Managementul neperformant împinge CFR Marfă în faliment. Decizia finală aparține Comisiei Europene, care investighează de aproape un an practicile neconcurențiale ale operatorului român și care, cel mai probabil, va da o soluție nefavorabilă acestuia.
Vasile Şeclăman, director al Direcţiei de Supraveghere Feroviară din cadrul Consiliului Concurenţei, a anunțat ce se întâmplă dacă autoritățile comunitare decid că a fost acordat un ajutor ilegal de stat CFR Marfă.
"CFR Marfă va pierde o cotă importantă de piaţă şi ar putea intra chiar în faliment, în cazul în care Comisia Europeană constată, în urma investigaţiei pe care o derulează, că operatorul feroviar a primit ajutor de stat ilegal. CFR va fi nevoită să returneze suma, a declarat Vasile Şeclăman. Aici depinde foarte mult de managementul care se va aplica în condiţiile în care ajutorul de stat va fi declarat ilegal", a spus el, prezent la o conferinţă pe teme de profil.
Infrastructura, afectată de practicile CFR Marfă
Operatorul de stat are datorii de peste 100 de milioane de euro către CFR Infrastructură. Ministrul Transporturilor a recunoscut că acestea afectează investițiile în calea ferată.
"Există probleme legate de transportul de pasageri şi de marfă pe calea ferată, care ar putea fi îmbunătăţit cu mijloace minimale. Mă preocupă foarte serios faptul că CFR Marfă a acumulat o datorie prea mare, mult prea mare, netolerat de mare la CFR Infrastructură. Eu cred că, dacă ar fi fost vorba de un agent privat, acest lucru nu ar fi ajuns în această situaţie. Sunt preocupat de faptul că o astfel de datorie, de fapt, poate fi tratată şi ca o distorsiune în piaţă, ca un element de concurenţă neloială în raport cu alţi operatori. CFR Infrastructură, dacă şi-ar folosi toţi banii pe care îi are de primit de la CFR Marfă, am avea sute de kilometri pe care restricţiile ar fi ridicate ", a menţionat Şova.
CFR poate intra în colaps
Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a recunoscut problema, în luna iunie, într-un interviu acordat Agerpres. "După semnalele pe care le am, mai degrabă se îndreaptă către o soluţie defavorabilă companiei CFR Marfă şi eu fac toate eforturile să fim pregătiţi pentru ceea ce-i mai rău. Returnarea contravalorii acelei tranzacţii reprezintă o sumă imensă, lucru care poată să conducă la declararea insolvenţei sale. Nu-mi doresc ca în această situaţie partenerii lui CFR Marfă să fie afectaţi - sau să fie afectaţi cât mai puţin cu putinţă - şi sigur cel mai important partener este CFR SA, de aceea am susţinut accelerarea procesului de executare şi de recuperare a cât mai mult din creanţă, pentru ca să nu se petreacă un efect de domino şi să intre şi CFR SA în deficit, în colaps", a subliniat Şova.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu