"Dacă primești un SMS nesolicitat, nu accesa link-ul și șterge SMS-ul din telefon. În cazul în care ai accesat link-ul din SMS, te sfătuim să verifici pagina https://www.vodafone.ro/frauda pentru a afla ce trebuie să faci mai departe", își avertizează Vodafone clienții, scrie incomod-media.ro.
Odată descărcat, malware-ul din cadrul aplicației stabilește drepturi de administrator pe telefonul victimei și execută cel puțin una dintre acțiunile de mai jos:
- Folosește fișierul „Contacte” al telefonului infectat pentru a răspândi în continuare malware-ul prin trimiterea de mesaje personalizate către fiecare persoană de contact, adică folosirea numelui lor în corpul SMS-ului pentru a crește credibilitatea;
- Direcționează victima către site-uri de phishing externe (permițând fraudatorilor să fure informații de autentificare / parolă și alte date personale sensibile);
- Interceptează mesajele SMS primite pe telefon, pentru a prelua parolele unice trimise de terți, de ex. bănci. OTP-urile sunt utilizate ulterior pentru a fura fonduri sau informații de la victime, de ex. prin conectarea la conturile lor bancare și inițierea transferurilor;
- Se răspândește prin trimiterea unor volume mari de SMS-uri (care conțin link-uri infectate) către destinatii nationale sau internationale cu costuri ridicate, precum si MMS-uri către numerele cu tarif premium;
- Folosește spyware pentru a culege date sensibile deținute, trimise sau primite pe telefon si poate efectua diverse transferuri bancare.
- Activarea unui serviciu antivirus și scanarea telefonului te pot ajuta să identifici dacă dispozitivul tău a fost infectat. De asemenea, un astfel de serviciu te poate ajuta să ștergi programe malware.
- Pentru situația în care ai o certitudine că dispozitivul tău Android a fost infectat și serviciul antivirus nu îl poate șterge, o modalitate sigură de a-l elimina este de a efectua o resetare la setările din fabrică. Nu este indicat să faceti back-up pentru dispozitiv înainte de resetare, pentru a evita reîncărcarea malware-ului prin backup.
Important de stiut: Toate datele din SIM și din cardul de memorie vor fi păstrate, în timp ce datele din memoria internă a telefonului vor fi șterse. Te rugăm să apelezi serviciul nostru de Relaţii cu Clienţii (*222, apelabil din reţeaua Vodafone, sau 0372022222, apelabil din alte reţele) cât mai urgent în cazul în care ai fost victima unei astfel de înșelătorii.