Parfumurile „dupe” inspirate de brandurile de lux câștigă tot mai mult teren în rândul tinerelor generații, alimentate de promovarea intensă pe rețelele de socializare.
Experții susțin că firmele de lux au nevoie de o protecție sporită împotriva imitațiilor care beneficiază de aprobarea influencerilor de pe rețelele de socializare, având în vedere că înregistrarea unui parfum este aproape imposibilă, citați de The Guardian.
Un parfum-imitație are o asemănare izbitoare cu un parfum de lux, evaluat la aproximativ 420 de euro, în timp ce altul, cu note de grepfrut și trandafir, reamintește de un alt produs de renume, care costă aproape 255 de euro. Totuși, spre deosebire de aceste mărci de lux, „imitațiile” – cunoscute în mediul online ca „dupe-uri” – pot fi achiziționate la prețuri mult mai accesibile.
Se estimează că până la jumătate dintre consumatorii din Marea Britanie au cedat tentației „parfumurilor dupe” promovate pe rețelele de socializare, inspirate de parfumuri de lux celebre. Avocații afirmă acum că mărci de parfumuri și companii de produse cosmetice au nevoie de o protecție legală suplimentară împotriva concurenților care le imită produsele.
Avocați specializați în proprietate intelectuală și mărci înregistrate au declarat, pentru ziarul britanic Observer, că legea trebuie să fie schimbată pentru a oferi o protecție mai bună creatorilor originali de parfumuri. Unii au menționat că au fost contactați de companii ce solicită sfaturi pentru a copia legal un parfum, în timp ce alții au primit întrebări din partea brandurilor de lux despre cum să întreprindă acțiuni legale împotriva parfumurilor dupe.
„Toată lumea vrea să miroasă bine și să aibă un parfum accesibil de lux. Totuși, acest lucru vine în detrimentul adevăraților creatori, deoarece formularea unui parfum este o artă”, a declarat Mireille Dagger, director juridic la firma de avocatură Broadfield, pentru Observer.
„Aceste companii profită de munca artiștilor. Este extrem de nedrept. Crearea și dezvoltarea unei mărci de parfum este un proces dificil, care necesită expertiză, talent artistic, timp, energie și investiții considerabile”, a mai adăugat aceasta.
„Nu există cazuri cunoscute în Marea Britanie în care mărci de parfumuri să fi reușit să își înregistreze mirosul – pentru că, conform legislației din Marea Britanie, este o cerință ca o marcă să fie reprezentabilă grafic”, a spus Dagger.
Deși producătorii de parfumuri pot înregistra numele mărcii, etichete distincte și forme unice ale sticlelor, niciunul dintre avocații cu care a discutat Observer nu crede că ar fi posibil, în practică, să înregistrezi mirosul unui parfum original. O companie trebuie să poată descrie clar, precis și obiectiv ce anume dorește să protejeze prin înregistrarea mărcii.
„Când vine vorba de miros, pur și simplu nu poți face asta, pentru că mirosul este subiectiv. Diferite persoane miros lucruri diferite. Este foarte greu să reproducă acel miros pe hârtie”, a adăugat Dagger. „Nu poți să-l pui în scris.”
De asemenea, un parfum nu poate fi, de obicei, brevetat, a spus Eloise Harding, partener la departamentul de proprietate intelectuală al firmei Mishcon de Reya, pentru că acest lucru presupune ca o formulă de parfum să aibă o „etapă inventivă” în timpul creării sale. „Nu cred că vreun parfum ar putea avea un nivel suficient de inventivitate”, a spus ea.
Robert Lye, director juridic la firmă de avocatură Gateley, a spus că proprietarul unei mărci ar putea chiar să nu dorească să își breveteze formula parfumului: „Unul dintre dezavantajele protecției prin brevet este că invenția devine publică, ceea ce permite oricui să copieze formula după expirarea brevetului.”. El a menționat că durata maximă a unui brevet este de 20 de ani.
Unii producători de parfumuri ieftine folosesc o tehnică numită cromatografie gazoasă-spectrometrie de masă (GCMS) pentru a analiza ingredientele parfumurilor de lux. Aceasta le permite să recreeze parfumurile, posibil cu ingrediente mai ieftine și de calitate mai scăzută, a explicat Dagger. Aceste variante mai accesibile sunt foarte populare pe TikTok, unde există mii de postări cu hashtagul #perfumedupe.
Având în vedere că acum se pot descoperi secretele comerciale ale formulei unui parfum utilizând GCMS, „nu există nicio modalitate legală prin care parfumierii să își protejeze creațiile”, a afirmat Dagger.
Ea ar dori ca „mărci de parfumuri dupe să fie obligate să plătească drepturi de autor către mărci originale”. Cât despre lege, „trebuie să se întâmple ceva creativ – protecția pentru industria parfumurilor rămâne mult în urma celor din industria frumuseții și modei”, a adăugat ea.
Într-un recent sondaj realizat pe 1.435 de cumpărători de parfumuri din Marea Britanie, 50% dintre aceștia au spus că au cumpărat un parfum dupe. Un sfert dintre aceștia au declarat că ar fi dispuși să cumpere din nou un parfum dupe, în timp ce 18% dintre cei care nu au cumpărat încă unul au spus că ar fi interesați să o facă.
„Este aproape imposibil pentru mărcile de parfumuri să se apere, dacă tot ce spun este 'noi am creat acest parfum primii', deoarece nu cred că acest lucru contează cu adevărat pentru consumatori”, a spus Dionne Officer, analist la Mintel.
Admiratorii parfumurilor de lux nu mai consideră că trebuie să plătească sume mari pentru a se bucura de aceste arome: „Faptul că parfumurile dupe sunt promovate pe rețelele de socializare și că influencerii le cumpără le-a făcut mult mai acceptabile”, a adăugat ea.
În special, consumatorii mai tineri sunt familiarizați cu ideea de a vedea mărci fast-fashion care imită designeri independenți și nu sunt reticenți să poarte un parfum dupe sau să-l ofere drept cadou, considerând că nu este un lucru de condamnat.
„Poate că în generațiile mai în vârstă ar fi privit cu dispreț să copiezi ceva”, a spus Officer. „Dar consumatorii mai tineri au crescut într-o perioadă de instabilitate economică, unde ești lăudat dacă găsești o afacere bună – așa că acum este văzut ca fiind ceva destul de cool.”
Citește și: Cum îți dai seama dacă un parfum e fake
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News