Atacul vulgar al lui Elon Musk la adresa publicitoarilor care boicotează X, fostul Twitter, i-a uimit pe experți.
Atacul vulgar al lui Elon Musk la adresa publicitoarilor care boicotează X, fostul Twitter, i-a uimit pe experți. Dacă advertiserii pleacă și nu se mai întorc, poate supraviețui X? Această întrebare este abordată într-un articol BBC în care jurnalistul James Clayton amintește de un interviu pe care l-a avut cu sud-africanul în aprilie. Vorbind despre publicitate, a spus: “Dacă Disney se simte confortabil să facă reclamă la filme pentru copii [pe Twitter], și Apple se simte confortabil să facă reclamă la iPhone-uri, acestea sunt indicatori buni că Twitter este un loc bun pentru a face publicitate.”
După șapte luni, Disney și Apple nu mai fac reclamă pe X - iar Musk le spune companiilor care au plecat să “Se ducă naibii”. Companiile și-au oprit reclamele după ce o organizație din SUA, Media Matters for America, a semnalat reclame care apăreau lângă postări pro-naziste. X a contestat vehement raportul, punând la îndoială metodele sale de cercetare, și a dat în judecată organizația.
Într-un interviu aprins de miercuri, Musk a folosit și cuvântul faliment, ca un semn al cât de mult boicotul publicitar afectează veniturile companiei. Pentru o companie pe care a cumpărat-o cu 44 de miliarde de dolari (35 de miliarde de lire sterline) anul trecut, falimentul ar putea părea de neconceput. Dar este posibil. Pentru a înțelege de ce, trebuie să te uiți la cât de dependentă este X de veniturile din publicitate - și de ce advertiserii nu se mai întorc.
Deși nu avem cifrele cele mai recente, anul trecut aproximativ 90% din veniturile lui X proveneau din publicitate. Miercuri, Musk a sugerat mai mult decât atât. “Dacă compania eșuează… va eșua din cauza unui boicot publicitar. Și asta va fi ceea ce va falimenta compania.” a spus el.
Mark Gay, directorul executiv al clienților la firma de consultanță de marketing Ebiquity, care lucrează cu sute de companii, spune că nu există niciun semn că cineva se întoarce. “Banii au ieșit și nimeni nu pune o strategie pentru a reinvesti acolo,” spune el. Vineri, gigantul retail Walmart a anunțat că nu mai face reclamă pe X.
După ce Musk le-a spus publicitarilor să se ducă naibii, acesta a revenit cu o declarație care i-a supărat și mai tare. “Salut Bob”, a spus el - o referire la directorul executiv al Disney, Bob Iger. Când Musk îi pune pe directorii executivi “în vizorul” său așa, ei vor fi și mai reticenți să se alăture X, spune Lou Paskalis, de la firma de consultanță de marketing AJL Advisory.
Jasmine Enberg, analist principal la Insider Intelligence, adaugă: “Nu trebuie să fii un expert în social media pentru a înțelege și a ști că atacarea publică și personală a advertiserilor și a companiilor care îi plătesc pe X nu va fi bună pentru afaceri.”
În aprilie, Musk era de acord că abonamentele pe X nu vor înlocui banii din publicitate. “Dacă ai un milion de oameni care sunt abonați pentru, să zicem, 100 de dolari pe an, asta înseamnă 100 de milioane de dolari. E un flux de venituri destul de mic în comparație cu publicitatea,” a spus el pentru BBC.
În 2022, veniturile din publicitate ale Twitter au fost de aproximativ 4 miliarde de dolari. Insider Intelligence estimează că anul acesta vor scădea la 1,9 miliarde de dolari. Compania are două cheltuieli majore. Prima este factura de personal. Musk a redus deja X la minim, concediind mii de oameni.
A doua este plata împrumuturilor pe care Musk le-a luat pentru a cumpăra Twitter, însumând aproximativ 13 miliarde de dolari. Reuters a raportat că acum compania trebuie să plătească circa 1,2 miliarde de dolari pe an doar în dobânzi.
Dacă compania nu poate plăti dobânzile la împrumuturile sale sau nu își poate plăti angajații, atunci, da, X chiar ar putea da faliment. Dar acesta ar fi un scenariu extrem pe care Musk ar vrea să-l evite cu siguranță.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu