Trezește-te Europa - nu adormi la volan!

Societatea Română de Pneumologie împreună cu Institutul de Pneumoftiziologie "Marius Nasta" din  Bucureşti au lansat campania “Trezește-te Europa – nu adormi la volan”. Aceasta își propune să tragă un semnal de alarmă în rândul conducătorilor auto predispuși la Sindromul de Apnee în Somn (SASO), cu atât  mai mult cu cât datele statistice existente la nivel european indică faptul că frecvența accidentelor rutiere  este mai mare de 7 până la 12 ori la conducătorii care prezintă SASO. Puteți susține această campanie prin completarea și popularizarea chestionarului: “Lipsa somnului sau o calitate proastă a somnului are un impact negativ pe termen scurt şi lung asupra  sănătăţii pacienţilor şi se poate asocia cu: obezitate, diabet, slăbirea sistemului imunitar, unele cancere şi apariţia condiţiilor favorizante ale depresiei sau anxietăţii” spune Prof. Dr. Florin Mihălţan – Preşedintele  Societăţii Române de Pneumologie.

Dr. Oana Deleanu – Preşedintele Secţiunii de Somnologie din cadrul Societăţii Române de Pneumologie – a evidenţiat importanţa diagnosticării şi a tratamentului SASO în reducerea numărului de accidente  rutiere, în condiţiile în care conform directivei EU (Journal Officiel 24/08/91 No. L237/1-24) privind bolile  incompatibile cu acordarea permisului de conducere, SASO nu este menţionat ca făcând parte din această categorie.

Ce este sindromul de apnee în somn? Apneea obstructivă în somn este cea mai comună formă de apnee manifestată în timpul somnului; există şi alte tipuri de apnee în somn, mai rare, dar care pot cauza simptome similare. Studii clinice, care au avut ca subiecți șoferi profesioniști, au demonstrat următoarele: • Media accidentelor crește la șoferii fără sindrom de apnee-hipopnee în somn de tip obstructiv. • Anumiți factori de risc au fost asociați cu accidentele rutiere. Somnolenţa la volan este trecută cu vederea atunci când vine vorba despre cauzele care determină  accidentele rutiere. Conform “National Sleep Foundation”, din USA din noiembrie 2009, 1% sau 1,9 milioane de şoferi au avut în 2009 accidente din cauza somnolenţei. Studiile arată că a fi treaz mai mult de 20 de ore, determină o depreciere a vitezei de reacţie egală cu o  concentrație de alcool în sânge de 0,08%, limita legală în toate statele. Ca şi alcoolul, oboseala  încetineşte viteza de reacție, scade concentrarea şi capacitatea de a lua decizii. • Accidentele rutiere sunt de 7 -12 ori mai frecvente la pacienţii care au această boală • Accidentele rutiere repetitive sunt de asemenea mai frecvente la pacienții cu sindrom de apneehipopnee în somn de tip obstructiv (31% versus 6%) • Aproximativ 50% dintre accidentele de pe autostrada din Germania sunt cauzate de această boală • Abilitatea de a conduce maşina revine la normal după tratamenul CPAP

Tratamentul este esențial pentru reducerea costurilor umane și materiale , iar studiile au demonstrat că:

 numărul de accidente se înjumătățește (de la 60 la 36)  zilele de spitalizare datorate accidentelor rutiere scade de la 885 la 84 de zile  numărul de accidente ce puteau fi evitate creşte (de la 3 la 151)  modificarea comportamentului: reducerea vătămării din timpul accidentului la 19%

Cum se tratează sindromul de apnee în somn (SASO)?

Cel mai comun tratament prescris pentru apneea obstructivă în somn este un aparat CPAP (o prescurtare din limba engleză: Continuous Positive Airway Pressure - presiune pozitivă  continuă în căile aeriene). Acest tip de aparat furnizează presiune prin intermediul unei măşti

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.3.1
pixel