DCNews Politica Parlament Se schimbă regulile pre și postangajare pentru funcționarii publici. Excepții de la lege

Se schimbă regulile pre și postangajare pentru funcționarii publici. Excepții de la lege

Foto: Facebook Senatul României

Senatul a adoptat, luni, un proiect de lege care reglementează cadrul juridic privind restricțiile pre și postangajare pentru persoanele care dețin funcții sau demnități publice. S-au înregistrat 77 voturi pentru, unul contra și 36 abțineri.

Proiectul de lege modifică și completează unele acte normative în domeniul integrității.

La ce se referă schimbările din lege

„Prezentele norme urmăresc consolidarea integrității și asigurarea unui climat de imparțialitate și transparență în relația dintre autoritățile și instituțiile publice și persoanele juridice de drept privat, prin instituirea de restricții pre și post-angajare. Dispozițiile prezentei legi nu aduc atingere dispozițiilor din legile speciale prin care se reglementează restricții pre și post-angajare, precum și altor obligații care se aplică la încheierea mandatului sau încetarea funcției sau activității”, se menționează în actul normativ.

Prin restricția preangajare se înțelege condiția impusă de lege persoanelor care dețin funcții sau demnități publice ca, „pe o perioadă de 12 luni de la data numirii, alegerii sau angajării, să nu exercite activități de supraveghere sau control și să nu participe la încheierea de contracte, în numele sau pe seama autorității sau instituției publice, cu persoana juridică de drept privat la care a desfășurat o activitate profesională, cu titlu remunerat sau neremunerat, în ultimele 12 luni anterioare numirii, alegerii sau angajării”, prevede proiectul.

De asemenea, prin restricția postangajare se înțelege interdicția impusă de lege acestor persoane ca, „pe o perioadă de 12 luni de la încheierea mandatului sau încetarea funcției sau activității, să exercite activități profesionale, cu titlu remunerat sau neremunerat, la o persoană juridică de drept privat care se suprapun sau interferează din perspectiva atribuțiilor cu lista activităților derulate în ultimele 12 luni în cadrul autorității sau instituției publice și sunt de natură a afecta climatul de transparență și imparțialitate în relația dintre autoritățile și instituțiile publice și persoana juridică de drept privat”.

Intervalul de 12 luni se numește perioadă de reflecție.

Persoanele vizate de noile reguli

Aceste măsuri se aplică membrilor Guvernului, șefului Cancelariei Prim-Ministrului, secretarului general și secretarilor generali adjuncți ai Guvernului, secretarilor și subsecretarilor de stat, precum și asimilaților acestora din cadrul Guvernului, ministerelor și altor organe centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor, consilierilor de stat din cadrul Cancelariei Prim-Ministrului, personalului încadrat cu contract de muncă la cabinetele demnitarilor, precum și consilierilor onorifici ai prim-ministrului sau ai miniștrilor.

Totodată, sub incidența prevederilor acestui proiect se află și aleșii locali, persoanele cu funcții de conducere și de control din cadrul unităților sistemului de învățământ de stat și sistemului de sănătate publică, membri ai consiliilor de administrație, de conducere sau de supraveghere, precum și persoanele din conducerea regiilor autonome de interes național sau local, companiilor și societăților naționale sau societăților la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar majoritar sau semnificativ, direct sau indirect, inclusiv în filiale, personalul instituțiilor și autorităților publice, inclusiv personalul angajat cu contract individual de muncă, care administrează sau implementează programe și proiecte finanțate din fonduri externe sau din fonduri bugetare.

Se aplică aceste prevederi și persoanelor implicate în procesul de evaluare, selecție sau aprobare de finanțare prin utilizarea fondurilor europene și a fondurilor publice naționale aferente acestora, personalul instituțiilor și autorităților publice, inclusiv personalului angajat cu contract individual de muncă și personalului angajat ca expert cooptat sau expert în afara organigramei, implicat în procesul de evaluare a ofertelor, inclusiv angajaților și foștilor angajați ai autorității contractante sau ai furnizorului de servicii de achiziție implicat în procedura de atribuire cu autoritatea contractantă, persoanelor cu funcții de conducere, supraveghere și control, funcționarilor publici sau personalului contractual din cadrul instituțiilor sau autorităților publice, implicate în eliberarea de autorizații, acreditări și licențe, cu excepția membrilor organului de conducere și a personalului Băncii Naționale a României.

Alte persoane cărora li se aplică aceste prevederi sunt cele care asigură consultanță juridică și reprezentarea juridică în fața instanțelor judecătorești a autorității sau instituției publice în serviciul căreia se află, cele care realizează activități de audit public intern, consilierii prezidențiali și consilierii de stat din cadrul Administrației Prezidențiale.

Excepții de la lege

Prevederile NU se aplică personalului din cadrul instituțiilor de apărare, ordine publică și siguranță națională.

Persoanele respective au obligația să depună, în 15 zile, o declarație pe propria răspundere prin care atestă că au luat cunoștință de prevederile referitoare la restricțiile pre și postangajare care au legătură cu activitățile exercitate sau care vor fi exercitate în cadrul instituției sau autorității publice, iar autoritățile și instituțiile publice au obligația de a verifica depunerea acestei declarații.

Toate aceste categorii de persoane, cu excepția prim-ministrului, se vor abține de la activitățile de supraveghere, control și încheierea de contracte în condițiile prevăzute cu angajatorul anterior, persoană juridică de drept privat. Abținerea se depune la persoana sau structura responsabilă pentru verificarea restricțiilor pre- și post-angajare, care o transmite, cu propunerea de desemnarea unui înlocuitor, după caz, prim-ministrului sau superiorului ierarhic. În cazul aleșilor locali, declarația se depune, după caz, la primar sau la președintele consiliului județean, mai prevede proiectul.

În vederea aplicării prevederilor, fiecare autoritate sau instituție publică are obligația de a desemna, prin act administrativ al conducătorului instituției, o persoană sau o structură responsabilă.

UDMR nu e de acord cu persoanele exceptate

Senatorul UDMR Levente Novak a afirmat că Uniunea este de acord cu majoritatea prevederilor proiectului, însă nu susține excepțiile. „Nu vedem rostul excepțiilor din această lege, nu vedem de ce prim-ministrul ar fi exceptat de anumite prevederi față de colegii din guvern, ceilalți miniștri. Totodată, nu este justificată excepția în ceea ce privește ordinea publică și siguranță. În acest caz, sperăm că aceste lacune vor fi corectate în Camera Deputaților pentru a avea o lege mai justă pentru toți”, a adăugat acesta.

 Senatul este primul sesizat cu acest proiect, Camera Deputaților este decizională, potrivit Agerpres.

Știri similare din categoria Parlament Vezi toate articolele