Prima săptămână a ediției aniversare UNDERCLOUD, ce se desfășoară la ARCUB-Gabroveni, cu sprijinul Primăriei Municipiului București, a avut un număr record de participanți. Spectacolele s-au jucat cu casa închisă, majoritatea reprezentațiilor fiind sold-out cu mai multe zile înainte de a fi prezentate.
Cea de-a doua săptămână a festivalului aduce noi invitați de marcă și evenimente speciale: Pascal Bruckner, prieten al Festivalului încă de la începuturi, va viziona două spectacole după primele sale piese de teatru, scrise special pentru UNDERCLOUD: Crăciunul Președintelui și Cu ce vă servesc?
Compania israeliană de dans MASH (Machol Shalem) prezintă trei spectacole: Ani-Ma, Gravitas și HA-E 4-2, iar Romeo Castellucci, cu spectacolul său legendar Iulius Caesar. Fragmente, încheie ediția aniversară UNDERCLOUD.
În ultimele patru zile din festival sunt programate, de asemenea, spectacole românești invitate sau participante în secțiunea concurs, conferințe și lansări de carte.
Pe 28, 29 și 30 august, celebra companie de dans MASH, din Israel, vine cu trei spectacole inedite: Ani-Ma (28 august), în regia lui Odelya Kuperberg, este primul spectacol solo al tinerei artiste israeliene Roni Chadash, câștigătoare a prestigiosului Best performer Award, la Masdanza Festival din Spania, în 2016. Gravitas(29 august), concept și coregrafie: Ofir Yudilevitch, cu Asher Ben Shalom și Ofir Yudilevitch, este un performance care își propune să sfideze forța oarbă a gravitației, iar HA-E 4-2(30 august), în coregrafia lui Ido Tadmor, cu Daniel Abreu și Ido Tadmor, vorbește despre prietenia dintre doi soldați, într-o zonă de război.
Publicul are ocazia să dialogheze cu artiștii companiei MASH luni, 28 august, după spectacol, în cadrul conferințeiMake Dance, not War, moderată de Constantin Chiriac, directorul FITS. Compania MASH, condusă de Ruby Edelman și Ofra Idel, are un puternic rol social și artistic în Israel, oferind o platformă pentru tinerii creatori, în încercarea de a-i încuraja să se concentreze pe dezvoltarea mediului artistic local și de a aborda aspectele complexe ce apar din întâlnirea mai multor comunități. Compania organizează, de asemenea, și un festival anual, The Jerusalem International Choreography Competition and The International Dance Week, menit să susțină creația locală și colaborările internaționale.
Marți și miercuri are loc întâlnirea mult așteptată cu Pascal Bruckner, prezent la cele două spectacole montate după piesele sale de teatru și regizate de Chris Simion-Mercurian: Cu ce vă servesc? (29 august), spectacol-lectură, cu Maia Morgenstern și Victoria Dicu, și Crăciunul Președintelui (30 august, două reprezentații, de la 21:30 și de la 23:00), un proiect G53 – Primul teatru construit împreună/ Grivița53, cu Claudiu Bleonț, Marian Râlea, Cristi Iacob, Vlad Logigan, Vlad Bîrzanu, Iulia Lazăr. Piesa a fost adaptată pentru prima oară pentru un spectacol-lectură în Undercloud 2016 și se intitula Crăciun la Palat, reprezentând o farsă politică despre asumarea responsabilității și despre cât de ușor este pentru un conducător să alunece în excese și abuzuri.
Ultima zi de Festival este dedicată excentricului regizor italian Romeo Castellucci și spectacolului său Iulius Caesar. Fragmente (două reprezentații, de la 18:30 și 20:30). Romeo Castellucci este unul dintre cei mai inovatori regizori contemporani, care a revoluționat estetica teatrală, prin subiectele neconvenționale abordate și prin stilul îndrăzneț. În 1981 a înființat Socìetas Raffaello Sanzio, alături de Claudia Castellucci și Chiara Guidi, și, de atunci, a montat zeci de spectacole care s-au jucat la festivaluri de prestigiu în Europa și în America. Iulius Caesar. Fragmente (cu Gianni Plazzi, Dalmazio Masini, Sergio Scarlatella) se joacă de peste 20 de ani, a călătorit în cele mai mari teatre din Europa și din lume și a fost invitat la cele mai prestigioase festivaluri, fiind un spectacol dur, impactant, despre pericolul, vechi de când lumea, de a deveni din conducător, tiran. Un spectacol despre tăcere și limitele limbajului, despre falsitatea retoricii politice și despre lașitatea de a protesta împotriva abuzurilor.
