de bord îi cere copilotului să preia comanda şi se aude zgomotul unui scaun şi uşa care se închide. Probabil a mers să-şi satisfacă o necesitate naturală. Copilotul manipulează atunci sistemul de monitorizare a zborului pentru a începe coborârea în timp ce era singur la comandă".
"Tăcere absolută în carlingă. Nimic, niciun cuvânt în ultimele zece minute", a subliniat Brice Robin, care a precizat că s-au auzit strigătele și țipetele călătorilor înainte de impact
Copilotul german Andreas Lubitz (28 de ani), rămas singur la manșa avionului după ce căpitanul a părăsit carlinga, a refuzat să-i deschidă ușa căpitanului și a apăsat un buton de coborâre a aeronavei, a declarat procurorul din Marsillia în timpul unei conferințe de presă televizate.
Act terorist? Sinucidere?
Ipoteza unei prăbușiri deliberate a aeronavei fusese invocată în cursul zilei de joi de mai mulți experți consultați de agențiile de presă internaționale.
"Nu sunt întrunite elementele pentru a califica asta un act terorist", a precizat anchetatorul. "Nu o pot numi o sinucidere, dar este o întrebare legitimă", a mai spus el.
"Intenția a fost de a distruge avionul", a punctat procurorul. "A fost o acțiune voluntară din partea copilotului. Nu era cunoscut drept terorist, cu siguranță nu".
Cu o zi în urmă, Lufthansa, gigantul care deține operatorul low-cost Germanwings, a insistat că avionul se afla în stare "perfectă" și a exclus ca incidentul să fi fost provocat de o defecțiune tehnică. CEO-ul Lufthansa a ținut să precizeze că pilotul avea o experiență de zbor 10 ani, în care adunase peste 6.000 de ore de zbor, majoritatea la bordul unor Airbus-uri.
*Referințe: Reuters; The New York Times; The Guardian
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu