O exoplanetă gigantică a fost descoperită într-un sistem cu trei stele

O exoplanetă nou descoperită face parte dintr-un sistem cu trei stele, un sistem cosmic foarte exotic în care această planetă se află pe orbita uneia dintre stele (cea mai mare și mai masivă) la fel ca și celelalte două stele, mai mici, conform unui material publicat joi de space.com.

"Planeta orbitează steaua A, steaua singură în acest scenariu," explică Kevin Wagner, cercetător la Universitatea din Arizona. Steaua A și cu planeta sa sunt orbitate de o pereche de stele, B și C. Planeta, ce a primit denumirea de catalog HD 131399Ab, se află la 340 de ani lumină de Pământ, în constelația Centaurus. Pentru jumătate din perioada sa orbitală, toate cele trei stele sunt vizibile pe cerul acestei planete.

Planeta HD 131399Ab a fost descoperită prin observare directă. Cu ajutorul unui instrument imagistic denumit Spectro-Polarimetric High-Contrast Exoplanet Research Instrument (SPHERE), astronomii au determinat că temperatura medie la suprafața acestei planete este de 580 de grade Celsius. Planeta, o gigantă gazoasă, este de aproximativ 4 ori mai grea decât Jupiter, iar în atmosfera sa se află metan și apă. Cu o vârstă estimată la 16 milioane de ani, planeta HD 131399Ab este una dintre cele mai tinere exoplanete descoperite vreodată.

Instrumentul SPHERE este montat pe telescopul VLT (Very Large Telescope) din cadrul European Southern Observatory, din deșertul Atacama, în Chile. SPHERE este sensibil la lumina infraroșie, putând detecta semnătura termică a unor planete altfel invizibile cu mijloace optice obișnuite.