Antarctica, lovită de un val de cutremure fără precedent. Un vulcan subacvatic s-a trezit

Foto cu rol ilustrativ: Pixabay

Un vulcan subacvatic adormit de mult timp, în apropiere de Antarctica, s-a trezit, astfel declanșând o serie de 85.000 de cutremure.

Seismele au început în august 2020 și s-au potolit în luna noiembrie a aceluiași an, însă au reprezentat cea mai puternică activitate seismică înregistrată vreodată în regiune. Acum, noi cercetători arată că, cel mai probabil, cutremurele au fost cauzate de un „deget” de magma fierbinte care a penetrat scoarța. „Au existat intruziuni similare și în alte locuri de pe Pământ, însă aceasta a fost prima oară când am observat așa ceva aici”, a spus Simone Cesca, unul dintre autorii studiului și seismolog, la Centrul GFZ de Cercetare German pentru Geoștiințe din Potsdam.

Fenomen inexplicabil

Cutremurele au avut loc în jurul Orca, un vulcan subacvatic inactiv care ajunge până la înălțimea de 900 de metri deasupra fundului marin în Strâmtoarea Bransfield, un pasaj îngust între Insulele Shetland de Sud și vârful de nord-vest al Antarcticii. În această regiune, placa tectonică Phoenix se scufundă sub placa continentală antarctică, astfel creând o rețea de falii, care se întinde pe unele porțiuni ale scoarței și produce fisuri în alte locuri, potrivit unui studiu din 2018 publicat în jurnalul Polar Science. Oamenii de știință de la stațiile de cercetare de pe Insula Regelui George, una dintre Insulele Shetland de Sud, au fost primii care au simțit tremurul micilor cutremure. Vestea a ajuns apoi la Cesca și colegii săi.

Potrivit curiozitate.ro, cercetătorii au început investigaţiile în Insula Regelui George, însă ţinutul este izolat, având doar două stații seismice în apropiere. Așadar, oamenii de știință au folosite date de la acele stații seismice, precum și date de la două stații din cadrul sistemului global de navigație prin satelit. Au constatat că solul de pe Insula Regelui George a fost deplasat. După ce au pus cap la cap toate informaţiile, echipa a reușit să creeze o imagine a geologiei care a declanșat acest val uriaș de cutremure, potrivit Science Alert. Cele două cutremure mai mari din serie au avut magnitudini de 5,9 (în octombrie 2020) și respectiv de 6,0 (în noiembrie 2020). După seismul din noiembrie, activitatea s-a diminuat. Studiul a mai dezvăluit că solul de pe Insula Regelui George a fost deplasat cu aproximativ 11 centimetri. Doar 4% din acea deplasare a putut fi explicată în mod direct prin cutremure. Oamenii de știință suspectează că mișcarea magmei în scoarță explică deplasarea dramatică a solului.