EXCLUSIV  Cum lovește moartea verde în România: Cine își asumă decesul Valentinei

PEXELS
PEXELS

Într-o lume în care adolescenții par să-și piardă viața printre ecrane și notificări, mai adăugăm o grijă în lista tot mai lungă a „jucăriilor” moderne: trotineta electrică. Să-i spunem... moartea verde.

De la simplă distracție de weekend la mijloc de transport aproape omniprezent, trotineta a devenit simbolul unei generații grăbite, comodă, dar mai ales, vulnerabilă.

Luni, în județul Argeș, o fată de doar 15 ani și-a pierdut viața într-un mod tragic. Era aproape de casă, se întorcea de la o rudă, alături de un băiat de 16 ani, pe o trotinetă electrică. Trotineta s-a răsturnat, iar Valentina a fost proiectată într-un șanț. N-a mai avut nicio șansă. Era ziua tatălui ei. Iar ea urma să împlinească, la doar câteva zile distanță, 16 ani. Acum, familia o va îmbrăca în rochie de mireasă... pentru înmormântare.

 

Accidentul scoate la lumină tot ce e greșit în felul în care tratăm tehnologia ca substitut pentru efort, pentru responsabilitate, pentru educație. Trotineta electrică nu este un sport. Nu e nici măcar o joacă. Este un vehicul, cu reguli, riscuri și responsabilități.

Ne plângem că tinerii nu mai fac mișcare, că încep să fie obezi, că sunt dependenți de TikTok și Instagram, dar le oferim alternative care, în loc să îi scoată din zona de confort, îi afundă și mai tare în sedentarism. Unde e mersul pe jos? Unde e mersul pe bicicletă, în siguranță, cu cască, cu educație rutieră?

Și mai grav, mulți părinți văd în trotineta electrică o soluție practică și aleg să ignore complet riscurile. Cei doi adolescenți nu purtau echipament de protecție. Trotineta nu era omologată pentru două persoane. Băiatul consumase alcool. Cine i-a învățat să folosească acest mijloc de transport? Cine le-a spus că o cască nu e opțională, ci vitală? Nimeni.

Tragedia Valentinei nu e un caz izolat. E rezultatul unui cumul de neglijențe: personale, sociale și instituționale. Trotinetele nu sunt un substitut sănătos pentru activitate fizică, ci o scurtătură periculoasă. Fără reguli clare, fără educație și, mai ales, fără supraveghere, ele pot deveni arme pe două roți.

E timpul să ne trezim. Să învățăm copiii că mersul pe jos nu e o rușine, ci o alegere sănătoasă. Că a merge cu trotineta presupune mai mult decât un swipe într-o aplicație. Presupune responsabilitate, atenție și respect pentru viață.

În memoria Valentinei și a tuturor tinerilor care au plătit cu viața pentru o clipă de neatenție sau un moment de „distracție”, să începem, măcar de acum, să tratăm lucrurile cu seriozitatea pe care o merită.

Pentru că nicio destinație nu merită pierderea unui copil.

 

Într-un interviu pentru DC News, Titi Aur, instructor de conducere defensivă, vorbea despre pericolul utilizării trotinetelor electrice.

 

„De ce cred eu că avem probleme? În primul rând, e acel lucru pe care îl tot susțin și invoc. Mă refer la faptul că jumătate din populația României nu are niciun fel de educație rutieră. Nu se face nimic în școala generală sau în liceu pe această temă. În general, tinerii merg cu trotinete și o mare parte din cei care merg cu trotinete, ca să nu spun cea mai mare parte, nu au permis de conducere. Sunt și unii care au permis, dar găsesc mai rapidă metoda de deplasare cu trotineta prin oraș. Atunci, cei care merg cu trotineta sunt cei care nu au niciun fel de educație rutieră. Nu știu nici măcar ce înseamnă lumina roșie, ce înseamnă trecerea de pietoni sau știu din ce au auzit întâmplător. Nu au fost într-un sistem de pregătire, la școală, la liceu, la un curs, sau oriunde la ceva. Nu au fost nicăieri. Pe lângă că au drept să circule, sunt și obligații să circule pe carosabil, adică printre mașini. Mai mult, trotineta electrică, în loc să meargă cu 20 sau 25 de km/h, merge cu 50 de km/h. Deci, vorbim și de viteză mare", a explicat Titi Aur la emisiunea DC Conducem.

 

La 14 ani, copilul are dreptul legal să meargă pe trotinetă electrică. Şi nici măcar nu trebuie să o deţină, pentru că o închiriază. Dacă părintele nu îi dă cardul, găseşte un prieten care îl ajută. Pe unde circulă cu ea? Pe carosabil. Nu doar că are voie, e chiar obligat să circule pe acolo. 

Şi atunci, nefăcându-i educaţia rutieră temeinică deja, riscul e foarte mare. Dacă un copil din vârful muntelui, într-un cătun, nu are riscul acesta, cam în toate oraşele găsim trotinete electrice. Şi tentaţia e mare. Pentru că la 14-15 ani, copiii au tendinţa asta de competiţie, să vadă care ajunge mai repede, care merge mai cu viteză. 

Avem deja accidente cu trotinete electrice, chiar și morți. Şi va creşte numărul victimelor. Pentru simplul motiv că sunt din ce în ce mai multe trotinete electrice. 

Educaţia rutieră este mai mult decât necesară pentru că suntem în creştere ca număr de vehicule, trotinete, motorete, scutere. Cam pe aceeaşi infrastructură. Singurul loc în care putem lucra cu adevărat eficient este educaţia rutieră. 

În 1990, la Revoluţie, aveam 2,3 milioane de permise şi vreo 2 milioane de maşini înmatriculate. Acum avem 10 milioane de permise. De cinci ori mai mult. Drumurile nu puteau creşte de 5 ori, era imposibil. Şi atunci, ce trebuie să facem? Să învăţăm să ne descurcăm pe infrastructura existentă, pe care o mai îmbunătăţim", a declarat Titi Aur la DC Conducem. 

VEZI ȘI: Fraudă roșie! Un candidat la prezidențiale s-a mânjit în plină campanie electorală! E demn de... Cartea Recordurilor / foto

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]
pixel