Analistul Bogdan Chirieac nu e de acord cu deciziile Guvernului Bolojan. Privatizarea rapidă sau închiderea companiilor de stat care generează pierderi imense reprezintă, în opinia sa, o soluție esențială în eforturile de reducere a deficitului bugetar.
Citește și: Ce prevede al doilea pachet de măsuri fiscale pregătit de Guvernul Bolojan
Companiile de stat, păguboase
Analistul a atras atenția că majoritatea acestor companii de stat sunt profund ineficiente și reprezintă o povară financiară uriașă pentru bugetul României.
„De două-trei săptămâni tot asist la dezvăluirile din presă. Toate sunt strigătoare la cer. TAROM este o societate în faliment și ținând seama de contractul colectiv de muncă pe care-l au, nici n-ar putea să fie altfel. La fel la Aeroportul Otopeni etc. Din 1.400 de întreprinderi, 90% sunt nebancabile. Cele mai mari pierderi din economie le au întreprinderile din proprietatea statului. Ele trebuie privatizate rapid sau închise. E clară situația!
Cred că onorabilul Guvern Bolojan trebuia să îndrepte aceste derapaje, pe de o parte, să rezolve problemele la companii, dar nu privatizare la sfântu-așteaptă și cu un SRL din Cipru, luat de vreun șmecher din întreprinderea respectivă. Nu. Sigur, nu poți scoate pe bursă TAROM, că iei 0 lei. Nu-ți dă nimeni niciun ban. TAROM e un mort care zboară, un vampir bugetar”, a spus Bogdan Chirieac, în direct la România TV.
Măsurile asumate, profund greșite
Bogdan Chirieac critică dur strategia economică a Guvernului Bolojan, pe care o consideră eronată. Potrivit acestuia, măsurile luate vor genera o recesiune profundă, mai ales că, în ultimii ani, guvernanții au apelat la creșteri repetate de taxe și la eliminarea facilităților fiscale din anumite sectoare.
„(...) Strategia onorabilului Guvern Bolojan este profund greșită. În ultimii trei ani, s-au majorat tot timpul taxe și impozite, s-a renunțat la facilitățile din IT, construcții și agricultură. Ce s-a întâmplat în acești trei ani? S-a oprit creșterea economică - ea a devenit mult mai mică acum, cred că suntem, de fapt, în recesiune - pentru că în trimestrul I am avut 0% creștere economică, iar deficitul bugetar a crescut.
Creșterea de taxe și impozite nu este o soluție! Acum au crescut taxele și impozitele, iar rezultatul va fi RE-CE-SI-U-NE! Când este recesiune, scade consumul. Când scade consumul, se închid fabrici și uzine, se dau oameni afară.
S-a întâmplat altceva aici. Statul, fiind putred, (face ca) foarte multe investiții private să fie oprite de administrație. Autorizațiile de construcție în București și în alte orașe se dau cu extrem de mare întârziere. Ca urmare, banii se adună la ușa României, dar nu pot intra în țară. Noi ne finanțăm acum, în special, cu banii românilor din străinătate”, a mai declarat analistul.
Ce trebuia să facă Guvernul Bolojan
Analistul politic spune că Guvernul ar fi trebuit să adopte măsuri de stimulare a economiei și reforme reale în administrația publică, nu concedieri haotice în rândul bugetarilor. Criteriile de performanță sunt soluția, atrage atenția Chirieac.
„Deocamdată, ceea ce și-a asumat Guvenul Bolojan - pe care-l suspectez de bună credință - e profund greșit! Nu înțeleg... domnul Dragoș Anastasiu, care e om de afaceri, cum nu a încercat să-i spună: Domnu', nu asta-i soluția! Soluția era scăderea taxelor și impozitelor și măsuri de creștere, de stimulare a economiei. Dacă economia crește, vin mai mulți bani la buget și poți diminua deficitul.
Dacă nu iei măsuri fundamentale de curățare a statului putred, tot acolo te afli! (...) Pune criterii de performanță la angajații la stat! Dăm afară pilele, neamurile! - scrie presa asta nouă. Dar pe ăia nu-i dai afară, ci tot pe ăia care muncesc! Că așa-i viața! Pune-le criterii de performanță și interesează-te de ce nu ai absorbit fondurile europene. Din fiecare minister și din fiecare primărie.
Datul afară a oamenilor de la stat nu e o soluție! Derapajele ne sunt aruncate în față în momentul ăsta, iar noi ne inflamăm - și pe bună dreptate! Iei foc când vezi șeful de la CFR Călători cu 11.000 de euro pe lună, iar compania e în faliment. Din punctul meu de vedere, să ia 50.000 de euro pe lună, dacă CFR face profit 1 miliard de euro pe an! Să ia!”, a mai punctat Chirieac.
Citește și: Care sunt șansele ca Guvernul Bolojan să pice, după moțiunea de cenzură anunțată de AUR