Institutul Cultural Român din New York și Slag Gallery prezintă cele mai noi picturi ale artistului român Dan Voinea, într-o expoziție personală, la Târgul Internațional de Artă VOLTA NY. Vernisajul are loc astăzi, între orele 17.00-19.00.
Târgul Internațional de Artă Contemporană VOLTA NY, aflat în 2017 la cea de-a 10-a ediție, se desfășoară în perioada 1 - 5 martie, la PIER 90. Și la această ediție, organizatorii doresc să aducă în centrul atenției proiectele artistice personale, concentrând experiența târgului de artă asupra aspectului fundamental: artiștii și operele lor.
Lofty - 2017
VOLTA NY a debutat în 2008, ca versiune americană a târgului de artă european Basel Volta, fondat, în 2005, de trei importanți dealeri de artă. Încă de la început, directorul artistic Amanda Coulson, împreună cu echipa sa, a creat un spațiu ideal, de mare prestigiu și vizibilitate, pentru afirmarea internațională a unor artiști emergenți sau a unor trendsetteri de ultimă oră, care au potențialul de a deveni rapid nume consacrate ale artei contemporane; un târg accesibil tinerilor iubitori de artă, dar și foarte apreciat de colecționari. VOLTA NY are loc în vecinătatea și simultan cu THE ARMORY SHOW, un alt târg de artă de primă mărime. Cele două târguri sunt afiliate și furnizează publicului, pe care și-l împrumută reciproc, viziuni complementare asupra artei contemporane. La VOLTA NY, participă anual peste 100 de galerii de artă, din peste 40 de țări. Participarea se face pe bază de invitație, organizatorii făcând o riguroasă selecție, în funcție de prestigiul galeriilor și al artiștilor pe care acestea îi reprezintă.
Triumph - 2017
Într-o cronică dedicată artistului, criticul londonez Simon Longman scria: "Opera lui Voinea prezintă o estetică îndrăzneață a tradiționalismului manipulat, reinterpretat în mod inteligent pentru a spune povești - pentru a explora fantezia interacțiunii umane și pentru a reprezenta un teatru vizual al suprarealismului."
Împreună cu Slag Gallery din New York, Dan Voinea a participat, în 2014 și 2015, la două târguri importante de artă, Volta Basel și Volta New York. Este prezent, din nou, în SUA, luând parte la expoziția de pictură românească contemporană Defaced, curatoriată de Mardee Goff, la Boulder Museum of Contemporary Art (BMoCA), Colorado (2014). În 2015, a avut prima personală în SUA, Absently Yours, la Slag Gallery, de asemenea cu suportul ICR New York. Următoarea sa expoziție personală va avea loc la Kunstverein Worms, Germania, în aprilie 2017.
Goliats - 2016
Dan Voinea (n. 1970, Brașov) a absolvit Universitatea Națională de Artă București în 1997. A lucrat apoi, timp de doi ani, ca ilustrator de carte, și, încă 10 ani, ca Art Director în câteva agenții de advertising și multinaționale din București. În paralel, și-a continuat munca de atelier și a avut două expoziții personale în Franța: East Wind, la Galeria Les Cordeliers din Romans-sur-Isère (1999), și Finish the Poem, la Galeria S.A.N. din Sénart (2002), pe lângă numeroase expoziții de grup, în țară și peste hotare (Olanda, SUA). În 2008, urmează prima expoziție personală ca propunere de pictură monumentală, Urban Capella / Eroi și Judecători, la Galeria Cărturești, din București. În 2010, renunță definitiv la munca de advertising și se dedică exclusiv celei de artist vizual. Se afirmă ca pictor figurativ în 2011, cu Playboy Afternoon, la Dancona Budis Gallery, din București și, apoi, în 2013, cu A Momentary Rise of Reason, la Beers Lambert Contemporary Gallery, din Londra, înscriindu-se astfel în pictura emergentă românească.
