Sondajele pre-electorale, efect de bumerang pentru prezența la urne. PP-DD, refugiul dezamăgiților

ponta si antonescu dece
ponta si antonescu dece

Sondajele de opinie ale campaniei electorale oferă o victorie covârșitoare a USL asupra ARD. Sociologul Marius Kivu face, într-un editorial pentru România Liberă, o paralelă între legislativele din acest an și cele din 2004. El consideră că singura care mai poate răsturna un rezultat dat ca sigur, este aroganța afișată de viitorii câștigători, care poate ține oamenii departe de urnele de votare. Dl. Kivu amintește de sondajele care dădeau PSD-ul anului 2004 net peste alianța D.A, pentru ca mai apoi, rezultatele finale să fie cu 5% mai mici decât cele preconizate pre-electoral.

Marius Kivu spune că, din cauza siguranței afișată de USL, conferită de sondajele de opinie, ”un cetățean cu opinii favorabile partidelor aflate la guvernare, dar care nu face parte din ceea ce se numește nucleul dur al electoratului, ar putea fi tentat să nu-și mai exercite dreptul la vot”. Amintim că în 2004, sondajele pre-electorale de la mijlocul lui noiembrie ofereau PSD+PUR 41%, urmând ca după scrutin să obțină 37%.

Expertul în comunicare politică, Antonio Momoc, a explicat pentru DeCe News că situația din 2004, este una fundamental diferită față de cea din prezent. ”Atunci lucrurile erau mult mai echilibrate între PSD și D.A. Orice actor politic este pe val și la un procent așa de ridicat, va proceda la fel din punct de vedere al politicii de alianță și al cooptării de mici alți aliați. Ceea ce face acum Crin Antonescu (împărțirea de portofolii, ex: Relu Fenechiu - n.r) este o modă, un lucru obișnuit, nu leg asta de aroganța ci de o practică. Nu cred că ei promit aceste posturi. Diferența este destul de mare între USL și ARD. Luate pe rând, PSD și PDL, primul stă mai bine decât în 2004. Nu se poate repeta situație aia, dar din punct de vedere al comunicării este o strategie a ARD, care vrea să transmită că orice partid ,inclusiv PP-DD, poate să devină cel mai puternic partid, că PSD poate fi învins de PP-DD dacă este luat individual. PP-DD are șanse să devină primul partid din țară, ceea ce ar fi o lovitură de teatru. Strategii ARD mizează pe un tip de alianță de după alegeri, în care să forțeze o ruptură în USL și o parte a PNL să fie atrasă în această construcție de dreapta”, spune dl. Momoc.

PP-DD culege electori de la ARD și USL

Politologul Antonio Momoc precizează că partidul lui Dan Diaconescu nu trebuie văzut ca o alternativă a celor nehotărâți, ci mai degrabă ca un refugiu pentru electorii dezamăgiți de partidele mari. ”PP-DD și ARD au acceași doctrină. PP-DD ia voturi și de la PSD. Și acolo există o categorie de oameni disperați, care au crezut multă vreme în PSD și se îndreaptă acum spre PP-DD. PP-DD are o capacitate de a atrage dezamăgiți și de la ARD și de la USL. Nu nehotărâții sau cei care nu au votat se vor îl vor alege, sunt tot dezamăgiții acestor partide care au fost la guvernare”, conchide politologul.

Sociologul Mirel Palada a vorbit pentru DeCe News despre două efecte, care au o pondere importantă în rezultatele sondajelor pre-electorale: efectul de bandwagon: unii care nu ar vota cu USL, dar se simt obligați de presiunea socialǎ (interacțiunea cu operatorul de interviu, fațǎ de care subiectul dorește sǎ facǎ o impresie bunǎ) sǎ declare cǎ ar vota cu câștigǎtorul;  efectul de stigmă la adresa perdanților, ”spirala tăcerii”: cei care intenționeazǎ sǎ voteze cu partidele percepute a nu câștiga alegerile, în cazul nostru PDL ori PP-DD, dar care se jeneazǎ sǎ declare asta operatorului de interviu, tot pentru a crea o impresie bunǎ (managementul imaginii).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel