Ziua de Black Friday 2013 este extrem de așteptată, atât de cumpărători, cât și de comercianți. Primii așteaptă să beneficieze de reducerile uriașe anunțate, pentru a-și achiziționa diverse produse, iar cei din urmă pregătesc oferte care mai de care mai tentante, pentru a-și depăși propriile recorduri de vânzări. Iată o serie de sfaturi esențiale pentru evitarea problemelor ce ar putea fi întâmpinate în tentativa de a vă cumpăra lucrurile mult dorite și pentru a nu regreta achizițiile făcute de Black Friday, prezentate de
PREȚUL
Cum trebuie afișat? Indiferent că este vorba despre un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Care sunt regulile privind reducerea de preț?Orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Prețul redus trebuie să fie inferior celui de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
- fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat; - fie prin mențiunile "preț nou", "preț vechi" lângă sumele corespunzătoare; - fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
Se interzice ca o reducere de preț pentru un produs și/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părți din produs și/sau serviciu.
CONTRACTUL
Când se consideră un contract încheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care consumatorul plătește bunul si primeste produsul (momentul în care acceptarea ofertei ajunge la cunostința comerciantului). În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul primirii mesajului de confirmare de către consumator, referitor la comanda sa.
Pot renunța la achiziție după ce am încheiat contractul?
1. În cazul magazinelor clasice, legea nu dă dreptul consumatorului de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit ori contravaloarea acestuia nu mai poate fi returnată consumatorului, decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile. Există însă și posibilitatea ca vânzătorul să aibă o politică comercială care să permită returnarea unui produs sau înlocuirea acestuia, indiferent de motiv, într-o anumită perioadă de timp, dar acest lucru nu constituie o obligație.
2. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 10 zile lucrătoare de la momentul primirii produsului în care consumatorul poate renunta la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Costul returnării produsului este suportat de consumator.
Comerciantul este obligat să returneze prețul plătit de consumator (inclusiv costurile de expediție) în termen de maximum 30 de zile de la momentul în care consumatorul a renunțat la contract. Există însă și cazuri în care contractul nu poate fi denunțat, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile consumatorului sau înregistrările audio, video ori programele informatice.
Comerciantul nu poate limita dreptul consumatorului de a denunța contractul. De exemplu, nu poate condiționa returul de trimitere a produsului în ambalajul original, nu poate opri din prețul plătit de consumator o sumă pentru uzura produsului, nu poate refuza returul în cazul în care produsul a fost livrat consumatorului prin serviciul propriu de curierat etc.
În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?
Comerciantul trebuie să-si îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda.
Părțile pot stabili însă un termen de livrare mai mic, iar în acest caz termenul stabilit între părți este cel care se va aplica.
Ce se întâmplă în cazul în care comerciantul nu poate executa contractul online?
Comerciantul, în cazul în care nu poate executa contractul din cauză că produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie să informeze consumatorul despre această indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a virat ca plată trebuie rambursate de comerciant în termen de maximum 30 de zile.
Comerciantul poate livra consumatorului un produs sau serviciu de o calitate și la un preț echivalente cu cele solicitate numai dacă acest lucru a fost prevăzut înainte de încheierea contractului și/sau în contract, astfel încât consumatorul să fie informat în mod clar despre această posibilitate. În caz contrar, furnizarea unor produse sau servicii similare celor solicitate va fi asimilată cu livrarea fără comandă. Cheltuielile de returnare a produselor, în situația exercitării dreptului de denunțare unilaterală a contractului, sunt în acest caz în sarcina comerciantului, element asupra căruia consumatorul trebuie să fie informat.
GARANȚII
Se aplică regulile privind garanțiile și în privința produselor achiziționate în perioadele de reduceri?
Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate produsele și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
Legea 449/2003 este cea care reglementează garanțiile produselor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garantia comercială, care pot coexista pentru un singur produs.
Garantia legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un produs este vândut unui consumator, acesta beneficiază de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât consumatorul este informat despre acest lucru. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
Garantia comercială este cea care „se oferă”. Este ceva în plus față de garanția legală și nu ar trebui să aducă atingere acesteia. O poate da atât producătorul (în practică poate apărea ca așa-numita garanție europeană de 1 an, pe care o dau producătorii uneori și în temeiul căreia un consumator își poate repara, înlocui - teoretic - produsul oriunde în UE, atât timp cât în statul său există un service care are contract încheiat cu producătorul), cât și vânzătorul. Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Aceasta nu poate înlocui și nu exonerează pe vânzător de obligațiile sale în temeiul garanției legale.
Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificațiile?
Consumatorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului, în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, consumatorul poate alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia, în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat și se va face numai cu un produs identic. Rezoluțiunea contractului poate interveni în trei cazuri:
- când consumatorul nu a beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului. - când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă. - când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru consumator.
Rezoluțiunea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, consumatorul va primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul.
Ce este foarte important, chiar dacă în practică i se spune consumatorului să ia legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția.
SFATURI PENTRU CONSUMATORI
Întocmiți o listă cu produsele pe care doriți să le achiziționați și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitați falsele reduceri de prețuri, cum ar fi cazul reducerilor aplicate de comercianți unor prețuri majorate cu puțin timp înainte.
Verificați cu atenție modul în care este afișată reducerea pe site sau pe eticheta produsului. În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă preturile produselor din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu