Proiectul de HG pe care îl critică TOȚI. Firmele americane spun NU

Local American Working Group (LAWG) critică un proiect controversat propus de Vlad Voiculescu, ministrul Sănătății.

Mai mulți reprezentanți ai producătorilor și distribuitorilor , dar și farmaciștii și reprezentanții pacienților au respins propunerea de HG privind prețul medicamentelor. De asemenea, PSD a atacat dur intenția tehnocraților.

”Noua metodologie de calcul al prețurilor la medicamente trebuie retrasă. Prevederile acesteia pun în pericol viețile pacienților români prin îngrădirea accesului acestora la medicamente, se arată în comunicatul companiilor farmaceutice.

Aceasta a fost poziția comună a distribuitorilor, farmaciştilor, producătorilor de medicamente şi a asociațiilor de pacienți în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Sănătății privind metodologia de calcul al prețurilor la medicamente.

Dan Zaharescu, Directorul Executiv al Asociației Române a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM):

,,Mesajul transmis de autorități în cadrul dezbaterii publice a fost unul foarte clar. Ei nu sunt interesați de un dialog real cu niciuna dintre părțile afectate de metodologia de calcul al prețurilor propusă. Toți cei prezenți la dezbatere, fără excepție, au adus argumente solide împotriva actualei metodologii şi sperăm ca măcar acestea să îi ridice Ministrului Sănătății nişte semne mari de întrebare. Autoritățile trebuie să înțeleagă faptul că actuala propunere de HG va duce la o înrăutățire a accesului pacienților la tratamentele de care au nevoie prin scăderea prețurilor sub nivelul minim european. De asemenea, forma actuală a metodologiei propuse de Minister prevede măsuri neconstituționale, prin obligativitatea impusă producătorilor de medicamente de a accepta un preț fixat de către autorități, indiferent dacă acesta este sustenabil sau nu.

Până astăzi, nu a existat un dialog nici cu industria, nici cu pacienții pe acest subiect. O astfel de legislație nu poate fi elaborată fără consultarea reală a celor afectați de fapt de implementarea ei şi fără o analiză de impact premergătoare. În condițiile în care noua metodologie de calcul al prețurilor  nu aduce nici o valoare economică statului român, în schimb afectează viața atât de multor pacienti, ne întrebăm din nou: cui foloseste ea de fapt?

Solicităm retragerea acestui proiect legislativ până nu este prea târziu, pentru pacienți, pentru producători şi pentru ceilalți operatori ai lanțului farmaceutic.”

Prof. Univ. Dr. Farm. Dumitru Lupuleasa, Preşedinte al Colegiului Farmaciştilor din România:

,,Proiectul propus de Ministerul Sănătății pentru metodologia de calcul al prețurilor la medicamente nu poate rezolva, în forma actuală aflată în dezbatere publică, niciuna dintre problemele pacienților, farmaciştilor, producătorilor şi distribuitorilor. Susținem retragerea lui şi realizarea unui act normativ realizat pe baza unui dialog real între reprezentanții autoritaților şi societatea civilă.”

Radu Răşinar, Preşedinte al Local American Working Group (LAWG):

,,Rareori am văzut un asemenea consens ca la dezbaterea publică de astăzi. Este evident că niciunul din cei prezenți în sală nu îşi doreste implementarea formei propuse de calcul al prețurilor la medicamente. În calcul prețurilor la medicamente Ministerul Sănătății se raportează la 12 țări europene, însă ignoră cu totul faptul că pacienții români au şi ei năzuințe europene în ceea ce priveşte serviciile medicale, nu vor doar acces la medicamente esențiale.”

Cristina Pricop, Director Executiv al Asociației Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici (ADRFR):

,,Proiectul de Hotărâre de Guvern propus de autorități nu ia în calcul, sub nicio formă, impactul social şi economic al aplicării măsurilor de reducere suplimentară a prețurilor sub nivelul minim european.

Am avertizat despre consecințele negative asupra pacienților, despre dispariția şi mai accentuată a medicamentelor de pe piață, am prezentat cifrele privind pierderile de venituri la bugetul de stat şi am discutat despre impactul economic negativ asupra operatorilor economici din sistem, precum şi despre impactul social asupra angajaților acestor operatori. Mai mult decât atât, aceste efecte negative nu au corespondent nici măcar într-un leu economie sau în vreun beneficiu pentru FNUASS. Din păcate, niciunul dintre aceste aspecte nu a fost luat în seamă. Solicităm Guvernului retragerea acestui proiect şi realizarea unor consultări autentice cu toți actorii din piața farmaceutică – asociații profesionale şi de pacienți, în baza cărora să se realizeze o analiză de impact şi, ulterior, să se lanseze o Hotărare de Guvern, care să adreseze în mod real situația semnalată.”