Micul elicopter a devenit tovarășul obișnuit de călătorie al roverului Perseverance, a cărui misiune principală este să caute semne ale vieții antice pe Marte.
Elicopterul Ingenuity trebuia să zboare doar de cinci ori. Și totuși elicopterul NASA pe Marte, Ingenuity, a finalizat 12 zboruri și nu este gata să se retragă. Având în vedere succesul său uimitor și neașteptat, agenția spațială americană a extins misiunea Ingenuity la pe un termen nedefinit.
„Totul funcționează atât de bine”, a spus Josh Ravich, șeful echipei de inginerie mecanică a lui Ingenuity. "La suprafață mergem mai bine decât ne așteptam", a continuat acesta.
„Când am avut ocazia să vin să lucrez la proiectul elicopterului, cred că am avut aceeași reacție ca oricine altcineva: Este posibil să fac așa ceva?”
Îndoielile sale inițiale erau de înțeles: aerul de pe Marte are o densitate echivalentă cu doar un procent din atmosfera Pământului. Spre comparație, zborul cu elicopterul pe Marte ar fi ca zborul în aer la aproape 30 de kilometri deasupra Pământului.
Ingenuity a trebuit să reziste șocului inițial al decolării de pe Pământ și apoi al amartizării pe 18 februarie pe planeta roșie în urma unei călătorii de șapte luni prin spațiu. Odată ajuns în noul său mediu, micul copter (1,8 kilograme) a trebuit să supraviețuiască frigului glaciar din nopțile marțiene, atrăgând căldura din panourile solare care își încarcă bateriile în timpul zilei. Și zborurile sale sunt ghidate folosind o serie de senzori, deoarece decalajul de 15 minute în comunicațiile de pe Pământ face imposibilă îndrumarea în timp real.
Pe 19 aprilie, Ingenuity a efectuat primul zbor, transformându-se în prima tehnologie motorizată care a zburat pe altă planetă. Depășind toate așteptările, a continuat să zboare de încă 11 ori.
"De fapt, am reușit să ne descurcăm cu vânturi mai mari decât ne așteptam", a declarat Ravich pentru AFP.
"Cred că prin zborul trei ne-am îndeplinit toate obiectivele de inginerie ... (și) am obținut toate informațiile pe care speram să le obținem", a spus Ravich, care lucrează pentru renumitul Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA, care a dezvoltat elicopterul.
În luna mai, Ingenuity a zburat în prima sa misiune unidirecțională, aterizând în afara „aerodromului” relativ plat, care fusese ales cu grijă ca origine inițială.
Ingenuity este trimis acum pentru a monitoriza calea roverului Perseverance, folosind camera foto color de înaltă rezoluție. Scopul este dublu: să traseze o cale sigură pentru rover, dar și de interes științific, în special în termeni geologici.
Ken Farley, care conduce echipa științifică a roverului Perseverance, a explicat cum fotografiile făcute de Ingenuity în timpul celui de-al 12-lea zbor au arătat că o regiune numită South Seitha era mai puțin interesată decât sperau oamenii de știință. Prin urmare, există posibilitatea ca roverul să nu se deplaseze în acea direcție în perioada următoare, scrie ScienceAlert.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu