În Parlament a ajuns un proiect de lege care prevede organizarea cursurilor de conducere defensivă. Specialiştii spun, însă, care este condiţia crucială pentru ca aceste cursuri să poată fi făcute.
În România există deja o lege, legea 20/2022, care reglementează conducerea defensivă, însă aceasta nu are norme de aplicare. Aşa că în Parlament a apărut un nou proiect de lege, care prevede modalitatea de autorizare a şcolilor care vor să predea conducere defensivă.
“Cursul de conducere auto defensivă poate fi efectuat de către persoane care deţin permis de conducere şi cuprinde o parte teoretică şi o parte practică”, stabilește, în primul rând, viitoarea lege, conform avocatnet.
În vederea autorizării efectuării cursului de conducere auto defensivă, școala de conducători auto va trebui să îndeplinească cumulativ, într-o locație unică, cel puțin următoarele condiții referitoare la:
1. onorabilitate;
2. bază materială;
3. competență profesională.
Titi Aur atrage atenţia asupra unei dintre condiţii, anume "baza materială".
"Proiectul de lege care a fost depus în această vară, care este semnat de tot spectrul politic, adică de liderii de grup de la toate partidele principale, este o forţare a Ministerului Transporturilor, pentru că nu vor să facă normele pentru legea 20/2022. Atunci, un grup de parlamentari a spus că o va face prin lege.
Referitor la baza materială. Atenţie, acele poligoane sunt obligatorii doar pentru cei care vor să fie furnizori de cursuri de conducere defensivă. Legea nu se referă la şcolile de şoferi. Ba mai mult, este ruptă zona de conducere defensivă de şcolile de şoferi. Cursul de conducere defensivă nu are legătură directă cu şcoala de şoferi. Poţi fi şcoală de şoferi care furnizează şi aşa ceva, dar nu e obligatoriu. Şcoala de şoferi rămâne la acelaşi stadiu, din păcate fără poligon. Dar cei care vor furniza cursuri de conducere defensivă au nevoie de poligon.
Este imposibil să faci o pregătire superioară a unui şofer fără o zonă de poligon, în care să faci manevre la limită, frânări, derapaje, evitări. Asta pe lângă simulatoarele de tamponare, etc, ca să înţeleagă şoferii cum să utilizeze sistemele de siguranţă pasive din maşină. (...)", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
"Aş putea să adaug câteva lucruri. Cu ani în urmă, au fost introduse nişte propuneri potrivit cărora, pentru a beneficia de obiectivitate deplină în ceea ce priveşte examinarea şi pregătirea, ar trebui ca şcolile de şoferi să aibă la dispoziţie simulatoare. S-ar putea ca dvs să vreţi permis de conducere şi vă înscrieţi la prima şcoală de şoferi. Cursurile durează 30 de zile. Şi dacă nu luaţi din prima examenul, la 60 de zile de când aţi început pregătirea aţi putea avea permis. Asta înseamnă că aţi făcut şcoală doar pe timp de vară, pe caniculă.
Nu v-aţi întâlnit cu un carosabil alunecos, cu zăpadă, ceaţă, etc.
Şi invers, cel care începe şcoala în noiembrie-decembrie, are şanse suplimentare şi la examen, pentru că a făcut deplasarea cu viteze mai reduse.
Dacă am vrea să fim perfect obiectiv, ar trebui să ne putem pregăti pe simulator, unde să întâlnim ploi torenţiale, ploi cu grindină, segment de ceaţă densă, segment alunecos, etc. Atunci, se poate spune că viitorul şofer a primit măcar minimul de informaţii pentru a face faţă dacă se loveşte de astfel de situaţii, după ce ia permisul de conducere.
Nu s-a dorit dezvoltarea acestor sisteme de simulatoare, pentru că e vorba de investiţii foarte mari. Eu nu zic că trebuie să aibă toată lumea. Ci că ar putea fi nişte centre judeţene, şi cine vrea, să meargă acolo cu candidaţii lui şi să îi treacă prin simulator. Nu trebuie să aibă şi cea mai mică şcoală de şoferi simulator.
Cel care se respectă, este profesionist şi vrea să ofere calitate, îşi permite să facă asta", a intervenit şi Costin Tătuc, specialist în siguranţă rutieră.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu