Coronavirus - COVID 19
România în stare de alertă
-
confirmate
-
vindecate
-
decese
Sună-ne (Luni - Vineri, 09:00 - 18:00) sau scrie-ne la numărul 0772.264.642 sau la adresa de e-mail redactia@dcnews.ro și pune intrebări despre coronavirus, situații sociale, medicale, suport psihologic. Semnalează situații deosebite.

Pe aripile muzicii: Liviu Prunaru cântă Bernstein la Sala Radio pe vioara Stradivarius Pachoud

Serenada pentru vioară, orchestră de coarde, harpă şi percuţie de Bernstein este o lucrare care poate fi foarte rar auzită în România. Ea va fi interpretată la Sala Radio vineri, 4 noiembrie, de la ora 19.00, de violonistul Liviu Prunaru, alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeşelea. Liviu Prunaru este în prezent concertmaestru al cunoscutei orchestre Concertgebouw Amsterdam și cântă pe celebra vioară Stradivarius Pachoud.

Programul simfonic al serii va fi plasat sub semnul rafinamentului muzicii franceze de început de secol XX, cuprinzând Claude Debussy -  Prelude a l'après-midi d'un faune şi M. Ravel - Alborada del gracioso şi Rapsodie espagnole.

Un violonist de excepţie, Liviu Prunaru reuşeşte să fascineze publicul prin talentul său muzical desăvârşit. În prezent concertmaestru al Royal Concertgebouw Orchestra, Liviu Prunaru a colaborat în calitate de solist cu prestigioase orchestre dintre care amintim: Royal Concertgebouw Orchestra, London Symphony Orchestra, Athens Philharmonic, Royal Philharmonic Orchestra, Bari Symphony Orchestra, Westdeutsche Sinfonia, Belgium National Orchestra, Meridian Symphony, Orchestra de Cameră din Indianapolis, Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Mississippi Symphony, Puchon Philharmonic Orchestra şi Juilliard Symphony. În prezent Liviu Prunaru este şi solist concertist al Filarmonicii Oltenia din Craiova.

A primit cele mai înalte distincţii ale unor prestigioase concursuri precum: Concursul Rodolfo Lipizer din Italia în anul 1991, Concursul Regina Elisabeta – Belgia în anul 1993, Concursul Dong-A din Coreea în anul 1997, Concursul din Indianapolis în Statele Unite ale Americii, Concursul R. Molinari din Elveţia, Concursul Mendelssohn organizat la Juilliard,Concursul E. Nakamichi Wieniawski. A fost invitatul festivalurilor Menuhin, George Enescu, precum şi al unor  festivaluri în Atena, Buenos Aires, Evian, Bruxelles, Salzburg, Flandra, Wallonie. Liviu Prunaru are oportunitatea de a cânta pe o celebră vioară, este vorba despre Stradivarius Pachoud, datată 1694.

Violonistul a avut prilejul de a concerta în Elveţia, Belgia, Olanda, Argentina, Franţa, Italia şi Germania alături de dirijori renumiţi dintre care amintim pe: Andrew Litton, Lord Yehudi Menuhin, Peter Braschkat, Yuri Simonov, Cristian Mandeal, Mario Benzecry, Lukas Vis, Georges Octors, Park Eun Seong şi Horia Andreescu.

Întreg acest fabulos parcurs artistic a început încă la vârsta de şase ani, când a început studiul viorii împreună cu distinsul profesor Oprişan de la Craiova. A mai studiat apoi cu violonista Cornelia Bronzetti, profesoarele Adriana Carpen şi Mailat, precum şi cu profesorul Berbec. Din anul 1990 Liviu Prunaru avea să studieze la Academia Menuhin din Gstaad, la invitaţia expresă a  celebrului Alberto Lysy. S-a perfecţionat apoi sub îndrumarea unor reputaţi muzicieni precum: Nikita Magaloff, Igor Oistrakh, Pierre Amoyal, Lord Yehudi Menuhin, Ruggiero Ricci, Peter-Lukas Graf, Jean-Pierre Rampal, Itzakh Perlman. Liviu Prunaru a mai studiat şi la Juilliard School în New York, cu Dorothy DeLay.

Discografia sa include un CD realizat alături de pianistul Luc Devos care include lucrări de Brahms, Strauss, Saint-Saëns, Gluck, Sarasate şi care a fost editat de Casa de discuri Pavane Records. Palmaresul său discografic cuprinde şi câteva CD-uri realizate alături de Camerata Lysy.

