„Suntem departe de standardele și exigențele din zilele noastre”, susține profesorul Sorin Ivan în Tribuna învățământului

Învățământul românesc este încă departe de standardele de calitate și exigențele din zilele noastre, consideră Sorin Ivan, director Tribuna învățământului. 

Prof.univ.dr. Sorin Ivan, decan al Facultății de Științele Educației și Relații Internaționale, din cadrul Universității Titu Maiorescu, director Tribuna Învățământului, prezintă în editorialul „Educația, prioritate strategică” o analiză deschisă a sistemului educațional românesc. Acesta notează că „două documente importante au readus educația la statutul de cap de afiș al atenției publice. Este vorba despre Raportul OCDE privind Educația și Competențele în Ro­mânia (Education and Skills in Romania) și Raportul de Diagnostic al Educației și Cercetării din România (Raportul QX), elaborat de Ministrul Daniel David.”

„O criză cronică a valorilor ” 

„Trăim o perioadă de tensiuni, schimbări și tendințe contradictorii, care aproape că au sfâșiat în două sau în mai multe societatea românească. Lumea noastră, tulburată de atâtea tare și grave dezechilibre, de probleme de mentalitate și de o criză cronică a valorilor, se află într-un moment de răs­cruce al existenței ei. Nutrim speranța că lucrurile vor intra progresiv într-un proces de reașezare și normalizare, urcând, treptat, pe un trend al evoluției în direcția europeană la care ne îndreptățesc geneza, istoria și devenirea noastră. Starea de azi a societății conduce, inevitabil, la educație. La nevoia de educație, educație de calitate, care să modeleze noile generații și, în viziunea formării continue, populația adultă. 

Privind în ansamblu, societatea noastră are nevoie, poate mai mult decât oricând, de educație. Lipsa educației rămâne o problemă pentru o lume dezorientată, aflată încă în vâltoarea tuturor confuziilor și pornirilor. Educație în toate sensurile: instrucție, cultură și cunoaștere, valori morale, civice și sociale, respect, empatie, spirit critic, simțul valorii autentice. Absența sau insuficiența învățării și formării morale creează mari vulnerabilități individului și societății. O societate compusă din cetățeni cu educație precară, fără valori bine definite, fără repere clare, fără aspirații și direcții, este foarte ușor de influențat și manipulat pe toate căile, în orice sens.”

„Învățământul românesc are nevoie de o schimbare complexă!” 

„Învățământul românesc are nevoie de o schimbare complexă, care să-l transforme într-un sistem modern, al educației de calitate, eficiente, performante și competitive. În deceniile postdecembriste, școala noastră a parcurs un declin continuu, vizibil în ariile fundamentale ale procesului educațional: calitate, eficiență, disciplină, atmosferă, respect. Declinul, incontestabil, chiar dacă nu ne place să-l acceptăm, se vede în rezultatele elevilor, în nivelul lor scăzut la lectură, știință, cultură și cunoaștere – suntem în continuare „lideri“ europeni la analfabetism funcțional –, în atitudine și comunicare, în „modelele“ adoptate și mentalitate. Reabilitarea sistemului în toate punctele critice, creșterea calității, promovarea valorilor morale, cultivarea unei atmosfere proprii mediului educațional, modernizarea educației și transformarea ei într-un sistem eficient, în deplină sincronizare cu exigențele și evoluțiile lumii de azi devin astfel o prioritate absolută. O prioritate și, în același timp, o obligație a lumii politice și a tuturor pentru noile generații, care au un extraordinar potențial de inteligență și merită o educație de calitate. O astfel de transformare, mai mult decât necesară, ar ridica nivelul de știință, cultură și cunoaștere al elevilor, studenților și absolvenților, ar cultiva și dezvolta competențe necesare în Societatea Cunoașterii și Era Digitală. Pe termen mediu și lung, o nouă educație definită de calitate și eficiență ar construi, treptat, o nouă societate, sub auspiciile valorilor civilizației, care ar transforma din temelii România” subliniază Ivan, în Tribuna învățământului. 

Cunoașterea este motorul dezvoltării durabile

„Lumea de azi își concepe dezvoltarea pe cunoaștere, cunoașterea fiind motorul dezvoltării durabile. Adevăr simplu, calea către cunoaștere o reprezintă educația, în toată complexitatea termenului, la toate nivelurile sistemului: de la educația timpurie la învățământul postuniversitar și, mai departe, la învățarea de-a lungul întregii vieți. Educație, studiu, lectură, cercetare, creativitate, originalitate, inovare, însoțite de gândire critică, de abordări interdisciplinare, transdisciplinare și multidisciplinare, implicarea complexă a Tehnologiei Digitale și a Inteligenței Artificiale, toate acestea constituie formula de mare complexitate a cunoașterii. Într-o lume a competiției acerbe, sfâșiată de tensiuni, concurență și conflicte, performanța în cunoaștere face diferența, constituind factorul major al dezvoltării și progresului. Prin urmare, miza transformării în educație transcende interesele realității imediate și angrenează dezvoltarea și evoluția țării. Iar România, judecând după re­zultatele strălucite la olimpiade, după personalitățile de excepție care fac performanță în domenii de vârf, în universități și in­­stitute de cercetare din țară și străinătate, are potențialul de a dezvolta o educație de calitate și de a deveni o putere regională în cunoaștere, tehnologie și economie.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]
pixel