Portul Constanța ar putea fi miza intrării României în Spațiul Schengen

Portul-Constanta
Portul-Constanta

Aderarea României în Spațiul Schengen a fost amânată din nou. Consiliul JAI care ar fi trebuit să aibă loc săptămâna viitoare a fost anulat, din cauza lipsei de consens privind aderarea României și Bulgariei la Schengen, Germania și Belgia alăturându-se poziției Olandei. Despre opoziția Olandei s-a știut din momentul luării în discuție a aderării României la Schengen, dar motivul real se bănuie a fi Portul Constanța, care ar putea amenința supremația Portului Rotterdam.

 Cum aderarea celor două țări la Schengen era singurul punct pe agendă, dar nu s-ar fi ajuns la nicio decizie, s-a decis anularea Consiliului JAI. Astfel, următorul Consiliu va avea loc la 25 octombrie.

 De la Consiliul European din martie, când s-a decis ca aderarea României și Bulgariei să fie dezbătută la Consiliul JAI din septembrie, ca urmare a opoziției Olandei față de primirea acestor țări, au apărut însă noi evenimente care au dat agenda peste cap.

 Pe lângă Olanda, acum se opun aderării și Belgia - în contextul alegerilor locale din octombrie - și Germania, care a transmis, de altfel, semnale în acest sens prin declarațiile ministrului de interne Hans-Peter Friedrich, care și-a exprimat scepticismul în legătură cu aderarea României și Bulgariei.

În aceste condiții, România ar putea afla luna viitoare verdictul în privinţa intrării în Spaţiul Schengen. Olanda este cunoscută ca opozantul principal la aderarea României la Schengen, adevărata miză în procesul de aderare nu este alta decât  privatizarea CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, o afacere evaluată, neoficial, la 1 miliard de euro, scrie cotidianul.ro.

 "Olanda şantajează România cu intrarea în Schengen, pentru a obţine mai repede şi în condiţii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanţa şi, practic, controlul fluxului de mărfuri pentru Europa şi menţinerea Portului Constanţa într-o zonă mediocră din punctul de vedere al volumului mărfurilor şi al cifrei de afaceri", declara senatorul PSD Marius Bota. Potrivit analiştilor, acuzele îşi au o logică economică. “Dacă România intră în Spaţiul Schengen, ar putea ameninţa supremaţia Portului Rotterdam, cea mai mare poartă de intrare a mărfurilor extracomunitare în Europa”, explica expertul în transporturi Gabriel Marinescu.

“Prin noile facilităţi obţinute şi prin sprijinul declarat al americanilor pentru acest proiect, Portul Constanţa ar ameninţa supremaţia olandeză”, considera expertul, citat de DailyBusiness.ro Acesta ar fi şi motivul pentru care olandezii s-au grăbit să semneze un protocol de colaborare între Portul Rotterdam şi Portul Constanţa, iar firmele olandeze s-au arătat interesate să preia portul românesc. Prin acordul de colaborare, România se angajează, practic, să predea managementul strategic asupra Portului Constanţa în mâna olandezilor, afirma senatorul Bota.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel