Cum îi ajută realitatea virtuală pe copii să învingă frica de ace

Sursa foto: Freepik
Sursa foto: Freepik

Copiii care trebuie să treacă prin recoltarea de sânge au acum parte de o experiență mult mai puțin stresantă, mulțumită unui proiect pilot care folosește ochelari 3D și tablete.

La Spitalul Meyer din Florența, Italia, a fost lansat un proiect pilot care utilizează ochelari 3D și tablete pentru a-i ajuta pe copii să se relaxeze și să se distragă în timpul recoltării de sânge. Inițiativa, desfășurată în cadrul Centrului de Recoltări, este deja apreciată atât de micii pacienți, cât și de personalul medical și ar putea fi extinsă și în alte secții ale spitalului, potrivit Corriere della Serra.

Prin intermediul realității virtuale, copiii trec printr-o experiență mai puțin stresantă și mult mai ușor de suportat.

Recoltarea de sânge este un examen simplu, dar pentru copii poate fi foarte înfricoșător. Frica de ac și vederea sângelui pot crea o experiență stresantă. Pentru a-i ajuta să depășească frica asociată recoltării de sânge, o firmă specializată a realizat un software dedicat, în colaborare strânsă cu Departamentul de profesii sanitare și echipa Centrului de Recoltări.

După o perioadă de testare, în care sistemul a fost ajustat pe baza observațiilor personalului și sugestiilor copiilor, centrul a fost echipat cu patru seturi de ochelari 3D și tablete. Astfel, recoltarea de sânge se transformă într-o activitate interactivă, cu elemente de joc și imaginație, care ajută la reducerea stresului și la o cooperare mai bună din partea micilor pacienți.

Copiii sunt distrași pe toată durata procedurii, devin mai cooperanți, iar anxietatea și frica scad semnificativ. Totodată, percepția durerii este diminuată. Beneficiile sunt și pe termen lung, deoarece copilul nu mai asociază spitalul și personalul medical cu o experiență traumatizantă.

În căutarea fluturilor și aventuri printre stele

Dar cum funcționează? Copilul, așezat în brațele părintelui sau pe scaun, este ajutat să poarte ochelarii, fiind introdus într-o lume virtuală care îi captează imediat atenția. Acul, sângele, eprubetele și întregul cadru medical sunt complet eliminate din câmpul vizual al copilului, care este prezent într-o lume virtuală captivantă. Totul începe cu ajutorul personalului medical, instruit special pentru a porni și gestiona această experiență interactivă.

Scenariile de joc variază în funcție de vârstă: cei mici (începând cu 4 ani) urmăresc fluturi colorați alături de iepurași simpatici, iar copiii mai mari și adolescenții pilotează o navetă spațială și trebuie să gestioneze o aterizare de urgență.

Asistenta care face recoltarea controlează fazele jocului cu ajutorul unui joystick, conducând copilul prin lumea virtuală. Când vine momentul înțepăturii, apasă butonul „distragere” și jocul atinge punctul culminant: cei mici sunt înconjurați de fluturi și trebuie să-l găsească pe cel cu aripi de aur, iar cei mari reconstruiesc naveta.

Mai mult decât atât, sistemul sincronizează stimuli tactili și vizuali: în momentul exact al înțepăturii, copilul simte o atingere virtuală (ex. a unui iepuraș), ceea ce ajută la reducerea percepției durerii. Copilul rămâne complet nemișcat, iar comenzile jocului pot fi date chiar și prin mișcarea ochilor.

Evaluare pozitivă

Primele săptămâni de testare au demonstrat că sistemul este eficient, în special pentru copiii cu vârste între 6 și 10 ani. O asistentă coordonatoare a declarat că rezultatele îi mulțumesc pe deplin și că chestionarele completate de copii au evidențiat o scădere semnificativă a anxietății.

Reacțiile celor mici au fost extrem de pozitive, cu mesaje precum „Mulțumesc pentru companie!”, „La revedere, iepurașilor, mi-a plăcut să vă cunosc!” sau chiar „Vreau să vă întâlnesc din nou!”.

Observând entuziasmul copiilor, echipa a decis să dezvolte o versiune mai complexă a programului, destinată adolescenților, care include scenarii mai captivante.

Părinții sunt și ei mulțumiți. Au observat și ei o reducere semnificativă a impactului negativ al recoltării indiferent de vârstă. Adesea, ei înșiși îi încurajează pe copiii mai reticenți să încerce ochelarii de realitate virtuală. 

Citește și: Emoji-urile, folosite de o planetă întreagă. Dar care e, de fapt, povestea lor?

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]
pixel