Coronavirus - COVID 19
România în stare de alertă
-
confirmate
-
vindecate
-
decese
Sună-ne (Luni - Vineri, 09:00 - 18:00) sau scrie-ne la numărul 0772.264.642 sau la adresa de e-mail [email protected] și pune intrebări despre coronavirus, situații sociale, medicale, suport psihologic. Semnalează situații deosebite.

“Goldberg show şi alte întâmplări”, în regia lui Mihai Măniuţiu, cu Marcel Iureş, la Naţionalul ieşean

Magdalena Popa Buluc / 04 noi 2016 / 15:19

La Teatrul Naţional ieşean, pe scena Sălii Mari, un eveniment teatral extraordinar, Goldberg Show. Facerea lumii şi alte întâmplări, după Variațiunile Goldberg de George Tabori, avându-l pe Marcel Iureş în rol principal, este oferit publicului pe 5 şi 6 noiembrie, de la ora 19.00.

Variaţiunile Goldberg au avut premiera în 1991, în regia autorului, la Burgtheater Viena, cunoscând un succes răsunător. Peste un an, în 1992, George Tabori avea să fie distins cu cel mai prestigios premiu literar german, Georg Büchner, decernat de Academia Germană de Limbă şi Literatură.

Citește și: Seară Aglaja Veteranyi la Cabaret Voltaire din Zürich

Ca stăpân al teatrului, un anume Mr. Jay, regizor, e totodată Dumnezeu, stăpânul şi regizorul lumii (Jay = Iehova). Şi pe deasupra, evident, mai e şi autorul (al textului ca şi al lumii). „Locul acţiunii“? Un teatru din Ierusalim, unde Mr. Jay, asistat de Goldberg (supravieţuitor al unui lagăr de concentrare), repetă cu o trupă de teatru cele mai dramatice momente de la Facerea lumii încoace. Pe scenă domneşte haosul şi debandada, dar să ne gândim numai ce harababură cumplită trebuie să fi fost şi pe-atunci, la începuturi, când Dumnezeu, văzând toate câte făcuse, a găsit că, „iată, erau bune foarte“!.

 

 

Farmecul textului şi sursa inepuizabilă a comicului Variaţiunilor Goldberg vine tocmai din amestecul planurilor: cel al creării lumii, după Biblie, cu cel al creării unui spectacol (de la primele repetiţii pe scenă şi până la premieră) – teatru în teatru şi teatrul ca metaforă a lumii. Variaţiunile sunt aşadar un mix din secvenţe biblice – păcatul originar, Cain şi Abel, dansul în jurul Viţelului de Aur, Moise şi Aaron, crucificarea lui Isus – cu vieţile private ale actorilor şi cu felurite întâmplări şi poveşti de la repetiţiile pentru spectacolul biblic. Trupa cu care lucrează Mr. Jay e plină de frustrări şi apatică, felul de a fi inegal şi coleric al regizorului le-a tăiat tuturor cheful de a mai juca. Goldberg face eforturi disperate să-l mai tempereze pe Mr. Jay şi să-i motiveze pe actori să joace mai departe. La toate astea se mai adaugă geloziile, bârfele, mofturile şi fandoselile, exploziile de furie, ifosele actorilor.

 

 

“Textul abundă în calambururi de toate soiurile şi în poante scăpărătoare. Pentru Golgota, un lucrător de scenă aduce trei cruci.

— Doar de două-i nevoie, spune Mr. Jay/Iehova, băiatul şi-o cară singur pe-a lui!

Sau: un căpitan roman îl întreabă pe Isus pe cruce dacă nu-i provoacă suferinţă buretele îmbibat în oţet. La care Isus:

— Numai când râd.

Citește și: Patru evenimente, trei zile, un singur om: Constantin Chiriac

Blasfemie? Râsul lui Tabori, care poate şoca unele minţi înguste, este încercarea sa de a depăşi o neputinţă: să cuprindă cu mintea deopotrivă pe Dumnezeu şi Auschwitz, unde a pierit aproape întreaga lui familie. Spune Tabori undeva: „Poate că adevăratul aport evreiesc la civilizaţie constă tocmai în apropierea dintre umor şi cele sfinte... Umorul este un mod de viaţă, o cale salvatoare, şi are de-a face cu toleranţa şi cu speranţa că este posibil să trăieşti mai departe”, scrie Alexandru Al. Şahighian

 

 

Variaţiunile Goldberg sunt o farsă grotescă cu sensuri mai adânci şi străfulgerările unui umor negru dindărătul căruia se iţeşte oroarea unor crime din trecutul mai îndepărtat sau recent.

Tabori este singurul dramaturg evreu care a acordat o deosebită atenţie temei Holocaustului pe parcursul câtorva decenii, folosind elemente teatrale post-moderne şi post-dramatice, examinând critic o perioadă în care propria familie a sfârşit tragic, găsind resurse de a recurge la umor pentru a portretiza atât victimele, cât şi călăii, afirmând el însuşi că în fiecare glumă există o catastrofă.

 

 

Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi dedică acest spectacol memoriei victimelor Holocaustului, într-un an în care se împlinesc 140 de ani de la înfiinţarea primului teatru evreiesc din lume, la Iaşi, iar România deţine preşedinţia Alianţei Internaţionale pentru Memoria Holocaustului.

Regie: Mihai Măniuţiu

Adaptare de Anca Măniuţiu după Variaţiunile Goldberg de George Tabori

Traducere: Alexandru Al. Șahighian

Decor: Adrian Damian . Costume: Cristina Milea

Coregrafie: Andrea Gavriliu. Muzică originală: Mihai Dobre

Pe afiş, o echipă artistică de top, care onorează scena ieşeană: Marcel Iureş, Călin Chirilă, Tatiana Ionesi, Livia Iorga, Doina Deleanu, Oana Sandu, Cosmin Maxim, Doru Aftanasiu, Ionuţ Cornilă, Radu Ghilaş, Horia Veriveş ş.a.

 

 

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play








Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2020 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


nxt.23
YesMy