EXCLUSIV  Sculpturi, picturi şi argintărie la licitaţiile din luna mai, la Pandolfini

Corespondenţă din Italia de la Magdalena Popa Buluc / 23 apr 2017 / 14:04 Salveaza PDF Comentarii
Descriere foto:

După Maeştrii secolului al XIX-lea, alte două întâlniri de primăvară sunt anunţate la Casa de Licitaţii Pandolfini din Florenţa.

În 16 mai, protagoniste vor fi Sculptura şi Pictura, iar în 30 mai, ciocanul va decide câştigătorii licitaţiei în şedinţa consacrată Argintăriei italiene şi europene.

Pentru 16 mai au fost selecţionate opere  în principal din secolele al XVI-lea şi al XVII-lea, provenind de la importante familii italiene. Dintre operele secolului al XVI-lea, menţionăm Învierea lui Christos, atribuită unui artist roman din a doua jumătate a veacului, estimată la 35.000-45.000 de euro, dar şi figura alegorică intitulată Geometria, semnată de Lorenzo Sabatini, zis Lorenzino da Bologna la care licitaţia pleacă de la 30.000 de euro.

Din colecţia prelatului florentin don Lorenzo Corsi provin două opere din secolul al XVII-lea. Pictura Cardinalii războinici de Giovan Battista Vanni a fost realizată cu dorinţa de a omagia atât comanditarul, cât şi relaţiile sale cu familia regală franceză şi cu familia Barberini. Opera este estimată la 30.000-50.000 de euro. Cea de a doua este Moartea la masa avarului de Giovanni Martinelli (50.000-70.000 de euro).

 

(oar_w460)

Moartea la masa avarului de Giovanni Martinelli


Treimea Cerească şi Treimea Pământească este o operă de Giulio Carpioni (Venezia 1613 - Vicenza 1678), pictor despre care istoricul de artă Morassi scria în 1959, cu prilejul unei expoziţii în care apăreau mai multe lucrări ale sale: “Carpioni este un pictor asupra căruia trebuie reflectat şi al cărui relief în istoria artei veneţiene este menit să se amplifice”. La o jumătate de secol distanţă, originlitatea lui este evidentă, chiar dacă pe piaţa de artă au apărut foarte puţine creaţii semnate de el. Elev al lui Padovanino, a suferit influenţa lui Poussin şi a culturii romane la începutul anilor 30 ai secolului al XVII-lea. În secolul al XVIII-lea, era admirat de Tiepolo, Longhi şi Piazzetta. Opera apărută în licitaţia din mai poate fi datată către 1650 şi are un subiect rar. Valoare estimativă: 4.000 - 6.000 de euro.

Madona cu Pruncul şi Sfântul Ioan de Girolamo Siciolante da Sermoneta (Sermoneta 1521 - Roma 1575) este un exemplu rar de icoană rezervată devoţiunii private. Este un studiu pentru grupul Fecioarei cu Pruncul (din care Sfântul Ioan lipseşte). Pictura din licitaţie aminteşte într-o oarecare măsură influenţa pe care Contrareforma a avut-o asupra artistului. Estimare: 15.000 - 20.000 de euro.

Printre operele cele mai disputate va fi, desigur, Portret al unui bărbat în armură de Jacopo Robusti Tintoretto (Venezia 1519 - 1594). Lucrarea, asemănătoare altor portrete din epocă, pare să indice că personajul ar fi amiralul  don  Álvaro  de  Bazán,  prim Marchiz  de  Santa Cruz. Tipul de armură este foarte asemănător cu cel al Războinicului de la Kunsthistorisches Museum din Viena, ca şi modul în care sunt tratate barba şi părul. Este o lucrare de tinereţe a lui Tintoretto, probabil realizat în jur de 1550. Valoare estimativă: 30.000 - 50.000 de euro.

 

(oar_w460)

Portret al unui bărbat în armură de Jacopo Robusti Tintoretto


Interesant este şi Capul lui Apollo (6.000 - 8.000 de euro) de Anton Raphael Mengs (Aussig, Boemia 1728- Roma 1779). Fresca i-a fost atribuită artistului în urma uni studiu detaliat şi se presupune că este vorba de o primă versiune a celebrului  Apollo Musagete pictat de Mengs în Galeria de la Villa Albani în 1761-1762. Opera oferită acum ar putea fi, în consecinţă, o primă idee a acelui manifest al artei neoclasice, născută din colaborarea ideală a lui Winckelmann şi a lui Mengs pentru cardinalul Alessandro Albani.

(oar_w460)

Capul lui Apollo de Anton Raphael Mengs


Să amintim şi o lucrare a lui Domenico Robusti, zis Domenico Tintoretto (Venezia 1560-1635): Portretul Dogelui Giovanni Bembo, care a aparţinut succesiv colecţiilor Margaret F. Schroeder; Harvard University Art Museums, 1973; Sotheby’s, New York.

