Cititorii DCNews au răspuns la mai multe sondaje online, pe teme pornind de la noul Cod Rutier la vizita delegației chineze în România. Vă prezentăm o sinteză a modului în care văd ei actualitatea politică sau socio-economică și soluțiile propuse, comentate de sociologul Ana Bulai.
Noul Cod Rutier
Repondenții sondajului DCNews, realizat în colaborare cu OpenRoad, au respins intenția guvernului de a înăspri sancțiunile pentru nepurtarea centurii, pentru trecerea pe roșu sau neacordarea de prioritate, inclusiv pietonilor. Între 75-85 la sută au fost împotrivă. În schimb, susțin suspendarea carnetului până la 4-5 ani pentru accidentele petrecute la trecerea pe roșu, pentru viteză excesivă și pentru conducerea sub influența alcoolului.
”Oamenii doresc pedepse mai mari, spune sociologul Ana Bulai, din cauza sentimentului de frustrare dat de injustiția unor cazuri intens mediatizate. Criminali care au ucis din cauza vitezei și a alcoolului, teribiliști, oameni cu influență și bani care fac accidente scapă cu pedepse ușoare și acest fenomen a revoltat publicul, care dorește dreptate”. În schimb, oamenii se tem că micile greșeli pe care oricine le poate face în trafic, din neatenție, vor fi speculate de polițiști, care vânează carnetele și au plan la amenzi.
Black Friday
Cititorii DCNews sunt interesați de cumpărăturile online și au declarat că intenționează să facă achiziții importante în ziua de Black Friday. Trei sferturi au hotărât să investească peste 500 de lei și un sfert peste 2000 de lei, în produse IT, electronice și electrocasnice. Totuși, 70% dintre repondenți știu că majoritatea reducerilor sunt ”artificiale”, cu prețuri umflate pentru a putea fi scăzute de Black Friday. Doar 32% au avut probleme cu livrările, dar majoritatea s-au plâns de viteza site-urilor de vânzări.
”Obișnuiții mediului online acceptă astfel de vânzări, chiar dacă știu că firmele încearcă să păcălească publicul, pentru că au văzut că funcționează sistemul de returnare. De altfel, presa a scris că firmele de curierat au avut probleme, din cauza numărului mare de returnări pentru magazinele online. Practicile comerciale din Black Friday încep să dezamăgească internauții: am observat în acest sondaj că peste 70% doresc extinderea sistemului în offline”, a spus Ana Bulai.
Taxarea monopolurilor de energie și gaze
Peste 79 % din repondenți se tem că impozitarea monopolurilor va însemna prețuri mai mari pentru populație și 57% că nu va ajuta economia. Doar 25% cred că aceste taxe se vor regăsi în construcția de autostrăzi. Cu toate că sunt conștienți de impactul măsurii, 80% dintre repondenți susțin că monopoliștii ar trebui supraimpozitați și că FMI îi sprijină.
”Răspunsurile sunt firești, fiindcă politicile din domeniu au fost prezentate de presă doar din acest punct de vedere, al creșterii prețului. Suprataxarea monopoliștilor, chiar cu asumarea de consecințe pentru consumator, este văzută ca o sanțiune necesară. Este vorba de răzbunarea unui public care nu are alte mijloace de a lupta cu distribuitorii de gaze sau de electricitate, care se simte furat de aceștia și nemulțumit de serviciile oferite”, a concluzionat sociologul.
Impozitarea agricultorilor
Părerile pro sau contra sunt egal distribuite în ceea ce privește impozitarea agricultorilor care au vaci, oi, teren agricol. În cazul celor care dețin peste 1 ha de tutun, peste 70 la sută dintre repondenți susțin impozitarea.
”Românii încep să înțeleagă că 4 milioane de persoane din mediul rural sunt beneficiari de servicii finanțate din taxele și impozitele plătite de orășeni. Procentul celor care susțin impozitarea țăranilor nu este proporțional cu numărul orășenilor fiindcă mulți au rude la țară și depind de alimentele produse în gospodărie. Pe măsură ce se va conștientiza impactul negativ al autoconsumului și povara impusă lucrătorilor industriali de satele nefiscalizate, va crește susținerea pentru impozitarea țăranilor. De remarcat că 70% sunt de acord cu impozitarea terenurilor cultivate cu tutun. Acestea nu aparțin micilor proprietari, foarte puțini au rude care cultivă tutun, deci lumea e de acord cu impozitarea”, a spus Ana Bulai.
Reuniunea China-EEC, de la București
Peste 81% dintre repondenți cred că întâlnirea va avea un impact pozitiv. Oficialii chinezi își vor respecta angajamentele, cred 83% . Doar 65% îi creditează pe oficialii români, în timp ce 78% cred că intențiile chinezilor sunt realiste. Repondenții speră că vom avea mai multe autostrăzi după vizita chineză și că se vor genera mai multe locuri de muncă decât din relația cu UE. Peste 47% se tem că relațiile cu China se vor împotmoli din cauza birocrației și a administrației românești.Prestația guvernului este apreciată de peste 80% din repondenți. Corupția va întârzia proiectele și va crește costurile, dar nu le va bloca, susține majoritatea.
”Viziunea pozitivă era de așteptat, din două motive. A fost intens mediatizată vizita, oamenii au amintiri pozitive despre produsele chinezești și o percepție a Chinei ca o putere economică și tehnologică. China e văzută ca o țară care se poate concentra pe un proiect mare, ușor de vizualizat de către toți. Proiectele realizate cu finanțare UE sau de către occidentali sunt disipate: nemți la Brașov, italieni în Bistrița, austrieci în Buzău. Acestea nu sunt percepute ca investiții UE și nu sunt cunoscute decât de localnici. S-a indus o așteptare nerealistă, pe modelul industriei comuniste, cu care este asociată China. Astfel, oamenii își fac speranțe că se vor crea multe locuri de muncă, dar asta nu se va întâmpla nici dacă se materializează proiectele. Discuțiile despre reuniune, importanța ei la nivel regional au făcut ca aprecierile să fie exagerat pozitive. Dacă întrebi astăzi publicul, după ce nu s-a mai întâmplat nimic două luni, vei avea alte rezultate, mai ponderate. A trecut momentul de entuziasm.”, consideră Ana Bulai.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu