Cu 51.000 de următori pe Facebook, Malta Holiday Experiences își dedică timpul recomandării celor mai bune locuri de explorat în Insulele Malteze. Dar există un loc pe care refuză să-l susțină.
Este vorba despre Insula Comino, o mică bucată de pământ de 3 kilometri pe 5 kilometri, o placă de stâncă coaptă de soare, înconjurată de o mare strălucitoare, ce trece de la un turcoaz strălucitor la un albastru profund. Cândva, mica insulă ce poate fi văzută în timp ce savurați o cafea în Golful Marfa din Malta, era un paradis. Astăzi, a ajuns una dintre cele mai contestate destinații turistice.
”Este minunată în această perioadă a anului” spune Colin Backhouse, citat de BBC, arătând spre insula fără mașini. ”Dar vara? Nu mă puteai plăti să mă apropii de ea. E iadul pe Pământ”, afirmă el.
Atrăgând anual zeci de mii de vizitatori din întreaga lume, Laguna Albastră din Comino este una dintre cele mai emblematice destinații ale Mediteranei. Nuanța vie a golfului, generată de lumina soarelui care se reflectă pe calcarul alb de pe fundul mării, strălucește sub soarele mediteranean, făcându-l un subiect perfect pentru fotografii uimitoare.
”Am văzut direct distrugerea de-a lungul deceniilor”
Colin Backhouse își amintește o perioadă în care Comino se simțea ca un loc de evadare. ”Am vizitat-o prima dată în 1980. Pe atunci, puteai să ai tot locul pentru tine. Din păcate, am văzut direct distrugerea de-a lungul deceniilor. Chiar nu știu de ce se mai deranjează oamenii” spune el.
Frustrarea față de supraturismul din Comino a crescut ani de zile. Unii vizitatori sunt atât de dezamăgiți încât ajung la a numi experiența o ”înșelătorie”. Ambarcațiunile supraaglomerate, facilitățile limitate și degradarea mediului au dus la o presiune crescândă asupra autorităților pentru a acționa.
În 2022, activiștii au reacționat, considerând că ar trebui protejată Camino, nu jefuită. Acela a fost momentul în care au dispărut șezlongurile de aici. În acest an, într-un efort de a reduce turismul de masă asupra insulei, declarată sit Natura 2000, autoritățile introduc o limită pentru numărul turiștilor care ajung aici cu barca. Dacă până acum numărul maxim de călători de o zi era 10.000, acum a fost stabilit la jumătate, respectiv 5000. Este un pas semnificativ către direcția corectă, dar este doar o soluție parțială, așteptându-se și la altele în acest sens.