Sindicaliștii Metrorex, organizați sub egida Uniunii Sindicatelor Libere din Metrou (USLM), au anunțat declanșarea unei serii de proteste în urma impactului devastator al ordonanței-trenuleț asupra drepturilor lor salariale.
Printre acțiunile planificate se numără greve în fața Ministerului Finanțelor, manifestații în fața Guvernului, grevă japoneză și grevă de exces de zel. Sindicaliștii denunță blocarea angajărilor, promovărilor și suspendarea drepturilor negociate în Contractul Colectiv de Muncă (CCM) din decembrie 2024.
Marian Artimon, liderul USLM, a criticat vehement ordonanța, care a anulat majorarea salarială de 1.050 de lei convenită cu conducerea Metrorex și premierul Marcel Ciolacu.
„Ce influențe are această ordonanță-trenuleț? Nu se mai fac angajări, nu se mai fac promovări, nu se mai acordă drepturile negociate. (...) Guvernul, pe 31 decembrie, prin ordonanța-trenuleț, a anulat tot ceea ce am negociat. Această ordonanță este profund ilegală, încalcă o mulțime de legi”, a declarat Artimon.
Majorarea tarifelor la metrou, decisă în 2024, nu s-a reflectat în creșterea salariilor angajaților. Fondurile suplimentare obținute au fost direcționate către plata datoriilor pentru mentenanță și utilități.
„Am negociat o indexare începând cu data de 1 ianuarie 2025, cu acceptul ministrului și în prezența premierului. Acea indexare nu se poate acorda din cauza ordonanței-trenuleț, deci nu au crescut salariile. (...) Nu mai primim nici măcar tichetele de masă, deși legea spune că acestea nu pot fi diminuate”, a explicat liderul sindical.
Sindicaliștii au anunțat că, pe lângă pichete și manifestații, vor recurge la o grevă japoneză, urmată de o grevă de exces de zel. Aceste acțiuni vor genera perturbări majore în funcționarea metroului.
„USLM va declara foarte repede o grevă japoneză la început, după care va urma o grevă de exces de zel. (...) Sunt funcții care sunt efectuate de aceeași persoană. (...) Cât să mai facă oamenii trei funcții și, când e să își primească banii negociați, să li se spună «Să fiți sănătoși, nu mai e valabil ce am vorbit acum o lună»”, a subliniat Artimon.
Artimon a denunțat subfinanțarea cronică a Metrorex și deciziile politice greșite, menționând costurile uriașe pentru Magistrala 5 și incertitudinea privind Magistrala 6.
„Problemele la metrou nu sunt generate de activitatea de exploatare, sunt generate de activitatea de investiții. (...) Pierderile din ultimul an sunt cauzate de faptul că Ministerul de Finanțe nu a acordat sumele necesare respectării contractului de servicii publice de transport”, a declarat liderul USLM.
Sindicaliștii solicită dialog și soluții imediate din partea autorităților pentru a preveni un colaps al sistemului de transport subteran, care deservește zilnic peste 650.000 de călători.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Anca Murgoci