Creștere istorică a prețurilor în blocurile noi în 2025. Nicio șansă ca o familie, cu salarii medii, să mai cumpere o locuință

arhivă
arhivă

Guvernul României și Ministerul de Finanțe au publicat, în data de 03.07.2025, pe site-ul Ministerului de Finanțe, „Proiectul de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare” prin care s-a stabilit că va crește cota TVA-ului redus de 9% pentru locuințe, ca parte a politicii sociale, până la valoarea standard de 21% pentru toate locuințele noi care vor fi realizate și vândute după data de 01 august 2025.

În acest context, Asociația Dezvoltatorilor Imobiliari din România – Urbanis a reacționat.

„La acest moment, piața imobiliară din România întâmpină mai multe dificultăți de dezvoltare și creștere, printre care enumerăm: o perioadă lungă de incertitudine politică și fiscală, care a afectat deja mediul economic și dorința de achiziție de locuințe noi, și alte dificultăți specifice legate de creșterea prețurilor de construire, care au condus în perioada anterioară – anul 2024 și în primul semestru al anului 2025 – la majorări de prețuri în ceea ce privește achiziția de locuințe noi.

În cifre, prețurile la locuințele noi au crescut în ultimii 2 ani, la nivel național, cu 13% în anul 2024 și cu 15% în primul semestru al anului 2025. Pe de altă parte, numărul de tranzacții a scăzut în anul 2024 cu 14% raportat la anul 2023 și cu 18% în primul semestru al anului 2025, raportat la perioada anterioară. Din corelarea acestor cifre se observă o legătură directă și clară între creșterea prețului și scăderea numărului de tranzacții la nivel național, influențată în ultimele luni de incertitudinea politică și fiscală, care a condus la scăderi bruște ale numărului de tranzacții.

Creșterea TVA-ului de la 9% la 21% va conduce la o creștere directă și automată a prețului de tranzacționare a locuințelor noi cu un procent de 12%, ceea ce ar putea duce la o creștere istorică a prețurilor la locuințele noi, cu un procent de 30% sau mai mult în anul 2025.

Dacă analizăm măsurile fiscale care sunt propuse spre adoptare, observăm că anularea TVA-ului redus de 9% pentru locuințele noi și trecerea la taxarea standard de 21% reprezintă o creștere mai mult decât dublă a taxelor (mai exact 233%) pentru acest domeniu extrem de important pentru industria națională, fiind cu siguranță domeniul care va fi cel mai afectat de noile măsuri fiscale.

Această modificare va afecta extrem de puternic puterea de cumpărare a locuințelor de către persoanele tinere și familiile din clasa medie, adică majoritatea populației României.

În plus, există o probabilitate extrem de ridicată, probată prin datele existente și prezentate mai sus, ca această modificare să conducă la o scădere bruscă a cererii în piața imobiliară rezidențială, cu impact negativ în lanț asupra investițiilor, firmelor care activează în întreaga piață imobiliară, a locurilor de muncă și a colectării taxelor. În realitate, scăzând numărul tranzacțiilor cu un procent similar cu cel al creșterii taxelor, se vor colecta mai puține taxe. Este de așteptat ca efectele să fie generalizate și negative asupra celor care activează în această industrie.

Această diminuare dramatică ar putea genera, pe termen mediu și lung, o scădere generalizată la nivelul întregii industrii imobiliare, cu pierderi de ordinul miliardelor de euro în investiții noi și scăderi ridicate ale taxelor colectate la bugetul statului.

În ceea ce privește textul actual al proiectului de lege, acesta generează confuzii privind aplicarea cotei reduse pentru tranzacțiile aflate în curs, pe baza antecontractelor deja semnate. Este nevoie de clarificări urgente pentru a evita interpretările contradictorii și blocarea a zeci de mii de tranzacții imobiliare aflate în derulare. Lipsesc în integralitate prevederi cu privire la aplicarea noilor norme fiscale asupra tranzacțiilor care s-au încheiat cu o cotă standard de 19%, fiind tratată doar lacunar ipoteza tranzacțiilor deja încheiate cu o cotă de 9%.

Considerăm că limitarea aplicabilității cotei reduse doar pentru un an, pentru tranzacțiile deja antecontractate, până la 1 august 2026, este nerealistă și injustă, încălcând principiile securității juridice și fiscale și ale proporționalității, în contradicție chiar cu dreptul european și național. Este notoriu faptul că, din motive birocratice și tehnice, nu este posibilă finalizarea unui proiect imobiliar de proporții într-o perioadă de un an calendaristic, ceea ce înseamnă că vor exista două categorii de cumpărători: cei „norocoși”, ale căror tranzacții se vor finaliza și vor putea realiza vânzarea până la data de 01.08.2026, și cei mai „puțin norocoși”, care nu se vor încadra în acest termen, deși în acest caz nu există nicio culpă a cumpărătorilor sau dezvoltatorilor imobiliari.

ASOCIAȚIA DEZVOLTATORILOR IMOBILIARI DIN ROMÂNIA – URBANIS (prescurtat ADIRU) a transmis deja punctul său de vedere către Guvern și Ministerul de Finanțe cu privire la impactul noilor prevederi fiscale și cu privire la clarificarea normelor fiscale și speră că Guvernul României va analiza cu responsabilitate implicațiile acestei decizii și va menține cadrul legislativ favorabil dezvoltării durabile a pieței imobiliare din România”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]
pixel