Dintre spectacolele românești, șase sunt programate în Concurs și patru în categoria Spectacole invitate din România. Ziua de luni începe cu O intervențiede Mike Bartlett, în regia lui Radu Iacoban, o producție a Teatrului Act, cu Ana Ularu și Lucian Iftime. De la această meditație asupra prieteniei și a numeroaselor sale implicații, ne întâlnim cu Copii răi, în regia Geaninei Hergheligiu, o producție Teatrul Arte dell’ Anima, cu Ana-Maria Irimia, Raluca Jugănaru și Alin Potop, un spectacol profund despre o temă acută a societății contemporane – carențele în educație și relația problematică elev-profesor. Cu The Sunset Limited de Cormac McCarthy, producție Unteatru, regia Andrei și Andreea Grosu (cu Șerban Pavlu și Richard Bovnoczki), ajungem într-o zonă filozofică a interogării relației dintre om și divinitate, dintre liber arbitru și soartă.
Seara se încheie cu Singularityîn regia Marianei Cămărășan, o producție Teatrul de Artă București și Teatrul Mic, cu Florina Gleznea, Claudia Prec/Cristina Casian, Mihaela Popa, Bogdan Talașman, Rareș Andrici, o poveste despre povara trecutului și rolul pe care îl avem în viață, pornind de la momentul bombardării unui tren civil internațional.
Marți călătorim cu Emil Măndănac, Ilinca Hărnuţ, Cătălina Moga și Mihai Smarandache într-o variantă modernă a Menajeriei de sticlă de Tennessee Williams, în regia Alexandrei Penciuc, o producție POINT, în care povestea originală este esențializată la etern valabila dramă a imposibilității comunicării și asumării sentimentelor adevărate. Ne reîntâlnim apoi cu Omul-pernă, marele câștigător al ediției UNDERCLOUD 2016. O producție a Teatrului Act, în regia lui Eugen Gyemant, cu Ionuț Grama, Lucian Iftime, Cătălin Babliuc/Andrei Seușan, Dan Rădulescu și Teodora Iancu, Omul-pernă este o distopie în care granița dintre ficțiune și realitate se disipează.
Miercuri începe pe ritmuri de dans, cu Babel (concept și coregrafie Arcadie Rusu), cu Ioana Marchidan, Teodora Velescu, Diana Spiridon, Alex Călin, Alin State, Arcadie Rusu, un performance despre toate greutățile și dezechilibrele omului contemporan care trăiește într-un permanent haos. Ne mutăm apoi în noua sală a Teatrul Metropolis – Gloria (strada Bucovina, nr. 6), pentru Efectul razelor gamma asupra crăițelor lunatice de Paul Zindel, în regia Marianei Cămărășan, cu Oana Pellea, Alexandrina Halic, Florina Gleznea, Cristina Casian, o dramă psihologică despre conflictul dintre generații.
Înapoi la Arcub, vedem Frigde Lars Noren, în regia lui Alexandru Bogdan, cu Liviu Pintileasa, Ionuț Grama, Silviu Debu și Andrei Seușan, un spectacol care avertizează asupra distanțării tot mai accentuate între oameni, asupra zidurilor care se ridică între noi și care duc la atrocități. Tot miercuri, vedem și prima producție Grivița53, A.A.A., în regia lui Chris Simion-Mercurian, cu Ioana Marchidan, Alin State, Vlad Bîrzanu, Carla-Maria Teaha și Irina Margareta Nistor (invitat special), o comedie despre cei trei „a” ai iubirii: atracție, admirație, atenție.
Pentru că UNDERCLOUD oferă mai mult decât spectacole, sunteţi invitaţi să fiți prezenți la lansarea cărții Teatrul la persoana Ide Octavian Saiu (Editura Nemira), joi, 31 august, la ora 18:00. Autorul va vorbi despre cele trei personalități pe care se bazează studiul său, Robert Lepage, Simon McBurney si Pippo Delbono: „Teatrul lor e teatrul nostru. Teatrul fiecăruia dintre noi, conjugat mereu la persoana I“.
Gala Premiilor UNDERCLOUD va avea loc joi, 31 august, de la ora 19:30, intrarea fiind liberă în limita locurilor disponibile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu