Societatea de Scleroză Multiplă din România a prezentat studiul „Rezultatul evaluării drepturilor europene ale pacientilor", realizat la iniţiativa Reţelei Cetăţeniei Active (Italia) şi prezentat, joi, în cadrul unei conferinţei de presă. Cu acest prilej s-a scos în evidență faptul că nici unul din drepturile pacienţilor prevăzute în Carta Europeană nu sunt respectate în totalitate în Europa.
În cazul României au fost trase semnale de alarmă în ceea ce priveşte timpul mare de aşteptarea pentru intervenţiile chirurgicale; perioada de aşteptare pentru pacienţii internaţi făcute publice, listele mari de aşteptare pentru examinarea pacienţior şi lipsa unei diagnosticări precoce; neimplicarea spitalelor în programe publice de acreditare; pacienţii nu beneficiază de protecţie legală în cazul în care reclamă un eveniment advers şi prevederea legală pentru un sistem de informaţii privind informaţiile adverse.
De asemenea, o altă concluzie a studiului este că în spitalele din România nu dispun de elemente tehnice necesare cum ar fi iesirile de urgenţă şi sistemele de comunicaţii. Pentru persoanele cu dizabilităţi este dificil în cazul unui eveniment să găsească un loc ferit de foc.
Alte probleme arătate de studiu sunt: faptul că nu există persoane care să înţeleagă limbajul semnelor, interpretaţi în limbi străine, orele de vizită, alegerea mesei, asistenţa religioasă sau proceduri de asiguare a unei alte opţiuni medicale.
România a obţinut calificativul slab şi la capitolul conţinutul paginilor de internet ale spitalelor, spaţiu în unităţile sanitare pentru voluntari şi asociaţii de interes public, folosirea gratuită a locurilor de parcare în spitale şi pentru rezervarea unor locuri speciale de parcare pentru persoanele cu dizabilităţi.
Acest proiect a fost realizat la iniţiativa Reţelei Cetăţeniei Active (Italia), împreună cu organizaţiile pacienţilor din 19 ţări europene, au implementat un proiect pentru a evalua drepturile pacienţilor în cadrul sistemelor europene de sănătate. Societatea de Scleroză Multiplă din România a desfăşurat această activitate în România.
În anul 2002, a fost elaborată Carta Europeană a drepturilor pacienţilor (versiunea scurtă anexată) în care au fost stabilite paisprezece drepturi, bazate pe Carta Europeană a Drepturilor Fundamentale. Carta este recunoscută ca un document cheie de referinţă către toate părţile interesate, inclusiv instituţiile europene. Şi este cuprinsă în Concluziile Consiliului privind valorile şi principiile operative comune în sistemele de sănătate din Uniunea Europeană aprobate în 2006.
În România au participat la evaluarea respectării drepturilor europene ale pacienţilor: Ministerul Sănătăţii şi alte trei mari spitale din ţară, selecţionate după numărul mare de servicii oferite şi numărul mare de locuri: Spitalul Universitar de Urgenţă din Bucureşti, Spitalul Universitar de Urgenţă Elias din Bucureşti şi Spitalul Judeţean de Urgenţă din Cluj, conform unui comunicat.
În ceea ce priveşte respectarea drepturilor pacienţilor, expunem gradul de respectare a acestor începând de la cele mai puţin respectate drepturi până la cele aproape respectate.
Drepturi nerespectate: - Dreptul de a fi respectat timpul pacienţilor, - Dreptul la liberă alegere, - Dreptul de a avea acces la servicii medicale. Drepturi respectate cu greu:- Dreptul la informaţie, - Dreptul la cetăţenie activă, - Dreptul de a se evita suferinţe inutile şi dureri; - Dreptul la siguranţă. Drepturi parţial respectate: - Dreptul la servicii medicale de calitate; - Dreptul la inovaţie; - Dreptul la liber consimţământ; - Dreptul la compensaţii; - Dreptul la a depune plângere. Drepturi aproape respectate: - Dreptul la tratament personalizat; - Dreptul la măsuri preventive; - Dreptul la intimitate şi confidenţialitate.
Drepturile Europene ale pacienţilor
1.Dreptul la măsuri preventive - fiecare persoană are dreptul la servicii adecvate pentru a preveni aparitia bolilor;
2.Dreptul la acces – pentru serviciile medicale de care are nevoie. Aceste servicii trebuie să asigure accesul egal al fiecăruia, fără discriminare.
3.Dreptul la informare - Fiecare persoană are dreptul de acces la toate informaţiile referitoare la starea ei de sănătate, serviciile de sănătate şi cum să le folosească şi la toate cercetările ştiinţifice şi inovaţiele tehnologice.
4.Dreptul la a i se care consimţământul fiecărui pacient cu privire la tratament şi procedurile care privesc direct starea sa de sănătate şi care să-i permită să participe activ la deciziile privind starea sa de sănătate;
5.Dreptul la liberă alegere - fiecare persoană are dreptul de a alege în mod liber dintre diferite procedurile de tratament şi furnizorii de servicii dintr-o bază de date cu informaţii adecvate;
6.Dreptul la viaţă privată şi confidenţialitate – fiecare persoană are dreptul la confidenţialitate cu privire la informaţiile cu caracter personal şi inclusiv a informaţiilor despre starea sa de sănătate, diagnostic şi proceduri terapeutice;
7.Dreptul la a se respecta timpul pacientului - Fiecare persoană are dreptul de a beneficia de o consultaţie şi tratamentul necesar într-o perioadă rapidă de timp. Acest drept este valabil la fiecare etapă de tratare a pacientului;
8.Dreptul la respectarea standardelor de calitate - Fiecare persoană are dreptul de acces la servicii medicale de înaltă calitate prin respectarea unor standarde precise;
9.Dreptul la securitate - fiecare persoană are dreptul de a fi liber de la daune cauzate de funcţionarea necorespunzătoare a serviciilor de sănătate, malpraxis medical şi erori, precum şi dreptul de acces la serviciile de sănătate şi tratament care respectă standardele ridicate de siguranţă;
10.Dreptul la inovare - Fiecare persoană are dreptul de acces la procedurile inovatoare, inclusiv procedurile de diagnosticare, în conformitate cu standardele internaţionale şi fără a se ţine cont de considerentele sale economice sau financiare;
11.Dreptul de a evita suferinţa şi dureri inutile – Fiecare persoană are dreptul de a evita cât de mult posibil suferinţa şi durerea în fiecare fază a bolii sale;
12.Dreptul de a fi tratat individual - fiecare individ are dreptul la programe terapeutice sau de diagnostic adaptate cât mai mult posibil la nevoile sale personale;
13.Dreptul de a contesta - Fiecare individ are dreptul să facă plângere ori de câte ori acesta a suferit un prejudiciu şi are de asemenea dreptul de a primi un răspuns la plângerea sa.
14.Dreptul la despăgubiri - Fiecare persoană are dreptul de a primi o despăgubire suficientă într-un termen scurt ori de câte ori el a suferit vătămări fizice, morale şi psihologice provocate de un tratament sau de servicii de sănătate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu