Prof. Cornelia Popa Stavri, membru în Biroul Operativ al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și președinte al Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4, a vorbit la DC Edu despre bugetul alocat educației în ultimii ani, cu accent pe anul 2024, când s-a înregistrat și cea mai mare investiție în sistemul de învățământ, însă cu un preț poate "prea mare": răbdarea profesorilor ajunsă la cote maxime, chiar până la disperare.
"Dacă mă gândesc că bugetul pentru Educație a fost în 2021 de 2,8% din PIB, 2,1% în 2023, fără PNRR într-adevăr... dar vedem că PNRR-ul nu prea a fost ținitit și a fost haotic dirijat - avem un tablou complet al eșecului. Sigur, 2024 a fost anul cu cea mai mare investiție în bugetul educației, 4,3%, dar ca urmare a unei greve a profesorilor ajunși la limita răbdării.
Amintiți-vă cum am tot stat prin fața Guvernului pentru aplicarea Legii Salarizării, la noi în țară nimeni nu insistă pe aplicarea corectă și la timp a legilor. Asta a creat un soi de neîncredere în sistemul de învățământ, dar nu sunt singurele motive. Nu e doar slaba finanțare a sistemului de educație. Și aici aș aminti și calitatea educației, pornind de la curriculum. Un curriculum care este într-o permanentă schimbare, generația aceasta este generația schimbării curriculumului în 2013 la învățământul primar care, din punctul meu de vedere, sigur, a debutat bine pentru că a avut abilitarea curriculară concomitent cu schimbarea acestui curriculum și s-a făcut la scară largă cu oameni foarte bine pregătiți, dar nu a mai continuat la gimnaziu. Cu alte cuvinte, ne-am propus trecerea de la obiective la competențe, s-a început predarea pe unități de învățare tip proiect, un fel de integrare a cunoștințelor așa cum noi le regăsim în viața de zi cu zi. Eh, nu același lucru s-a întâmplat și la gimnaziu, ideea nu a fost dusă mai departe. Formarea a venit mult prea târziu față de curriculum-ul propriu-zis și astfel profesorii s-au trezit în ipostaza de a nu avea clar în minte ce se dorește cu această reformă curriculară" a concluzionat prof. Cornelia Stavri.
Interviul complet, aici: