Constantin Brâncuși, artistul care a revoluționat sculptura, avea să devină în deceniul al treilea al secolului XX primul designer român de talie europeană, atunci când s-a oferit să creeze costumele de scenă unei tinere bucureștence, care visa să cucerească Parisul.
Pe Lizica Codreanu, o tânără în vârstă de doar 19 ani, Constantin Brâncuși a cunoscut-o în 1920, în atelierul său din Paris. Tânăra bucureșteancă o însoțise pe sora ei, Irina, pictoriță și sculptoriță, care era deja una dintre elevele lui Brâncuși. Maestrul avea să o îndrăgească imediat pe Lizica, în special datorită umorului și inteligenței sale, iar atunci când o alinta îi spunea deseori Costică sau Țiganca, potrivit webcultura.ro.Deși visa să facă o carieră în balet, Lizica se va îndrăgosti de estetica spectacolului avangardist, având astfel prilejul să frecventeze cercuri artistice exclusiviste în care îi cunoaște pe Tristan Tzara, Sonia Delaunay și Man Ray. După ce studiază estetica avangardistă a dansului cu Diaghilev, tânăra începe să pună în scenă spectacole în care valențele expresioniste ale dansului erau potențate de machiaje îndrăznețe și costume croite în spirit avangardist.
Lizica Codreanu decide, în 1922, să pună în scenă, împreună cu un grup de prieteni, un spectacol de balet folosind ca ilustrație muzicală Gymnopédiile – trei piese pentru pian compuse de către Erik Satie -, făcând astfel un pas important spre baletul contemporan de astăzi. Inițiativa se bucură și de susținerea lui Constantin Brâncuși, care se oferă să-i creeze costumele de scenă și scenografia. Jucându-se cu noțiune de costum ca expresie sculpturală, Brâncuși avea să devină, astfel, primul designer român de talie europeană.
Designul pălăriilor create de Brâncuși pentru Lizica fac trimitere către sculptura în lemn Vrăjitoarea, iar instantaneele realizate de sculptor din timpul interpretării Gymnopediilor când dansează purtând costumul creat de el sunt celebre.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News