EXCLUSIV  O fastuoasă licitaţie Old Masters la Palatul Dorotheum din Viena

Magdalena Popa Buluc / 05 apr 2017 / 19:02 Salveaza PDF Comentarii
Jacopo di Arcangelo di-Jacopo, numit Jacopo del Sellaio, Madona cu Pruncul, Arhanghelul Gabriel și Sfântul Ioan copil
Descriere foto: Jacopo di Arcangelo di-Jacopo, numit Jacopo del Sellaio, Madona cu Pruncul, Arhanghelul Gabriel și Sfântul Ioan copil

“Să-ţi educi ochii şi să-ţi încânţi sufletul” este sfatul dat de experţii Casei de licitaţii Dorotheum. 

Departamentul de pictură veche de la Palatul Dorotheum se mândreşte, pe lângă o bogată tradiţie, cu numeroase recorduri mondiale de preţ, cum ar fi cel pentru Omul care trebuie să aleagă între virtute şi viciu de Frans Francken, vândut cu 7 milioane de euro, preţul cel mai mare pentru o pictură veche din Europa continentală şi din Austria.

La licitaţia din primăvara anului 2015, Dorotheum şi-a demonstrat competenţa în domeniul picturii flamande, numeroşi pictori din dinastia Brueghel atingând preţuri de vârf. Rezultate spectaculoase au obţinut şi picturi de Federico Barocci, Giovan Battista Salvi, Paris Bordon, Guercino, Melchior de Hondecoeter, Jan Lievens, Willem Kalf, Giovanna Garzoni, Francesco Guardi şi Antonio Joli.

(oar_w460)

Poloptic din Școala Toscana

De două ori pe an, în ambianţa exclusivistă a Palatului Dorotheum au loc marile licitaţii specializate. Oferta este, în mod tradiţional, bogată şi variată, incluzând peisaje şi scene de gen, picturi cu subiect istoric, portrete şi naturi moarte din diferite epoci stilistice de la Gotic la Renaştere, de la Manierism la Baroc şi Clasicism.

Caracterul internaţional al echipei de specialişti, experienţa de mulţi ani pe piaţa de artă fac din Dorotheum unul dintre liderii de pe piaţa internaţională de artă.

Luna aceasta, între numeroasele secţiuni, atrage atenţia cea a Artei vechi. Spicuim câteva opere din selecţia impresionantă de peste 700 de lucrări.

O Madonă cu Pruncul şi sfinţi, semnată de italianul Giovanni Bonsi, activ la Florenţa între 1351 şi 1376, pictură în tempera pe lemn, provine dintr-o colecţie particulară europeană.

Estimată la 50.000-70.000 de euro, opera poate fi comparată cu un mare poliptic de cinci panouri de la Pinacoteca Vaticana din Roma, datat 1371, în care Bonsi anticipează perioada Goticului târziu care îi caracterizează, de altfel, opera. Stimat în epocă, artistul a fost înscris în Libro dell’Estimo 1351-52, printre cei 100 cei mai bogaţi florentini. Artistul a făcut parte, alături de Taddeo Gaddi, Orcagna şi Andrea di Bonaiuto din comisia numită să stabilească edificarea noii catedrale a oraşului. Câteva dintre picturile lui se află în Museo dell’Opera del Duomo în Prato, în biserica San Miniato al Monte şi în Orsanmichele din Florenţa.

Rămânând în domeniul artei religioase, se impune privirii Sfânta Clara de Vittore Crivelli (Veneţia circa 1440-1501/2 Fermo), care provenea, probabil din biserica  San Francesco in Monte Santo din Macerata. Lucrarea a fost expusă la Sarnano (Macerata), Palazzo del Popolo, Vittore Crivelli în Venezia.

(oar_w460)

Sfânta Clara de Vittore Crivelli

Pictura, înregistrată în Fototeca Zeri, este estimată la 100.000-150.000 de euro. Se remarcă trăsăturile figurii, eleganţa mâinilor şi precizia liniei picturale, toate, elemente caracteristice ale operei lui Vittore Crivelli. Lucrarea a făcut probabil parte dintr-un poliptic comandat în 1491 de stareţul mânăstirii San Francesco in Monte Santo pentru altarul principal al bisericii.

Adoraţia Magilor, atribuită lui Ambrosius Benson (1490/1500–1550 Bruges), este un subiect abordat adesea de acest artist. O variantă a acestei compoziţii, realizată sub formă de triptic, a fost vândută la Sotheby’s, Londra, în 2015. Lucrarea de la Dorotheum este evaluată la 40.000-60.000 de euro.

(w460)

Adoraţia Magilor, atribuită lui Ambrosius Benson

Din secolele XIV-XV datează un impresionant Poliptic de Şcoală Toscană, reprezentând, în panoul central Madona cu Pruncul pe tron, la stânga pe Sfântul Pavel, la dreapta pe Sfântul Petru. Predela centrală figurează Bunavestire, cea din dreapta un sfânt episcop, cea din stânga pe Sfântul James cel Mare. Realizat în tempera pe lemn, altarul  provine dintr-o colecţie particulară din Milano şi este evaluat la 80.000-120.000 de euro.

(w460)

”Madona cu Pruncul pe tron” de Giovanni Bonsi

Încornarea Fecioarei, cu Sfântul Ioan botezătorul, Sfântul Ioan Evanghelistul, Sfântul Petru, Sfântul Andrei, Maria Magdalena şi un alt sfânt, i se datorează lui Giovanni del Biondo (1356–1398). Este vorba despre o operă de mici dimensiuni, destinată uni mediu privat. Intereasantă este culoarea albastră a mantiei Fecioarei, îmbrăcată de obicei în lucrări cu acelaşi subiect în alb. O altă trăsătură neobişnuită este întroducerea în compoziţie a Sfântului Spirit. Valoare estimativă 80.000-120.000 de euro. 

