Vernisaj DE RERUM NATURA. Expoziție Daniela Făiniș

Afiș Daniela Făiniș
Descriere foto: Afiș Daniela Făiniș

Galeria de Artă SENSO București organizează marţi, 11 decembrie 2018, orele 18.00 vernisajul expoziţiei personale „DE RERUM NATURA” a artistei DANIELA FĂINIŞ.

De rerum natura - Capriciu de atom ce clădește o lume, mai multe lumi, un univers. Mișcare și repaus, materie și vid. Destructurare și formă perfectă - sferă. Legi, formule, algoritmi, forme ce dau libertate materiei și spiritului deopotrivă triumfător. Suflet, pasiune, suferință, iubire – viață și moarte – toate închise și înscrise în ocrul pământului" – Cella Eftimescu.

VĂ INVITĂM marţi, 11 decembrie 2018, orele 18.00 la Galeria SENSO (Bd. Unirii nr. 15, sector 5), la vernisajul expoziţiei „DE RERUM NATURA" a artistei DANIELA FĂINIŞ.

Evenimentul susținut de FILDAS Art şi Catena prin Programul CATENA pentru ARTĂ va fi prezentat de Doina Păuleanu, Doctor în Istoria Artei și critic de artă, director al Muzeului de Artă Constanța.

Expoziția poate fi vizitată în perioada 11 decembrie – 15 ianuarie 2018.

Cine este Daniela Făiniș

Absolventă a Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu", Bucureşti, România, promoția 1986, bursieră în 1988 pentru Artă Decorativă, Daniela Făiniș este membră a Uniunii Artistilor Plastici din România din 1990. Lucrările sale au fost prezentate la zeci de expoziții personale și de grupe, în țară și străinătate. A fost distinsă cu numeroase Premii și distincții pentru activitatea sa: "Premiul Flacara pentru Arte Plastice" - 2010, Ordinul Meritul cultural în grad de Comandor oferit de Președenția României - 2004, Honourable Mention – Mino, Japonia (1992, 1998 si 2000), Premiul Fundatiei "Alexandru Tipoia" pentru cea mai buna expozitie a anului – 1998, Marele Premiu al Bienalei Internationale "Artele Focului" București - 1998, Premiul I la Bienala Internatională de Ceramică Artistică – Aveiro, Portugalia, 1997, Premiul Muzeului Național Cotroceni - 1997, Premiul Uniunii Artiștilor Plastici pentru Artă Decorativă - 1992, Premiul pentru Tineret - Artă Decorativă - 1990, Targa d'Oro - Medalia de Aur la XXX și XXXI Concorso Internazionale Della Ceramica D'arte Gualdo Tadino – Perugia, Italia 1989, 1990. Daniela Făiniș are lucrări în colecții din România, SUA, Belgia, Germania, Franța, Japonia ș.a.

Referinte critice (selecție):

"De rerum natura – Despre natura lucrurilor se intitulează expoziția de ceramică pe care Daniela Făiniș, artist contemporan laureat cu prestigioase premii naționale și internaționale, o deschide la Galeria Senso în decembrie 2018 – finis coronat opus –, făcând trimitere la poemul folosofic scris de Titus Lucretius Carus, trăitor în secolul I î. Chr. (...); cele 7400 de versuri standard fără rimă, scrise în hexametri, sunt grupate în șase cărți fără titlu, înfășurând învățăturile mentorului Epicur, dar și gândurile sale despre lume și viață, despre religie și moarte, despre alcătuirea universului, despre plăcere și asceză (...). Pe retină cu formele și contururile precise, transmise în fantastice imagini de sondele spațiale, Daniela Făiniș purcede la elaborarea ciclului de lucrări monumentale Visând pe Marte, în care domină cromatic ocrurile nisipii, brunurile aurii, alburile argintii, griurile fumurii... Daniela Făiniș încearcă să-și imagineze cum arăta chipul eroului antic ieșit învingător (...). Trăsăturile sale, pictate, desenate și incizate cu pigment de temperatură înaltă - arderea se face la 1340oC, accentuate prin utilizarea glazurii transparente, sunt prizoniere ale formei suport - ca și în statuara antică, în care altoreliefurile sau formele rondbos erau adaptate spațiului repartizat, și ale straturilor de culoare - astăzi dispărute care le acopereau..." (Dr. Doina Păuleanu)

"Portretele Danielei Făiniș sunt, cum spune o gândire a unui mare literat, "învierile luminoase ale unor neființe". Sunt întruchipări, prin foc și multe alte arderi interioare, ale unor continui bucurii ale minții de artist. Mare parte din pictura contemporană e numai schimbare, revoluție, este o supărare pe ceva, e teorie contra a ceva. Creația ceramistului, oricât de novatoare s-ar arăta ea, este și rămâne un fapt de continuitate. Este și rămâne, prin angajantele sale abilității de toate naturile, o artă în susținerea a ceva, gândire pozitivă. E prea multă implicare afectivă, estetică și nu în ultimul rând financiară, în atelierul artistului ceramist, ca aici să se producă în final o negare" (Tudor Octavian, critic de artă, scriitor, gazetar).

"Într-o lume în care mai toţi încearcă să facă altceva decît le impune calificarea, Daniela Făiniş construieşte ceea ce ştie ea mai bine, adică pur şi simplu forme ceramice. Că relaţia lor cu spaţiul şi, în multe cazuri, dimensiunile, proporţiile şi figurativismul trimit către sculptură, că desenele care animă suprafaţa sau comentează volumul trimit către grafică ori că obiectele parietale, cu o volumetrie minimală, pot invoca ideea de pictură, de tablou, nu are absolut nici o importanţă. Daniela Făiniş nu face nici grafică, nici sculptură şi nici pictură sau, dimpotrivă, le face pe toate trei în acelaşi timp, şi ceva tapiserie pe deasupra, dar le face dintr-o persepectivă şi dintr-un unghi stilistic care nu sînt decît ale decorativelor" – (Pavel Șușară - "Polimorfism Chipuri, măşti, efigii, reverii").

Daniela Făiniș este o artistă de excepție

"Daniela Făiniș este o artistă de exceptie, ajunsă la maturitate, ce se împlinește continuu, transpunând imaginatia ei debordantă într-o diversitate de lucrări meritorii din gresie și portelan. Inzestrată, sensibilă, ambitioasăa, tenace, cu o extraordinară forță de muncă, ea face să vibreze cele mai înalte corzi ale meștegugului și artei ceramice" – Daniela Neagu.

"Portelanurile Danielei Fainis sunt profund originale inainte de toate prin suflul de energie si umanitate pe care le degaja. Daca, totusi, ar fi sa le cautam o descendenta artistica, aceasta nu poate fi decat sculptura clasica antica. Olimpul va fi fost impodobit cu portretele asemenea celor modelate de Daniela Fainis. Ele ar putea servi atat ilustrarii superbiei zeilor greci, cat si a profunzimilor interioare ale muritorilor de rand, dupa chipul si asemanarea carora Fidias si Praxiteles isi vor modela capodoperele. Prin magica stapanire a unei tehnici de prelucrare dintre cele mai anevoioase, Daniela Fainis reuseste o sinteza tulburatoare intre impetuozitatea expresivitatii portelanului modelat in contururi ferme si fragilitatea interna a materialului in sine" – Petru Dumitriu, diplomat.

De la începutul anului, Galeria de Artă Senso (Bd. Unirii nr. 15, sector 5, Bucureşti) a găzduit evenimente culturale de mare succes, precum expoziţia „BIJUTERIE CONTEMPORANĂ" unde şi-au expus creaţiile cei mai talentaţi designeri de bijuterie contemporană de autor, expoziţiile personale de pictură „PICTOGRAME II" - DAN CONSTANTINESCU și de sculptură „CĂUTĂTORII DE LUMINĂ" - ION IANCUŢ, „CREATURI ACVATICE" - ILEANA DANA MARINESCU, lansarea albumului Tonitza, ediţia a doua, semnat de Dr. Doina Păuleanu, istoric și critic de artă. De remarcat şi faptul că, în luna ianuarie Galeria SENSO a prezentat la Five Plus Art Gallery Viena, Austria expoziţia personală #fast food a Anei Ştefania Andronic (BUZU). Cu acea ocazie s-a lansat albumul de artă cu acelaşi nume, un volum cu lucrări ale artistei, editat de FILDAS Art în limbile engleză și germană.


Te-ar putea interesa








Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2019 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.24