Oana Florea, consilier în Parlamentul European și reprezentant al FACIAS Bruxelles, vorbește despre o "decizie controversată a Curții de Apel din Bruxelles", într-o speță extrem de sensiblă în care este implicată o româncă.
Oana Florea analizează o decizie luată în cazul româncei Lucia Radu, care a divorțat de soțul belgian și care nu își poate aduce copilul în țara natală. Consilierul European a anunțat că Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului va adresa solicitări instituțiilor abilitate, pentru ca astfel de situații să nu se mai repete.
Iată comentariul scris de Oana Florea cu privire la acest caz:
"Decizie controversata a Curtii de Apel din Bruxelles
Surprinzator, hotararea Curtii de apel din Bruxelles data in cazul romancei Lucia Radu, caz aflat in evidenta FACIAS, a respins cererea de plecare a acesteia impreuna cu copilul in România unde are un nou loc de munca.
Amintim ca in urma divortului s-a stabilit custodia comuna iar domiciliul minorului la mama. Tatal copilului este cetatean belgian. Conform hotararii, instanta a dispus ca, in cazul in care doamna Radu s-ar stabili in Romania, copilul va ramâne la tata, in Belgia.
Desi fostul angajator, Comisia Europeana, sprijina prin numeroase scrisori de recomandare demersul doamnei de a lucra in administratia romaneasca, instanta considera ca nu este justificata intorcerea in Romania, intrucat nu aceasta nu este "constransa": "Fara a pune sub semnul indoielii atasamentul doamnei Radu fata de tara sa de origine, dorinta ei de a pune experienta sa profesionala in slujba Romaniei si caracterul atragator al carierei in administratia romaneasca, instanta constata ca este vorba de alegerea sa personala, care nu este justificata de vreo constrangere profesionala".
In spete similare, instantele belgiene au considerat ca: "dezvoltarea pe plan afectiv si profesional a mamei careia ii sunt incredintati copiii are consecinte pozitive semnificative asupra dezvoltarii copiilor" si au aprobat pe acest temei cererea mamelor de a se intoarce in tara de origine cu copiii (de exemplu Noua Zeelanda, Guadelupa, Italia etc), indiferent de faptul ca mamele respective aveau un loc de munca in Belgia.
"Abuzurile nu se opresc aici. De la nasterea micutului acum un an si jumatate, nu am putut parasi niciodata Belgia intrucat tatal s-a opus. Hotararea primei instante, confirmata de Curtea de apel, imi interzice sa plec in vacante in afara Belgiei fara acordul tatalui. Pentru acelasi lucru el nu are nevoie de acordul meu. Cand i-am cerut acordul, a refuzat fara niciun motiv. Cu alte cuvine, si eu si micutul suntem prizonieri in Belgia", afirma Lucia Radu.
De retinut si opinia instantei cu privire la declaratiile tatalui copilului atunci cand se refera la Romania, declaratii aflate la dosar:
"Afirmatiile domnului din concluzii privind calitatea scazuta a vietii la Bucuresti (faptul ca Bucurestiul ar fi in opinia lui orasul cel mai poluat si cel dezagreabil din toata Europa) nu pot duce la concluzia ca domnul manifesta dispret fata de Romania si fata de romani". Mentionez ca, desi face aceste afirmatii, domnul nu a fost niciodata in Romania, spune doamna Radu.
Aceeasi instanta care sustine ca salariul in Romania este mai putin atragator decat cel din Belgia, are o cu totul alta viziune in ceea ce priveste pensia alimentara pentru copil pe care o datoreaza tatal: "Venitul mediu lunar al domnului este de 10.330€. Cuantumul pensiei alimentare pentru copil pe care il propune domnul, de 50 de euro pe luna este deci justificat".
Pana la urma cum intelegem "libera circulatie" in spiritul si litera tratatelor europene? Care este limita dreptului la libera circulatie si limita dreptului tatalui de a vizita copilul cat se poate de des? Cum se poate justifica ingradirea unor drepturi conferite de toate actele normative europene si nationale? Jurisprudenta este variata si nu exista o practica unitara care sa lamureasca acest aspect.
Asa cum subliniaza de altfel Curtea de apel Bruxelles intr-o speta similara, in care mama a fost autorizata sa se intoarca in Noua Zeelanda cu copilul: "A impune mamei sa isi exercite drepturile privind incredintarea copilului numai intr-o anumita tara constituie un obstacol important la libera circulatie, mai ales cand o asemenea hotarare ar impiedica mama sa se intoarca in tara ei de origine. O asemenea restrictie trebuie sa fie impusa doar in mod exceptional si sa fie proportionala cu pericolul pe care incearca sa-l previna".
Cu toate acestea, numarul divorturilor a crescut (la nivelul Uniunii Europene media este de aproape un divort la doua casatorii) si sunt din ce in ce mai multe spete similare. In paralel a crescut si migratia in interiorul Uniunii Europene si nu numai. Este de dorit sa existe o precizare legislativa la nivel european pentru ca orice cuplu cu copii care alege sa se desparta sa cunoasca in ce context dreptul la libera circulatie poate fi limitat.
FACIAS va adresa o solicitare in acest sens Parlamentului European, Comisiei Libertăți civile, justiție și afaceri interne prin care va sesiza aspectele de ordin legislativ si va arata necesitatea unei reglementari in acest domeniu".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu