Telefobia este noua frică cu care se confruntă generația Z.
Telefobia este o frică sau o anxietate intensă legată de utilizarea telefonului, în special pentru apelurile telefonice. Aceasta poate include teama de a iniția sau primi apeluri, de a vorbi cu persoane necunoscute sau chiar de a răspunde la apeluri de la prieteni și familie.
Deși nu este o fobie oficial recunoscută în manualele de diagnostic, telefobia este o formă comună de anxietate socială care poate afecta calitatea vieții. În prezent aceasta pare a fi tot mai frecventă în rândul generației Z și al milenialilor. În momentul în care telefonul le sună, aceștia evită apelurile de teamă să nu se blocheze sau să nu aibă un răspuns pregătit deoarece sunt expuși la standarde ridicate de performanță socială.
Generația Z este adesea supraîncărcată de notificări, iar apelurile telefonice pot fi percepute ca o intruziune sau o obligație suplimentară într-un program deja aglomerat.
În schimb, pentru ei, mesajele scrise oferă timp, confort și control, devenind opțiunea preferată pentru o comunicare mai relaxată. Spre deosebire de apelurile telefonice, aceste mijloace oferă timp pentru a formula răspunsuri și reduc presiunea interacțiunilor directe. Tocmai din acest motiv 80% dintre tinerii generației Z, dar și milenialii, preferă să comunice prin mesaje, spun experții.
"Anxietatea telefonică este, de fapt, o anxietate socială. Aceasta implică o frică excesivă sau un disconfort exagerat atunci când cineva primește un telefon sau când trebuie să sune pe cineva. (...) Mesajul scris este foarte confortabil pentru foarte mulți tineri și pentru persoanele anxioase, pentru că astfel evită formulare unor idei pe care trebuie să le expună", a explicat Keren Rosner, psiholog, pentru Antena 3 CNN.
Pentru a veni în ajutorul tinerilor care se confruntă cu telefobia, a fost creată şi o platformă de recrutare în care aceştia pot aplica la job-ul mult dorit prin intermediul mesajelor. Pentru a depăși acest blocaj, specialiștii recomandă conversațiile telefonice scurte cu prietenii sau familia, iar cu timpul, durata acestora să crească.
"Este metoda lor preferată de a contacta un angajator și de a fi contactați la rândul lor", a spus Ana Călugăru, director de comunicare.
1. Notează-ți punctele principale de discutat înainte de a suna pe cineva.
2. Exercițiile de respirație sau meditația pot ajuta la calmarea anxietății înainte de un apel.
3. Echilibrul dintre comunicarea online și cea vocală poate ajuta la reducerea fricii de apeluri.
4. Terapia cognitiv-comportamentală (CBT) poate fi eficientă în tratarea anxietății sociale și a telefobiei.
Această fobie reflectă schimbările profunde din modul în care generațiile mai tinere interacționează și comunică, subliniind adaptările necesare pentru a face față provocărilor unei lumi tot mai digitale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu