Nova Roşie Luminoasă, descoperită la Observatorul Astronomic din Bârlad

Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Pârvan" din Bârlad, județul Vaslui, a devenit primul observator astronomic din România care a descoperit o novă roşie luminoasă într-o altă galaxie.

În data de 10 februarie 2015, muzeograful Dumitru Ciprian Vîntdevară a descoperit cu ajutorul telescopului principal al Observatorului Astronomic o novă roşie luminoasă într-o galaxie apropiată: Messier 101 (Pinwheel Galaxy), situată la aproximativ 21 milioane de ani lumină, pe teritoriul constelaţiei Ursa Mare, scrie ziarul Puterea.

Acest tip de nove sunt foarte rare şi din acest motiv nu sunt înţelese foarte bine de către oamenii de ştiinţă. Din câte se ştie până acum, nova roşie luminoasă este o explozie stelară cauzată de fuziunea a două stele din secvenţa principală. Este caracterizată printr-o culoare roşie distinctă. Nova roşie luminoasă nu trebuie confundată cu nova standard, ce se caracterizează prin explozii care au loc pe suprafaţa unor stele pitice albe.