Shein, acuzat că folosește tactici manipulative pentru a stimula cumpărăturile online. Răspunsul companiei

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Retailerul online de modă rapidă Shein se află în centrul unei plângeri depuse de organizația pan-europeană a consumatorilor BEUC la Comisia Europeană, fiind acuzat că folosește tactici manipulative, cunoscute ca „modele întunecate”, pentru a-i determina pe utilizatori să cumpere mai mult de pe platforma sa digitală.

Organizația pan-europeană a consumatorilor BEUC a depus joi o plângere la Comisia Europeană împotriva retailerului online Shein, acuzându-l de utilizarea unor „modele întunecate” – tactici menite să îi determine pe utilizatori să cumpere mai mult de pe aplicația și site-ul său, potrivit Reuters.

Mesaje pop-up care îi îndeamnă pe clienți să nu părăsească aplicația pentru a nu pierde promoțiile, cronometre care creează presiune de timp pentru finalizarea comenzilor și derularea infinită în aplicație sunt printre metodele utilizate de Shein care ar putea fi considerate „practici comerciale agresive”, a declarat BEUC într-un raport publicat tot joi.

BEUC a detaliat și utilizarea notificărilor frecvente de către Shein – într-un caz, o aplicație a trimis 12 notificări într-o singură zi pe același telefon.

„Pentru moda rapidă ai nevoie de volum, ai nevoie de consum în masă, iar aceste modele întunecate sunt concepute pentru a stimula consumul în masă”, a declarat Agustin Reyna, director general al BEUC, într-un interviu.

„Pentru ca situația să fie satisfăcătoare pentru noi, compania trebuie să renunțe la aceste modele întunecate, însă întrebarea este dacă va avea suficientă motivație să o facă, știind ce impact ar putea avea asupra volumului de vânzări”, a adăugat el.

Răspunsul Shein la acuzații

Într-o declarație, Shein a susținut: „Lucrăm deja constructiv cu autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor și cu Comisia Europeană pentru a demonstra angajamentul nostru față de respectarea legislației și reglementărilor UE.” Compania a adăugat că BEUC nu i-a acceptat solicitarea pentru o întâlnire.

Shein și platforma rivală de reduceri Temu au cunoscut o creștere rapidă a popularității în Europa, în parte datorită aplicațiilor care încurajează utilizatorii să se implice în jocuri și să câștige reduceri sau produse gratuite.

BEUC a depus anterior și o plângere împotriva Temu.

Folosirea elementelor de „gamificare” de către Shein, menite să îi motiveze pe cumpărători să acceseze frecvent aplicația, a jucat un rol important în succesul companiei.

În jocul „Puppy Keep” din aplicație, utilizatorii hrănesc un câine virtual și colectează puncte pentru a câștiga produse gratuite. Ei pot obține mai multe puncte derulând prin aplicație și comandând articole, dar trebuie să se conecteze zilnic în joc pentru a nu pierde recompensele acumulate.

BEUC a remarcat că „modelele întunecate” sunt utilizate pe scară largă de retailerii de îmbrăcăminte de masă și a cerut rețelei europene pentru protecția consumatorilor să extindă investigația și asupra altor comercianți.

Presiuni europene asupra companiei

Organizația a precizat că 25 de organizații membre din 21 de țări, inclusiv Franța, Germania și Spania, au participat la plângerea depusă la Comisia Europeană și la rețeaua europeană pentru protecția consumatorilor.

La sfârșitul lunii trecute, Comisia Europeană a notificat Shein cu privire la practici care încalcă legislația UE privind protecția consumatorilor și a avertizat că firma va fi amendată dacă nu remediază problemele.

Compania este, de asemenea, în vizorul autorităților de reglementare în domeniul tehnologiei din UE cu privire la modul în care respectă regulile privind conținutul online în spațiul european.

Citește și: UE amenință Shein cu amenzi, din cauza vânzării unor produse nesigure ori periculoase

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]
pixel