Titi Aur, specialist în conducere defensivă, a vorbit, pentru DCNews, despre diferenţele dintre maşinile pe combustibil şi cele electrice. În contextul creşterii numărului de vehicule electrice din România, Titi Aur avertizează asupra pericolelor la care se expun şoferii acestor maşini.
"O maşină normală, mecanică, în ziua de astăzi, are tot felul de sisteme. ABS, ESP, controlul tracţiunii şi nu numai. Sunt sisteme active care lucrează împreună cu şoferul, astfel încât maşina să rămână pe drum. Adică atunci când apăsăm frâna, nu blochează roata, când accelerăm prea tare, nu lasă roata să patineze, când tragem prea tare de volan, nu lasă maşina să derapeze. La maşina mecanică, informaţiile sunt primite prin intermediul unor senzori, ulterior ajung în calculator, care gândeşte ce trebuie să facă pentru a te scoate din situaţia periculoasă, şi transmite ulterior informaţiile către sistemul mecanic. Totul este transformat în manevre mecanice.
La maşina electrică nu mai e necesară trecerea de la informaţii mecanice la calculator şi apoi înapoi la informaţii mecanice. Fiind totul electric, totul este mai uşor de gestionat, cu mai multă fineţe. Când roata ar trebui să patineze, că ai accelerat prea mult, informaţia este direct în calculator, astfel că roata primeşte putere mai mică. La fel şi la derapaj, blocat roţi, etc.
La o maşină normală, simţi vibraţii, trepidaţii, simţi cum acţionează sistemele care te ţin pe drum. La o maşină electrică, se întâmplă acelaşi lucru, dar fără acele percepţii mecanice, totul are o fineţe mai mare. Vom spune că asta e de bine. Şi da, e de bine, dar până la un punct. E de bine atât timp cât cel de la volan ştie ce se întâmplă şi înţelege să primească informaţiile din ce are pe bord. Dacă nu, va considera că e un şofer foarte bun, şi atunci nu va realiza că pe polei, pe piatră cubică udă, pe situaţii în care maşina ar putea derapa sau s-ar bloca roţile, a fost în pericol.
Astfel, o maşină electrică, care din punctul meu de vedere este viitorul, pe termen scurt şi mediu, este ceea ce trebuie, din punct de vedere al eficienţei, poluării, etc, dar trebuie să ştim şi anumite lucruri, iar unul dintre ele este exact cel de mai sus. Maşina nu îţi dă atâtea senzaţii câte îţi dă o maşină mecanică în situaţii limită", a explicat Titi Aur pentru DC NEWS.
CITEŞTE ŞI Dacia Logan nu mai este cea mai vândută maşina din România. Un alt model a detronat-o în noiembrie
"Maşina electrică nu transmite în exterior zgomote, vibraţii, astfel încât să fii auzit de animale sau de pietoni. Maşina nu va mai fi auzită şi s-ar putea să te trezeşti cu animale sau, mai periculos, cu pietoni în faţa maşinii, mai ales în România, unde pietonul este needucat. Este needucat de acasă, pentru că tata, mama, bunica, l-au luat de mână când era mic şi l-au dus printre maşini. Este needucat şi din şcoală, pentru că nimeni nu se ocupă de educaţia rutieră. Şi este needucat în general, pentru că trece strada pe unde îi vine. Şoferul de maşină electrică trebuie să fie şi mai atent, pentru că maşina lui este mai periculoasă. Dacă trece un tractor ca pe timpuri, mai rar intră omul sau copilul în faţa acestuia, pentru că îl aude. Pe când maşina electrică se deplasează silenţios", a mai precizat specialistul.
CITEŞTE ŞI Dacia Spring, doar o stea la testele EURO Ncap. Lovitură pentru Renault şi cu modelul ZOE
"Vorbim de educaţie în general, de educarea şoferului în general. Şoferul român este needucat, la şcoala de şoferi se fac puţine lucruri, iar societatea românească are impresia că nu e mare lucru de învăţat, că ne descurcăm. Dar avem cei mai mulţi morţi pe şosea, răniţi, şi pentru că nu ne educăm. Ar trebui, într-adevăr, pentru maşina electrică, măcar să citim nişte lucruri. Sau să existe campanii. Ca să nu spun că ideal ar fi să faci un curs, să conduci o maşină electrică sub îndrumarea unui specialist. O maşină din aceasta pleacă de pe loc fără să îţi dai seama. Dacă nu eşti atent, te trezeşti în intersecţie fără să simţi. Când merge, nu prea realizezi că eşti la volan. Iar dacă eşti pe un asfalt foarte bun, nici nu îţi dai seama că te deplasezi. Pentru asta ar fi nevoie de măcar un curs", a concluzionat Titi Aur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News