Transportatorii rutieri români sunt obligaţi, pentru a putea trece frontiera, să îşi parcheze camioanele la Ruse, numai în spaţiile de parcare ale unui operator privat, care aplică tarife discriminatorii şi excesive pentru camioanele româneşti faţă de cele bulgare, informează Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Conform sursei citate, parcarea pentru camioane din Ruse a fost dată în funcţiune în iunie şi se află în apropierea punctului de trecere a frontierei cu România de la Giurgiu. Reprezentanţii UNTRR precizează că au realizat un reportaj în acest sens, care poate fi urmărit pe propria pagina de Youtube.
"În timp ce industria transporturilor rutiere solicită eliminarea controalelor la punctele de trecere a frontierei româno-bulgare şi crearea de culoare speciale care să faciliteze trecerea autoturismelor şi a camioanelor înmatriculate în România şi Bulgaria, în mod paradoxal, autorităţile bulgare au sprijinit dezvoltarea unei parcări private pentru camioane, pe terenul municipalităţii din Ruse, care a început să opereze din luna iunie a acestui an fără niciun anunţ oficial, fără informaţii publice şi de contact pe web, email sau media", se menţionează în comunicat.
Conform UNTRR, la intrarea în parcare, fiecare camion primeşte un pager care vibrează şi sună pentru a notifica şoferul cu 10 minute înainte să îi vină rândul la trecerea frontierei.
Totodată, la ieşirea din parcare, şoferii români trebuie să plătească un tarif discriminatoriu de 25 euro faţă de şoferii bulgari, care plătesc un tarif de 3-4 ori mai mic, de numai 15 leva, aproximativ 7 euro.
"Tarifele pentru parcare nu sunt corelate cu timpul petrecut în parcare sau cu serviciile primite. În Europa în parcările private se percep tarife de 25 euro pentru 12-24 h staţionare şi diferite servicii oferite şoferilor - inclusiv o masă, în unele cazuri, inclusă în preţul parcării", se mai precizează în comunicat.
Pe de altă parte, transportatorii români reclamă că la Ruse transportatorii bulgari şi ucraineni trec cu prioritate, uneori şi fără să intre în această parcare, iar dacă intră ultimii, ies primii înaintea celor care aşteaptă şi peste 24h.
"Această abordare coordonată a autorităţilor din Bulgaria încalcă principiile şi regulamentele UE care interzic taxarea diferenţiată şi discriminatorie a transportatorilor în funcţie de naţionalitate. În lipsa oricăror măsuri, această practică se va extinde, iar autorităţile din frontiere vor crea timpi de aşteptare cât mai mari pentru a justifica înfiinţarea unor astfel de parcări şi a unor astfel de practici abuzive şi discriminatorii, contrare obiectivelor de creştere a fluidităţii circulaţiei diverselor mijloace de transport în interiorul Comunităţii, stabilite prin Regulamentul european nr 1.100/2008 care prevede eliminarea controalelor la frontierele statelor membre în domeniul transporturilor rutiere", susţin reprezentanţii UNTRR.
Astfel, conform legislaţiei europene, controalele privind greutăţile şi dimensiunile camioanelor nu se efectuează ca şi controale la frontieră, ci numai în cadrul procedurilor obişnuite de control aplicate în mod nediscriminatoriu pe întreg teritoriul unui stat membru, iar vehiculele pot fi supuse, în ceea ce priveşte standardele comune privind greutatea, unor controale prin sondaj şi, în ceea ce priveşte standardele comune privind dimensiunile, exclusiv unor controale în caz de suspiciune privind neconformitatea cu dispoziţiile acestuia.
"În mod regretabil acţiunile autorităţilor din Bulgaria sunt contrare afirmaţiilor de colaborare cu autorităţile române pentru urgentarea aderării celor două ţări la spaţiul Schengen", se mai spune în comunicat.
Conform UNTRR, în loc să întreprindă măsuri pentru simplificarea controalelor vehiculelor comerciale la frontieră în vederea fluidizării traficului şi reducerii timpilor de aşteptare având ca ţintă eliminarea acestor verificări înainte de aderarea la spaţiul Schengen, autorităţile din Bulgaria au făcut tot posibilul ca să crească timpii de aşteptare la punctul de trecere a frontierei româno-bulgare de la Giurgiu-Ruse.
În anul 2022 se înregistrau frecvent situaţii în care şoferii români de camioane aşteptau şi câte trei zile pentru a trece acest punct de frontieră, susţin reprezentanţii Uniunii.
UNTRR consideră că acţiunile autorităţilor bulgare, prin obligativitatea utilizării acestei parcări şi a taxării diferenţiate, reprezintă o discriminare care nu poate exista pe teritoriul Uniunii Europene.
"Dacă Bulgaria continuă aceste practici, atunci considerăm că România trebuie să se decupleze de Bulgaria în vederea aderării la spaţiul Schengen, neavând nimic de pierdut în relaţia cu Bulgaria, unde oricum timpii de trecere ai frontierei sunt în creştere, dar România poate avea de câştigat prin eliminarea timpilor de aşteptare la frontiera cu Ungaria, frontieră prin care se realizează peste 90% din transportul rutier al comerţului exterior realizat de România cu ţările din UE", au mai precizat reprezentanţii organizaţiei.
UNTRR va continua să sesizeze aceste aspecte membrilor Parlamentului României, Parlamentului European, autorităţilor bulgare de resort şi inclusiv din domeniul competiţiei, până la soluţionarea acestei situaţii.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane, scrie Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu