Directorii financiari din companiile de asigurări solicită investiții în departamentele financiare pentru a sprijini creșterea afacerii până în 2020 şi pe mai departe

[] []

12 feb 2015 / 14:28
Salveaza PDF Comentarii

În condițiile în care directorii financiari din companiile de asigurări vizează o mai mare concentrare pe capabilitățile de management şi de analiză a datelor pentru a-și ajuta companiile să crească până în anul 2020 şi pe mai departe, ei trebuie însă să echilibreze această intenție cu capacitatea de a răspunde noilor cerințe din domeniul reglementării și raportării, precum și al gestionării eficiente a costurilor aferente finanțării – se arată în studiul EY Global Insurance CFO Survey.

În condițiile în care directorii financiari din companiile de asigurări vizează o mai mare concentrare pe capabilitățile de management şi de analiză a datelor pentru a-și ajuta companiile să crească până în anul 2020 şi pe mai departe, ei trebuie însă să echilibreze această intenție cu capacitatea de a răspunde noilor cerințe din domeniul reglementării și raportării, precum și al gestionării eficiente a costurilor aferente finanțării – se arată în studiul EY Global Insurance CFO Survey. 

66% dintre executivii de la cel mai înalt nivel din companiile globale de asigurări spun că atingerea obiectivelor de creştere, extinderea pe noi pieţe sau extinderea prin operațiuni de fuziuni şi achiziţii (M&A) sunt printre principalele trei priorități ale afacerilor lor pentru viitorul previzibil. În același timp, 54% dintre ei afirmă că managementul costurilor şi îmbunătățirea profitului se clasează în top trei priorități, iar 51% consideră capacitatea de a răspunde la schimbările din domeniul reglementării o preocupare majoră.

Piaţa asigurărilor din România a atins, în primul semestru al anului 2014, un nivel de 3,97 miliarde lei (prime brute subscrise), în scădere cu 6,8% față de intervalul similar al anului 2013, conform datelor comunicate de ASF[1]. Valoarea primelor brute subscrise în perioada ianuarie-iunie 2014, reprezintă 1,42% din PIB, în scădere de la 1,61% în primul semestru al anului 2013. Societățile de asigurare au raportat indemnizații brute plătite în sumă de 2,47 miliarde lei, în scădere cu 1,6% față de primul semestru al anului 2013. Pe ansamblul pieței, activele totale bilanțiere cumulate ale societăților de asigurare s-au majorat în prima jumătate a lui 2014 cu 1,22% față de finalul anului 2013, până la 18,37 miliarde lei, pierderea netă a societăților de asigurare situându-se la 54,25 milioane lei.

Alina Dimitriu, Director Executiv, EY România, declară:

"Piața asigurărilor a rămas lentă şi extrem de competitivă. Pentru a răspunde în mod adecvat la noile presiuni concurențiale şi la schimbările în domeniul reglementării pentru următorii zece ani, directorii financiari vor fi din ce în ce mai des solicitați să acționeze ca niște parteneri de afaceri eficienți. Se va aștepta de la ei să propună abordări strategice și să ofere consiliere prin folosirea eficientă a raportărilor, a unei analize îmbunătăţite a datelor, precum şi a oamenilor şi a proceselor potrivite, în locațiile potrivite, astfel încât să sprijine creşterea şi succesul organizaţiilor în care activează."

Pentru a putea deveni parteneri de afaceri mai buni şi pentru a putea aduce mai multă valoare adăugată, toţi directorii financiari au spus că este nevoie de investiții în departamentele de analiză financiară şi actuarială, inclusiv în îmbunătăţirea capabilităţilor de management şi analiză a datelor, în consolidarea capacității echipelor pe care le conduc de a furniza suport decizional şi capabilități de gestiune a performanţei.

Cele mai multe îmbunătăţiri sunt necesare în gestionarea datelor şi în tehnologie

Două treimi dintre respondenți au clasificat chestiunile privind datele şi tehnologia printre primele trei provocări cu care se confruntă departamentele de analiză financiară şi actuarială, în timp ce 21% dintre ei au declarat că principalul obstacol în atingerea succesului îl reprezintă calitatea datelor pe care le dețin. Infrastructura tehnologică a fost clasificată drept cea mai importantă provocare de către 27% dintre respondenți, problemele întâmpinate rezultând, cel mai adesea, din lipsa investițiilor recente şi din folosirea unor sisteme învechite, moștenite în urma unor achiziții istorice. 

Procesele de raportare folosite în prezent de asigurătorii globali sunt, în general, inflexibile şi consumatoare de timp, necesitând un nivel semnificativ de intervenţie umană. În medie, 64% din resursele departamentelor de analiză financiară şi actuarială sunt alocate proceselor tranzacționale şi de raportare, faţă de o medie de doar 20% alocate activităţilor aferente suportului decizional.

Cum 35% din respondenți afirmă că principala lor prioritate este legată de capacitatea de a răspunde la noile cerinţe din domeniul reglementării şi raportării – iar acest procent ajunge chiar la 73% în cazul regiunii EMEIA, unde asigurătorii trebuie să facă raportări mai rapide pentru a fi conformi cu cerinţele Solvency II – asigurătorii caută să-şi îmbunătăţească semnificativ calitatea datelor şi eficienţa proceselor folosite până în anul 2020.

Alina Dimitriu explică: "Problematica privind calitatea datelor folosite a reprezentat şi continuă să reprezinte o zonă de preocupare majoră pentru asigurători. Din moment ce noile reglementări privind raportările vor avea impact asupra tot mai multor organizații, accesul la date precise şi de încredere devine şi mai important. Directorii financiari admit că acest fapt reprezintă o problemă şi concentrează fonduri în această zonă, dar urmăresc să îmbunătățească şi infrastructura în ansamblul ei pentru a sprijini întreaga afacere pentru viitor."

Programe de schimbare sunt în curs de desfăşurare

85% dintre respondenți spun că au demarat deja programe de schimbare sau au în plan astfel de inițiative, principalul obiectiv fiind de a atinge unui nivel mai bun de raportare. Doar 6% dintre ei consideră că dispun de capabilitățile necesare pentru îndeplinirea priorităților-cheie.

Până în 2020, modelul operațiunilor financiare şi actuariale va trebui aliniat cu prioritățile strategice. Procesele vor fi simplificate pentru a elimina activitățile cu cea mai mare implicare umană şi pentru a permite un grad mai ridicat de centralizare, doar aspectele cheie ale zonei financiare având nevoie să rămână strâns legate de afacere şi de locaţiile cu costuri istorice mai ridicate.

Conform studiului, este de așteptat ca procesarea tranzacțiilor să migreze cel mai mult către zona de servicii cu costuri reduse, cea mai populară opţiune în acest sens fiind centrele regionale de servicii comune. Până în anul 2020, activităţile de contabilitate a veniturilor şi de raportări interne şi externe vor înregistra cel mai mare transfer către centre off-shore de servicii comune, în vreme ce serviciul de salarizare şi cel de audit intern vor fi zonele cu cea mai mare probabilitate de externalizare.

Dimitriu concluzionează: "Concurenţa de pe piaţă nu va slăbi până în anul 2020. Pentru ca departamentele financiar şi actuarial să poată oferi acel suport decizional strategic care să ajute la creşterea companiilor de asigurări, este nevoie ca modelele şi procesele 

 


Te-ar putea interesa







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2018 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.26