CANNES 2016. Cronica unei selecții (aproape) bănuite

Corespondență din Paris de la Magda Mihăilescu / 14 apr 2016 / 17:57 Salveaza PDF Comentarii
Jodie Foster (Money Monster)
Jodie Foster (Money Monster)

Degeaba ii ia peste picior domnul Thierry Frémaux, directorul artistic, pe ziaristii amatori de pronosticuri, presupuneri, pariuri, cand vine vorba de selectia oficiala sau, dupa caz, de palmares. Degeaba ii numeste « turfistii cinematografului », trimitandu-i la cursele de cai. 

Filmele acestui an au coincis, ce sa vezi, parca mai mult decat oricand, cu titlurile avansate de presa inca de acum 3-4 luni, operatiune ce functiona pana mai ieri. De altfel, astazi, cand am intrat in sala conferintei de presa care, dupa multi ani, nu s-a mai bucurat de luxul hotelului Ritz, sediul fiind acum cinematograful UGC Normandie de pe Champs Elysées, un coleg fancez mi-a spus,  » Sper ca voi, romanii, veti fii foarte multumiti ».

Si chiar am avut de ce. Doi cineasti in competitie, o astfel de performanta o au, de obicei, doar tari precum Italia, Anglia, uneori chiar SUA nu trec de acest numar. Thierry Frémaux a tinut, de altfel, sa sublinieze, cand a venit randul lui Cristi Puiu cu Sieranevada (se scrie cum se vede, intr-un singur cuvant) : « Romania are o cinematografie extrem de viguroasa». Asta, dupa ce a facut o gluma : "Sieranevada nu este un film spaniol, cum s-ar putea crede ».Ca sa dea mai multa credibilitate eforturilor de a construi o selectie echilibrata, dintr-o masa de 1869 de titluri, care sa uneasca nume grele si altele mai putin vizibile pe harta, directorul artistic ne-a anuntat ca s-a muncit pana azi, la ora 2 dimineata pentru « finisarea ei ».

Thierry Fremaux și  Pierre Lescure în timpul conferinței de presă de la Paris

Presedintele festivalului Pierre Lescure, un personaj sobru, a dat- si el pe glume : « S-ar putea sa mai adaugam un nume, asteptam un film neterminat din...Panama ». Adevarul este ca festivalul isi rezerva dreptul de a mai selecta un titlu- doua dintre productiile inca neterminate, cum este cazul marelui absent, Kusturica, cu Milky Road. In rest, previzibilii sunt la datorie : fratii Dardenne, (La fille inconnue) Pedro Almodovar (Julieta), Ken Loach (I, Daniel Blake), Jim Jarmush (Paterson), Sean Penn (The Last Face), Xavier Dolan (Juste la fin du monde) francezii Olivier Assayas, Bruno Dumont, Nicole Garcia, Alain Guiraudie.

Un nume nou este Maren Ade (Germania), cu filmul Toni Erdman. Nu se stie niciodata de unde sare iepurele. Anul trecut nimeni nu auzise de Laszlo Nemes si al sau Fiul lui Saul. Stim ce a urmat, o avalansa de premii. Surprizele vor veni dinspre Un certain regard, care reuneste multi debutanti, prnre care, am vazut, si Bogdan Mirica ( Caini /Dogs).

[citește și]

In afara competitiei, vor fi prezenti Spielberg (Disney s The BFG), Jodie Foster (Money Monster), Albert Serra cu La mort de Louis XIV, film in care il vom vedea pe Jean-Pierre Léaud, fostul Antoine Doinel, astazi in varsta de 72 de ani. De altfel, ne spunea domnul Frémaux, se poate afirma ca vom asista la o editie a starurilor, daca ne gandim ca vor fi la Cannes,printre altii, George Clooney, Julia Roberts (prima oara pe Croazeta), Marion Cottillard, Juliette Binoche, Fabrice Luchini. Nu as spune ca asta ii multumeste foarte mult pe toti ziaristii. Fiecare cu ce-l doare.

Cineva din Italia intreaba de ce lipseste cinematograful tarii sale, altcineva din Mexic marturiseste acelasi of. Tierry Frémaux raspunde cu incantatoarea sa franchete : « Italia va fi mereu iubirea noastra, uite, afisul evoca vila lui Curzio Malaparte. .. . Iar dv, mexicanii, lasa ca ati fost atat de rasfatati, ati luat si Oscarul....Mai vorbim la anul ».

Te-ar putea interesa







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2019 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.26