(oar_w460)

Portretul Dogelui Giovanni Bembo de Domenico Robusti


Fiu al lui Agostino Bembo, aparţinând deci uneia dintre cele mai ilustre şi vechi familii veneţiene, Giovanni Bembo a avut o strălucită carieră militară în serviciul Serenissimei, luând parte şi la războiul împotriva turcilor (1570-1573), care a culminat cu Bătălia de la Lepanto. Ajuns Doge, el a hotărât războiul numit  Gradisca condotta, împotriva piraţilor Uscocchi, terminat cu o victorie, obținut de venețieni împotriva austriecilor. Valoare estimativă: 35.000 - 45.000 de euro.

Există în licitaţie şi o amplă selecţie de naturi moarte. De semnalat, Fructe şi flori cu o figură feminină  şi Vânat şi vânător, estimate la 25.000-35.000 de euro, respectiv, 15.000-20.000 de euro. Lucrările reprezintă diferite şcoli locale în care acest gen pictural a fost foarte apreciat. Din Şcoala romană este propus un inedit tablou de  Agostino Verrocchi, Fructe şi legume pe un pian (10.000-15.000 de euro). Din Napoli vine opera lui Giuseppe Recco, Natură moartă cu peşti, estimată la 30.000-50.000 de euro, iar din Şcoala bologneză trebuie menţionată Compoziţie cu flori de Antonio Mezzadri (10.000-15.000 euro).

 

(oar_w460)

Tabloul Fructe şi flori cu o figură feminină


(oar_w460)

Tabloul Fructe şi legume pe un pian, realizat de Agostino Verrocchi


Să amintim, de asemenea, două peisaje. O Vedere din Campo Vaccino de Jacob van Huchtenburgh, ulei pe pânză estimat la 25.000-35.000 de euro, şi Vedere cu Ponte di Rialto, din Şcoala lui Francesco Guardi (40.000-60.000 de euro).

 

(oar_w460)

Vedere din Campo Vaccino de Jacob van Huchtenburgh


În zona sculpturii merită amintit un Bust feminin (8.000 - 12.000 de euro), , din secolul al XV-lea, reprezentând o nobilă doamnă. Se remarcă atât coloritul “naturalist”, cât şi frumuseţea rafinată, aproape abstractă.

(oar_w460)

Bust feminin, sculptură în lemn policromat din Şcoala sieneză


I se alătură bustul din teracotta al Cardinalului Domenico Maria Corsi, de Alessandro Rondoni, sculptură de la sfârşitul secolului al XVII-lea, provenind dintr-o colecţie particulară, după ce a făcut parte din Colecţia Corsi. Bustul urmează celui în marmură sculptat de Alessandro Rondoni pentru cardinalul Domenico Maria Corsi (1635-1697), fiul lui Giovanni Corsi şi al soţiei sale Lucrezia di Antonio Salviati. Ca fiu mai mic, acesta a fost destinat carierei ecleziastice, fiind îndrumat de fratele mai mic al lui Giovanni, monsignor Lorenzo Corsi, care a fost un vestit colecţionar şi mecena. Bustul a fost comandat de cel portretizat în 1685, la câteva luni după ce devenise cardinal. Evaluat la 4.000 -6.000 de euro.

(oar_w460) 

Cardinalului Domenico Maria Corsi de Alessandro Rondoni

În licitaţia din 30 mai, vor fi propuse peste 180 de loturi. Printre ele, o serie de Cafetiere de diferite provenienţe. Una dintre ele, milaneză, a fost realizată de argintarul Gaetano Coppa la1825 şi este evalaută la 2.500-3.500 de euro. Aceeaşi evaluare şi penru o Cafetieră genoveză din anii 1810, decorate cu frunze de acant. 

(oar_w460)

Cafetieră genoveză din anii 1810

O pereche de Sfeşnice din Bologna i se datorează lui Bonaventura Gamberi, care le-a adăugat o marcă în formă de monedă reprezentând un rac. Sunt realizate într-un stil prevalent neoclassic, pe baze fiind figurate frunze. Preţul din catalog este de 2.500-3.500 de euro. 

Se află în selecţia de la Pandolfini şi un suport pentru pahare, lucrat de argintarul englez Isaac Dighton în 1706. Piesa provine de la o familie romană, dar înainte a fost proprietatea lui Robert Allan FitzGerald, un ilustru jucător englez de cricket. Ea i-a fost donată de părinţi, aşa cum se poate citi clar pe dedicaţia incizată sub bază. Preţul: 5.000-7.000 de euro.

(oar_w460)

Suport pentru pahare, lucrat de argintarul englez Isaac Dighton



Te-ar putea interesa







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2018 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.25