Două minerale "ciudate", descoperite într-un meteorit care a căzut pe Pământ

Foto: Freepik

O analiză a unei bucăți uriașe de rocă spațială care a căzut pe Pământ în Somalia a scos la iveală materiale care nu au mai fost văzute până acum în natură.

Două minerale noi au fost analizate și denumite, iar un posibil al treilea este în prezent luat în considerare de către Asociația Internațională de Mineralogie. Această descoperire ar putea oferi oamenilor de știință câteva indicii importante cu privire la formarea asteroizilor și a meteoriților.

Mineralele au fost denumite elaiit și elkinstantonit, iar descoperirea lor a fost anunțată de geologul planetar Chris Herd de la Universitatea Alberta din Canada, la conferința Space Exploration Symposium din 21 noiembrie. „Ori de câte ori se găsește un mineral nou, înseamnă că condițiile geologice reale, chimia rocii, a fost diferită de ceea ce s-a găsit până acum. Tocmai asta face lucrurile interesante interesante”, spune Herd, potrivit siteului Universităţii din Alberta.

Parțial înglobată în nisip într-o vale bogată în calcar din Somalia, în apropiere de orașul El Ali, roca în cauză a fost identificată abia recent ca fiind un meteorit – un bolovan de 15.2 tone care se întâmplă să fie a noua cea mai mare rocă spațială găsită vreodată pe suprafața Pământului.

"Căzut din cer noaptea"

Nu este clar când a căzut din cer, dar localnicii l-au numit „Căzut din cer noaptea”, comemorând-ul în folclor, cântece și dansuri timp de cel puțin 5-7 generații și folosind-ul ca suport pentru ascuțirea cuțitelor. Prospectorii au luat câteva mostre și le-au trimis la Herd și pentru analiză și clasificare la Colecția de meteoriți a Universității din Alberta.

În colaborare cu cercetători de la Universitatea din California, Los Angeles, și de la Institutul de Tehnologie din California, Herd a stabilit în curând că era un meteorit de fier aparținând complexul IAB, și l-a numit oficial El Ali, după numele orașului din apropiere.

Clasificarea complexului de fier IAB conține aproximativ 350 de meteoriți, iar aceștia se caracterizează, printre altele, printr-o compoziție predominantă de fier-nichel, cu incluziuni de silicat ca niște stafide minuscule dintr-o prăjitură. Se crede că s-au format în urma topirii induse de impactul cu un asteroid de fier. Pentru a clasifica meteoritul, Herd și echipa sa trebuiau să studieze compoziția chimică, iar aici lucrurile au luat o altă turnură. Unele dintre incluziuni păreau să aibă o textură și o compoziție neobișnuite, așa că Herd a apelat la ajutorul mineralogistului Andrew Locock de la Universitatea din Alberta, care a fost implicat în descrierea altor minerale noi.

În mod normal, un mineral nou ar putea dura ceva mai mult timp pentru a fi identificat, dar minerale similare cu aceste două au fost sintetizate în laborator în anii 1980, ceea ce le face mult mai ușor de recunoscut ca fiind ceva nou.