(w460)

”Încornarea Fecioarei” de Giovanni del Biondo

Pictura nordică a aceleiaşi perioade este ilustrată, printre altele de o operă de Jan Brueghel I (Bruxelles 1568–1625 Anvers) prezentândul pe Ermitul Wendelinus din Trier într-un peisaj stâncos. Valoare estimativă 80.000-100.000 de euro.

(oar_w460)

Ermitul Wendelinus din Trier de Jan Brueghel I

Un frumos tondo, destinat unei locuinţe private, având ca subiect Madona cu Pruncul, Arhanghelul Gabriel şi Sfântul Ioan Botezătorul copil, de Jacopo di Arcangelo di Jacopo, zis Jacopo del Sellaio (1441–1493) se impune peisajul fantastic cu ambele maluri ale râului şi prin tonurile translucide marcând orizontul. Acest tip de peisaj este caracteristic creaţiei artistului spre sfârşitul vieţii, datând opera către 1490. Figura melancolică a Madonei este o prefigurare a sacrificului lui Christos.  Evaluat la 250.000-300.000 de euro.

Cu subiect laic, remarcăm Natura statică cu ghirlandă florală, cutie de bijuterii, vas cu flori de Jan Brueghel II (Antwerp 1601–1678), caracteristică pentru modul de tratare a acestui gen în pictura flamando-olandeză. Datată 1630, lucrarea dovedeşte că Jan Brueghel cel Tânăr reuşea să se ridice la înălţimea măiestriei tatălui său, prin puternicele accente cromatice şi prin somptuozitatea aranjamentului floral. Valoare estimativă: 80.000-120.000 de euro.

(oar_w460)

Natura statică cu ghirlandă florală, cutie de bijuterii, vas cu flori de Jan Brueghel II

Un sesizant Portret al Cardinalului Bernardino Spada este pictat de Giovanni Francesco Barbieri, numit Guercino (Cento 1591–1666 Bologna). Cardinalul Bernardino Spada a fost unul dintre cei mai educaţi, culţi şi avangardişti colecţionari din Roma secolului al XVII-lea, care a apreciat inovaţiile lui  Caravaggio şi clasicisml bolognez. Opera provine iniţial din Colecţia Borghese din Roma, trecând apoi prin colecţia americană Bradford De Wolf şi, prin descendenţii acestuia, ajungând într-o colecţie particulară din Roma. Lucrarea a fost expusă la Roma, în Galleria Spada, la Villa d’Este din Tivoli şi la Palazzo Barberini din Roma. Este vorba despre un studiu pentru un portret de mari dimensiuni din Galleria Spada, pentru care artistul făcuse şi mai multe desene. Valoare estimativă: 150.000-200.000 de euro. 

(oar_w460) 

”Portret al Cardinalului Bernardino Spada” de Giovanni Francesco Barbieri

Din Atelierul lui Tiziano Vecellio (circa 1485/90–1576) provine Tributul (150.000-200.000 de euro), lucrare comandată probabil de Gonzalo Moran de Alvarez pentru biserica Saint Hermenegildo din Sevilla şi intrată din 1926 în Colecţia celui de al 17-lea Duce de Infantado, Joaquín Arteaga y Echagüe. Atribuită în secolul al XVII-lea lui Tizian, pictura zugrăveşte momentul în care Christos este întrebat despre plata tributului către romani, la care acesta rosteşte celebra frază: “Daţi Cezarului ce-i al Cezarului şi lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu”.

(w670)

”Tributul” din atelierul lui Tiziano Vecellio

Nu putem trece cu vederea Botezul lui Iisus (40.000-60.000 de euro), de Paolo Caliari Veronese (Verona 1528–1588 Veneţia). Piesa, de mici dimensiuni, este un studiu pregătitor pentru Botezul lui Christos, comandat de  Bartolomeo Stravazino şi păstrat în biserica Redentore din Veneţia. Prospeţimea şi spontaneitatea pânzei relevă capacitatea lui Veronese de a reda expresivitatea chipurilor şi somptuozitatea veşmintelor.

(oar_w460)

Botezul lui Iisus, de Paolo Caliari Veronese

Lui Pieter Brueghel II (Brussels 1564–1637 Antwerp) i se datorează şi Laţul pentru păsări, venit dintr-o colecţie particulară olandeză. Peisajele de iarnă cu laţuri pentru păsări au devenit, la începutul secolului al XVII-lea, un motiv popular al picturii flamande. Valoare estimativă: 200.000-300.000 de euro.

(oar_w460)

Laţul pentru păsări de Pieter Brueghel II

Marii pictori erau înconjuraţi de o mulţime de ucenici şi pictori tineri, rămaşi în posteritate sub denumirea “Atelierul lui…”. Din Atelierul lui Peter Paul Rubens este oferit în licitaţie tabloul Banchetul lui Irod (40.000-60.000 de euro), subiect abordat de Rubens şi de acoliţii săi la sfârşitul carierei pictorului. Scena biblică este descrisă până la elementele sale groteşti.

(oar_w460)

Banchetul lui Irod, din atelierul lui Peter Paul Rubens

Nu lipseşte nici artistul-far al rococoului Louis Joseph Watteau (Valenciennes 1731–1798 Lille), cu o veselă Scenă cu muzicieni, datată 1779 şi evaluată la 15.000-20.000 de euro.

(oar_w460)

Scenă cu muzicieni de Louis Joseph Watteau



Te-ar putea interesa







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2018 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.23