EXCLUSIV  Trei manevre prin care testezi aderenţa cauciucurilor: Diferenţa de frânare, de cinci ori mai bună sau mai rea în funcţie de temperatură

Fotografie creată de Leah Kelley, de la Pexels
Fotografie creată de Leah Kelley, de la Pexels

Iată trei manevre pe care orice şofer ar trebui să le facă iarna la volan pentru a testa aderenţa cauciucurilor pe şosea.

Explicaţiile au fost oferite de Titi Aur, expert în conducere defensivă şi fost pilot de raliuri. 

"Cum încerc aderenţa? Accelerez, pun un pic frână mai tare, trag de volan stânga dreapta. Bineînţeles, nu când am pe cineva în spate, ci când sunt în zona sigură, când nimeni nu e în jur. Această joacă cu maşina e bună pentru că simţim aderenţa la care ne aflăm. Diferenţa de capacitate de frânare a maşinii este de la un anumit nivel la până de cinci ori mai bună sau mai rea în funcţie de temperatura de afară. Şi, normal, în funcţie de ce este pe asfalt, dacă e curat, dacă e zăpadă, sau dacă e gheaţă.

Nu e nimic periculos în a frâna un pic sau a trage un pic de volan pentru a testa aderenţa. Şi simţim aderenţa dacă intră ABS-ul, ESP-ul, dacă maşina alunecă. Mai bine facem gesturi controlate la 20-30 km/h, când suntem singuri pe şosea, ca să intrăm în ritmul aderenţei", a declarat Titi Aur pentru DC NEWS. 

Când "ne trag ţeapă" cauciucurile de iarnă

"Anvelopele minunate de iarnă au aderenţă relativ bună pe zăpada bătută, dar pe polei aderenţa este aproape la fel de mică precum în cazul anvelopelor de vară. Nu la fel, dar aproape! Unde apare poleiul? Apare când avem asfalt ud, care îngheaţă. Aici avem gheaţă neagră! Gheaţa mai apare şi în intersecţii, la trecerea de pietoni sau la viraje. Pentru că, de fapt, cauciucul nu alunecă pe gheaţă, zăpadă sau polei. Ci pe un strat de apă format între pneu şi gheaţă, zăpadă, polei. Se topeşte superficial acel strat de gheaţă. Tocmai de asta la -20 de grade avem aderenţă mai bună decât la 0 grade. Pentru că în jurul temperaturii de 0 grade se transformă gheaţa în apă mai uşor. 

În zona de intersecţie, de trecere de pietoni sau la viraje, toată lumea frânează, solicită mai mult stratul de gheaţă, de zăpadă topită, şi apare mai mult topirea decât unde se merge în linie dreaptă. Şi avem surpriza şi neştiinţa ca exact acolo să avem ghinion să nu se opreasă maşina. E neştiinţă, nu ghinion! Unde este solicitat stratul de zăpadă mai mult, acolo apare poleiul mai mult, iar maşina ar putea aluneca mai tare. Trebuie să anticipăm", a explicat specialistul.

VEZI CONTINUAREA AICI 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel