EXCLUSIV  Omul Duplicat-José Saramago, recenzie. Viața ia o turnură interesantă când descoperi figura unui actor care îți seamănă perfect

„Omul Duplicat” este un thriller scris de José Saramago. Romanul prezintă povestea lui Tertuliano Maximo Afonso, un profesor de istorie care se confruntă cu depresia. Viața sa ia o turnură interesantă în momentul în care descoperă figura unui actor care îi seamănă perfect...

José Saramago (1922-2011) este un ilustru scriitor portughez, care a reușit să își depășească originea modestă și să se afirme în lumea literaturii datorită unor ficțiuni alegorice precum „Pluta de piatră”, „Eseu despre orbire”, „Eseu despre luciditate” și „Intermitențele morții”. Talentul său scriitoricesc a fost încununat cu premiul Nobel pentru Literatură în anul 1998.

„Omul Duplicat” este un thriller la fel de incitant precum titlurile menționate anterior. Acest roman prezintă povestea lui Tertuliano Maximo Afonso, un profesor de istorie ce se confruntă cu depresia. Urăște totul legat de viața sa: de la modul în care i se impune predarea istoriei la propriul său nume. Nu mai găsește confort nici măcar în dragostea sinceră a Mariei da Paz, o simplă, dar iubitoare funcționară la bancă.

Protagonistul este scos din acest plictis existențial de un coleg al său, profesor de matematică, ce îi sugerează să se uite la o comedie de duzină pentru a se detașa de crunta depresie. Vizionând filmul respectiv, Tertuliano Maximo Afonso descoperă un actor secundar care îi seamănă perfect. Din acest moment, profesorul de istorie își găsește un nou scop existențial, acela de a-și întâlni geamănul. Scopul se transformă rapid în obsesie, căci Tertuliano începe o veritabilă investigație pentru a afla numele actorului respectiv. După o lungă cercetare, protagonistul reușește să își găsească dublura, Antonio Claro. Consecințele acestei întâlniri sunt nefaste atât pentru cei doi, cât și pentru victimele colaterale, respectiv Maria da Paz și Helena, soția actorului.

Cu toate că „Omul Duplicat” este un roman scris fără paragrafe sau linii de dialog, singurele semne de punctuație utilizate fiind virgula și punctul, povestea lui Tertuliano Maximo Afonso vă va ține cu sufletul la gură până la ultimul cuvânt. Sub pretextul căutării dublurii sale, profesorul de istorie încearcă de fapt să iasă din ucigătoarea rutină și să își afle propria identitate.

"Enemy", varianta cinematografică a romanului "Omul Duplicat"

Am o veste bună și pentru cinefili: romanul a fost ecranizat în anul 2013 în regia lui Denis Villeneuve, un regizor cunoscut pentru autenticitatea filmelor sale. De asemenea,  Jake Gyllenhaal a interpretat cu măiestrie dublul rol al Omului Duplicat. Vă invit să urmăriți „Enemy” numai după ce citiți povestea lui Saramago, căci ambele opere merită atenția dumneavoastră!

Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?