Liviu Prunaru susţine numeroase concerte şi în România, fiind implicat totodată în diverse proiecte artistice ce includ amplele turnee de recitaluri susţinute în cadrul proiectului Duelul viorilor, alături de Gabriel Croitoru şi pianistul Horia Mihail, turnee ce au fost primite cu mult entuziasm şi de publicul din străinătate.

Gabriel Bebeşelea este Dirijor Principal al Filarmonicii de Stat “Transilvania” şi al Filarmonicii de Stat Sibiu şi Dirijor al Operei Naţionale Române Cluj-Napoca.

Admirat pentru entuziasmul şi muzicalitatea sa, reputaţia lui a crescut substanţial şi rapid în ultimii ani, concertând cu orchestre precum: Orchestra Naţională Radio, Filarmonica George Enescu, Orchestra de Cameră Radio, Opera Naţională Bucureşti, Philharmonic Chamber Orchestra of London, Kazakhstan State Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică G. Rossini etc.

Stagiunile următoare includ concerte şi spectacole cu National Philharmonic of Russia, the Hungarian National Philharmonic, Janaček Philharmonic Orchestra, Zagreb Philharmonic Orchestra, Kammerorchester Berlin, Wiener Kammerorchester, printre altele. 

În vara lui 2016 a debutat în Rossini Opera Festival de la Pesaro, unde a dirijat producţia Il Viaggio a Reims

La doar 29 de ani, Gabriel Bebeşelea este deja recunoscut ca fiind “unul din cei mai talentaţi dirijori născuţi în ultimele decenii în România” (Jurnalul Festivalului George Enescu, 7 septembrie 2011) şi e câştigator al premiului întâi la Lovro von Matačić Conducting Competition (Zagreb 2015) şi al premiului întâi la Jeunesses Musicales Conducting Competition (Bucuresti 2010). Gabriel Bebeşelea a fost semifinalist al Donatella Flick London Symphony Orchestra Conducting Competition în 2014 şi semifinalist al Gustav Mahler Competition Bamberg Symphony în 2016.

Recunoscut şi ca dirijor de operă, Bebeşelea a câştigat premiul pentru Cel mai bun dirijor în cadrul Galei Operelor Naţionale în 2014. În 2011 a câştigat o bursă de asistenţă la Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a avut posibilitatea să asiste la repetiţiile şi concertele celor mai mari dirijori ai prezentului: Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Christoph von Dohnanyi, Philippe Herreweghe, David Zinman şi Eliahu Inbal. În continuare, în 2015, Gabriel Bebeşelea a studiat cu doi dintre cei mai apreciaţi dirijori: cu Bernard Haitink la Lucerne Festival at Easter şi cu Kurt Masur la Aurora Classical Festival.

 

Una dintre pasiunile lui Gabriel Bebeşelea este să lucreze cu tineri muzicieni. Începând din 2011 este Dirijor Principal al Orchestrei Naţionale de Tineret a Moldovei şi dirijează regulat Orchestra Română de Tineret. În 2010 a absolvit studiile de licenţă la Academia de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca la clasa maestrului Petre Sbârcea. Doi ani mai târziu a absolvit studiile de master din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti la clasa maestrului Horia Andreescu. În prezent este doctorand al Universităţii Naţionale de Muzică sub îndrumarea Prof. Dan Dediu.

În prezent este stabilit la Viena, unde a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului la clasa maestrului Mark Stringer.

 

Clasic V.I.P cu „Flautul Fermecat“

Dacă Beethoven, Carl Philipp Emanuel Bach, Haydn, François Devienne sau Mozart ar fi trăit în zilele noastre, ar fi fost primiți oare pe covorul roșu? Mulțimile de fani i-ar fi aclamat? Nu putem ști, dar ceea ce este sigur acum, este faptul că posteritatea le-a asigurat un binemeritat renume și că muzica lor va fi întotdeauna în top-ul preferințelor melomanilor.

De aceea Clasic V.I.P este titlul recitalurilor ce vor avea loc anul acesta în cadrul Turneului „Flautul Fermecat“, un proiect Radio România, cu flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi pianistul Horia Mihail.

Miercuri, 2 noiembrie, va fi momentul culminant al turneului: prima întâlnire din cadrul acestei ediții cu publicul bucureștean, recitalul de gală al turneului. Ion Bogdan Ștefănescu va reveni apoi, pe 9 noiembrie, pentru a interpreta Concertul pentru flaut, harpă şi orchestră de Mozart împreună cu Mariana Bîldea la harpă și cu Orchestra de Cameră Radio, dirijată de Gabriel Bebeşelea.

Întrebat care este firul comun care leagă lucrările alese, Ion Bogdan Ştefănescu răspunde:

Desigur, tocmai stilul clasic care defineşte întreaga muzică pe care o vom prezenta. Nici ordinea lucrărilor din program nu este întâmplătoare. Deschidem cu „Hamburger” Sonata, apoi continuăm cu un opus din tinereţe al lui Beethoven (flaut, vioară, viola), opus la care a revenit şi la vârsta maturităţii, dovadă că această excepţională lucrare l-a obsedat, creând varianta pentru flaut şi pian. După pauză, veţi asculta o sonată de Haydn, desprinsă dintr-un ciclu de Opt sonate pentru flaut şi pian, o alta de Devienne, plină de vervă şi de melodii accesibile şi în final, un adevărat şlagăr al tuturor vremurilor: ”Mica serenadă” de Wolfgang Amadeus Mozart”.

Evenimentul de la București va fi unul special și emoționant, căci Radio România şi Editura Casa Radio organizează în pauza recitalului, în foaierul Sălii Radio, lansarea audiobook-ului Visători la steaua singurătăţii. Un eseu poetic realizat de regretatul actor Eusebiu Ştefănescu, după versurile lui Mihai Eminescu şi Nichita Stănescu, alături de fiul său, Ion Bogdan Ştefănescu, care a compus şi a interpretat muzica originală. Este singura înregistrare realizată de cei doi la Radio România, apărută în colecţia Fonoteca de Aur, în Seria „Spectacolul poeziei”.

“Ascultându-l mai întâi şi apoi văzându-l pe Eusebiu Ştefănescu recitând versuri, am fost impresionat tocmai de modul cu totul special al rostirii sale, ceremonioase, înalte şi, în acelaşi timp, apropiate şi necontrafăcute. Simţeam că versurile astfel purtate, cu distincţie şi discreţie, cu o admirabilă modestie a adecvării la text, au fost trecute prin intimitatea sufletească şi prin filtrele inteligenţei sale interpretative. Eusebiu Ştefănescu a fost un recitator desăvârşit, un intercesor devotat al poeţilor români moderni şi contemporani în faţa publicului din România. El îşi făcea selecţia lui, punea accentele lui, adăuga nuanţele lui. În dicţiunea sa, orice poem îşi trăia o nouă viaţă. Este ceea ce se întâmplă şi cu textele din programul acestei extraordinare recitări’’, scrie criticul Mircea Martin, cel care semnează cuvântul introductiv al audiobook-ului și care îl va prezenta în cadrul lansării.

Această înregistrare a fost realizată în ultimele săptămâni de viață ale lui Eusebiu Ştefănescu, pe care fiul său le-a imortalizat în versuri, dar și într-un jurnal în care descrie și experiența înregistrării de la radio. Ambele se regăsesc în volumul Un vers care lasă moartea cu gura căscată, apărut le Editura Tracus Arte, care va fi prezentat în aceeași seară.

Invitație la Ateneul Român

Stagiunea de marți seara

Marti, 1 noiembrie 2016, ora 19.00, Sala mică, soprana Iulia Merca și pianistul Lucian Gheju oferă un recital de lieduri de Franz Schubert - Schwanengesang, D 957.

Recital cameral
Miercuri, 2 noiembrie 2016, ora 19.00, la Sala mică, sunteți invitați la un recital cameral de muzică israeliană, care cuprinde lucrări de Franz Paul Ben-Haim, Victor Bârlădeanu, Vladimir Scolnic, Michael Damian, Doron Kaufman

Soliști: Şerban Nichifor – violoncel, Alma Boiangiu – recitatoare, Cornelia Petroiu – violă, Teodora Iliescu – flaut, Corina Bololoi – vioară, Manuela Giosa – pian și
Trio Mozaic: Emil Vişenescu – clarinet, Oana Spânu-Vişenescu – vioară, Diana Spânu-Dănilă - pian

Concert simfonic
Joi, 3 și Vineri, 4 noiembrie 2016, ora 19.00, Sala Mare, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, într-un program incluzând lucrări de Manuel de Falla - Nopți în Grădinile Spaniei și Gustav Mahler - Simfonia nr. 4, Solistă: Akiko Hayakawa.

Dirijor: Koichi Inoue
Solist: Dan Atanasiu

 

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play


Cele mai noi știri

Cele mai citite știri






Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2020 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: publicitate@dcnews.ro


nxt.24
YesMy