Moartea Papei Francisc, anunțată oficial luni, 21 aprilie, a generat nu doar un val de emoție la nivel global, ci și un interes uriaș pentru un film de ficțiune cu temă similară: „Conclave”, un thriller care imaginează tensiunile și jocurile de culise din Vatican după decesul unui papă fictiv.
Potrivit companiei Luminate, care monitorizează consumul de conținut în regim de streaming, filmul a fost vizionat timp de 6,9 milioane de minute în doar 24 de ore – o creștere spectaculoasă de 283%.
Duminică, 20 aprilie, filmul „Conclave” acumulase 1,8 milioane de minute vizionate, însă a doua zi, după anunțul decesului Suveranului Pontif – survenit în urma complicațiilor unui accident vascular cerebral – interesul pentru această producție a explodat. Platformele de streaming au raportat un vârf de trafic pe paginile dedicate filmului regizat de Edward Berger, cu un scenariu semnat de Peter Straughan, adaptat după romanul lui Robert Harris.
Filmul îl are în rolul principal pe Ralph Fiennes, în pielea cardinalului Lawrence, un personaj prins între îndoieli personale și presiunea procesului secret de alegere a unui nou papă. Alături de el, Stanley Tucci, John Lithgow, Isabella Rossellini și Sergio Castellitto întregesc o distribuție de calibru care a adus filmului numeroase premii și nominalizări internaționale, inclusiv la Oscar.
Pe lângă „Conclave”, o altă producție a revenit în atenția publicului: „The Two Popes” (2019), dramă cu Anthony Hopkins și Jonathan Pryce în rolurile a doi papi iconici – Benedict al XVI-lea și Francisc.
Filmul, care a fost deja apreciat de critici și public în trecut, a înregistrat o creștere de 417% a timpului de vizionare. Dacă duminică fusese urmărit 290.000 de minute, luni s-a ajuns la 1,5 milioane.
Distribuția filmului „Conclave” nu a rămas indiferentă în fața veștii tragice. Actrița Isabella Rossellini a transmis un mesaj emoționant, amintind de afecțiunea specială pe care italienii o au față de Papă: „Pentru început, am dori să îi urăm Papei Francisc o recuperare rapidă” – spusă inițial în perioada spitalizării sale, la final de februarie.
Sergio Castellitto a completat: „Pentru noi care trăim la Roma, la câțiva metri de Papă, înseamnă să avem o relație mult mai apropiată. Repet, îi urez toate cele bune.”
Regizorul Martin Scorsese, fostul soț al Rossellinei, a transmis un omagiu public emoționant prin intermediul cotidianului The Guardian:
„A fost o ființă minunată, din toate punctele de vedere. Și-a recunoscut propriile eșecuri, emana înțelepciune, bunătate, avea un angajament ferm față de bine. […] Iertarea constantă și universală era esența lui.”
După ce a câștigat premiul pentru cel mai bun film la Bafta și a fost nominalizat la Oscar, „Conclave” părea că își încheie deja cariera în festivaluri. Însă moartea reală a Papei Francisc a readus pelicula în atenția unui public global avid să înțeleagă misterele Vaticanului, fie și prin ficțiune. Filmul a urcat rapid în topurile internaționale de vizionare, iar criticii se întreabă acum dacă nu cumva va deveni, în mod neașteptat, unul dintre cele mai discutate filme ale anului.
Moartea Papei a închis un capitol important pentru Biserica Catolică, dar a redeschis unul ficțional în conștiința publicului, cu impact vizibil în cultura pop și în cinematografie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News