Breach - 2017
Dan Voinea este un pictor care are deja o carieră internaţională incontestabilă, bazată pe un talent ce te convinge de la prima vedere a unei pânze pe care a pictat-o. Este un artist ce va face cinste muzeelor importante, pe care-l caută şi-l vor căuta galeriştii şi care va genera mereu comentariile criticii de artă şi ale privitorilor iubitori de valori sigure. El nu aparţine unei mode şi nici unor filiaţii ce par dominante, fiind, de fapt, doar nişte simple găselniţe, de moment. Dan Voinea este un pictor în toată puterea cuvântului, în plus stăpân pe marile dimensiuni, având o tuşă viguroasă şi fină totodată, un mod de a iradia culorile de pământ ce aminteşte de Corneliu Baba, dar în care contrastul opac-luminos sau dramatismul lumină-întuneric este mult mai estompat şi mai puţin teatral. Portretele sale, care sunt, de fapt, trupuri în mişcare, destine înşurubate în real, surprinse de un hic et nunc, aparţinând deopotrivă aparatului de fotografiat, şasiului şi şevaletului, sunt mari decupaje din "scene de gen" şi ritualuri contemporane, ce dezvăluie/ învăluie un mister seducător sau anxios şi care surprind totdeauna o irepetabilă plonjare în (supra)real. Lucrări precum Wasteland I, Glissando sau Fragile II sunt parţial cinematografice, momente dintr-un potenţial "thriller" şi, în acelaşi timp, degajă o înţelepciune şi un echilibru de neclintit.
În ceea ce priveşte tuşa picturii, impresionează raportul între suprafeţele suficient de mari, care nu au însemnele dramatismului, în care intervin zig-zag-ul sau linia frântă ale unor pensulări în forţă.
Pictura lui Dan Voinea convinge, este resimţită drept un univers emergent, care te captivează. Sunt mulţi privitori care şi-ar dori să-i achiziţioneze lucrările imediat. Numele acestui artist se va adăuga foarte curând altor nume de pictori români, care au urcat în topul artiştilor internaţionali, în lumea europeană şi în cea americană. Iată una dintre dovezile ascensiunii acestui artist pe piaţa de artă internaţională, în lumea muzeelor, galeriilor, colecţiilor private, criticii de artă: cunoscutul colecţionar american Michael Hort i-a selectat o lucrare în topul primelor 10 lucrări favorite ale sale, la Armory Week 2015.
Slag Gallery, patronată de Irina Protopopescu, a fost inaugurată în iunie 2008, în legendara zonă a galeriilor de artă Chelsea (Manhattan), într-un spațiu cu o suprafață de cca. 185 m². În 2012, galeria s-a mutat în Bushwick (Brooklyn), noul cartier artistic al New York-ului.
Galeria reprezintă un grup de artiști emergenți, americani și internaționali, între care s-au numărat și românii Dumitru Gorzo, Dan Voinea și Cătălin Moldoveanu, și și-a propus să le faciliteze dezvoltarea carierei artistice pe termen lung, prin asigurarea contactelor cu alte galerii internaționale, cu curatori, instituții, muzee și colecționari de artă.
Artiștii galeriei au fost incluși în numeroase expoziții de renume din întreaga lume, precum: Bienala de la Veneția (2001); Bienala de la Istanbul (2011); Bienala de la Praga (2011), Bienala de la Gwangju (2014), ca și în expoziții organizate de muzee și instituții prestigioase, ca: PS1 (spațiu expozițional ce aparține de Museum of Modern Art / MoMA, dedicat mai ales artei experimentale) din New York; The Drawing Center, NY; Brooklyn Museum, NY; Marina Abramovici Institute, San Francisco; Kunsthalle Budapesta (Mucsarnok); MODEM Modern and Contemporary Art Center, Debrețin; Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), din București; MKM Museum Kuppersmühle, Duisburg; NJMoCA; Herzliya MoCA; Queens Museum of Art; Birmingham Museum of Art; BMoCA, Colorado; Islip Museum of Art, NY; Haifa Museum of Art, pentru a da doar câteva exemple.
În picturile sale din seria Absently Yours, Dan Voinea propune o "menajerie umană" fragilă, o galerie de personaje atemporale şi lipsite de identitate. Artistul declară: „Fără intenţia de a explora conţinutul psihologic al caracterelor pe care le descrie, seria de portrete speculează totuşi nefirescul, adică gestica mecanică şi mimetică. Atitudinea personajelor rămâne în suspensie, cromatica solarizează contururile, iar lumina îmbracă întregul selectiv şi în deplină autonomie. Expoziţia de acum este parte din lumea creată deja, schizoidă, ca efect al neputinţei de adaptare sau chiar numai al refuzului acesteia. Albumul de familie care închide în paginile lui această colecţie de necunoscuţi îi aliniază fără cronologie, pentru că adulţii de acum, consternaţi de propria lor lipsă de biografie, nu au avut, de fapt, copilărie, căci nu s-au născut niciodată. Mă ataşez de procesul de creaţie al fiecărei lucrări, dar nu de lucrări în sine, căci, de îndată ce acestea sunt finalizate, simt că nu îmi mai aparţin.Pânza mea preferată este cea pe care am nu am pictat-o încă”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu