UPDATE 4
Moțiunea simplă împotriva ministrului Educației, Daniel David, a fost respinsă, luni, de plenul Senatului.
S-au înregistrat 40 de voturi pentru, 82 de voturi împotrivă și o abținere.
Votul a fost secret electronic.
Moțiunea, intitulată „În loc de instrucție și excelență, umilință și dresaj”, a fost semnată de 38 de senatori din Opoziție (28 de la AUR, șase neafiliați și patru de la 'Pace - Întâi România'), potrivit Agerpres.
UPDATE 3
Ministrul Daniel David a propus, luni, în plenul Senatului, la dezbaterea moțiunii simple inițiată de parlamentarii AUR, un pact pe un deceniu pentru educație și cercetare.
„Îndrăznesc să vă spun nu doar partidelor din coaliție care avem un program, ci tuturor. Dacă vreți și vrem să facem ceva pentru educație, primul lucru este că cunoaștem realitatea. Doi - avem nevoie de un angajament comun pentru un deceniu al educației și cercetării. (...) Vă propun un pact pentru un deceniu al educației și cercetării care să aibă trei puncte simple. În fiecare an, începând cu anul viitor, bugetul nu poate să fie egal sau mai mic decât bugetul din anul trecut, doi - educația și cercetarea le păstrăm măcar un deceniu împreună, fiindcă generarea cunoașterii nu se poate separa de diseminarea ei din educație, trei - orice măsură mare trebuie să se înscrie în limitele UE și OECD”, a afirmat Daniel David.
Potrivit acestuia, paradigmele din sistemul educațional românesc „vin din perioada comunistă”.
„Paradigmele noastre nu arată bine, oamenii pe care îi avem în sistem - profesori, elevi - chiar nu pot funcționa în acest sistem. Avem oameni dedicați, avem copii care au inteligență și creativitate comparabile cu orice altă țară din spațiul Vestic, doar că - hai să recunoaștem - paradigmele din sistemul nostru educațional sunt paradigme care vin din perioada comunistă”, a mai spus ministrul.
Acesta a susținut că măsurile fiscal-bugetare salvează domeniul în ceea ce privește salariile și bursele până la finalul anului.
„98,6% dintre titulari și-au mărit norma în aceleași unități școlare. (...) Suntem atenți, pentru că le-am făcut pe repede înainte și acest lucru îl recunosc. Suntem atenți la aceste comasări. (...) Noi facem reorganizarea rețelei școlare în fiecare an, dar nu se vede. De data aceasta s-a văzut pentru că a devenit o problemă politică”, a subliniat Daniel David.
Ministrul a replicat că nu i se pot imputa rezultatele slabe la sesiunea a doua a Bacalaureatului.
„Eu pot încasa multe și am încasat multe în aceste luni, dar chiar să îmi atribuiți mie rezultatele la Bacalaureat din acest an și rezultatele la Evaluarea națională chiar nu cred că este în regulă. Sunt ministru din 24 decembrie. (...) Dacă aș fi sincer-nesincer și le-aș prelua, ar trebui să le preiau nu numai pe cele din toamnă, ci să le preiau și pe cele din vară, că arată oarecum mai bine în acest an. Nu ar fi drept. Chiar nu pot să preiau lucruri care nu au de ce să vină în zona ministrului”, a mai arătat ministrul Educației și Cercetării, potrivit Agerpres.
UPDATE 2
Și premierul Ilie Bolojan a ținut un discurs în Parlament, luni.
Ilie Bolojan: „Vă spun foarte deschis”
El a declarat, în plenul Senatului, la dezbaterea asupra moțiunii simple pe educație, că deciziile legate de pachetul de reforme nu țin neapărat de Ministerul Educației, ci ale coaliției, care au avut în vedere situația reală a României, menționând că nu au fost alte posibilități decât să fie aduse „aceste corecții”.
„Am considerat că este un lucru de respect față de domnul ministru David și față de adevăr să iau cuvântul, pentru că deciziile legate de acest pachet nu țin neapărat de Ministerul Educației, ci țin de decizii ale coaliției, care au avut în vedere situația reală a României. Și aș vrea să vă duceți aminte că diferența dintre veniturile și cheltuielile statului român într-un an de zile este de 30 de miliarde de euro. Deci, România, în fiecare an, împrumută 30 de miliarde de euro ca să poată funcționa și atunci nu mai puteam continua așa, pentru că intram într-o fundătură indiferent ce guvern este", a afirmat Bolojan.
El a mai adăugat că aceste măsuri fiscal-bugetare rezolvă niște probleme.
„E adevărat - nu perfect, dar nu au plecat oameni, avem mai puțini oameni la plata cu ora (...). Vă spun foarte deschis: indiferent cine va fi în guvern, dacă nu ne vom corecta cheltuielile, nu le vom duce sub un control în toate domeniile de activitate. (...) Banii care au fost economisiți se vor duce din nou în educație, pentru că în fiecare localitate din România, astăzi, există un șantier la școlile din fiecare localitate, vă rog să verificați, prin programele din PNRR, prin 'Valul renovării', prin programele din 'Anghel Saligny', prin toate celelalte programe pe care le finanțează din fonduri europene Ministerul Educației. Autoritățile locale au sume importante de cofinanțat și aceste economii le vor permite să realizăm aceste investiții și condițiile și dotările din fiecare clasă să fie corespunzătoare”, a mai spus Bolojan, potrivit Agerpres.
Bolojan a subliniat că măsurile au fost propuse în educație „ca să facă sistemul mai eficient”.
„O țară care trăiește pe datorie, vreți să rămână cu normele de predare la nivelul cel mai de jos? Sau peste tot, inclusiv în această zonă, trebuie să le pună la un nivel decent, stimați colegi. și asta înseamnă că în loc de 160.000 de posturi de titulari, 30.000 la plata cu ora și peste 40.000 de posturi care erau susținute de suplinitori, vor fi astăzi doar jumătate din posturile la plata cu ora, și deci mai mulți copii din România vor beneficia de profesori titulari la clasă. E adevărat, vor trebui să lucreze două ore în plus, dar ca normă de predare săptămânală. (...) Trebuie să debirocratizăm activitățile auxiliare, în așa fel încât să nu-și consume timpul cu lucruri care nu înseamnă contact cu elevii. Problema legată de burse (...) Aveam cred că 188 de milioane, valoarea burselor, deci aproape 40 de milioane de euro în 2020, și peste 3 ani de zile am ajuns la 4,7 miliarde de lei, deci aproape la un miliard de euro, o creștere de 25 de ori, iertați-mă, în 3 ani de zile”, a adăugat Bolojan.
Premierul a explicat că în 2015-2016 erau 3 milioane de elevi și primeau burse 124.000, iar în 2024 aveam 2.250.000 de elevi și 1.400.000 de elevi primeau burse, adică 62% față de 4%.
„Or, în condițiile în care, deci ne împrumutăm, vreți să mergem în continuare cu această păcăleală pe care nu o putem suporta. E adevărat, studenții nu mai primesc bursă în perioada de vacanță, dar în câte țări din Europa primești bursă și când ești în perioada de vară, de vacanță? (...) Nu am avut alte posibilități decât să aducem aceste corecții”, a detaliat Bolojan.
Premierul a îndemnat, în cazul vreunei suspiciuni legate de orice fel de achiziție nelocul ei, la sesizări la parchete pentru a fi verificate.
UPDATE
Declarațiile lui Daniel David, în plenul Senatului
Ministrul Educației a ținut un discurs în plenul Senatului, răspunzând la acuzațiile aduse de opoziție. Daniel David a declarat că sistemul de educație este în pericol, în timp ce lipsa de măsuri va conduce România să devină o „civilizație eșuată sub obscurantism”.
„Vreau să mulțumesc doamnelor și domnilor senatori AUR și a celor care au votat această moțiune, pentru că au adus în discuție probleme foarte importante, argumente și soluții pentru aceste probleme - unde cred că sunt greșeli majore - și am cu această ocazie oportunitatea de a le clarifica și să ne punem în acord într-o manieră rațională și să vedem dacă, pe viitor, putem să construim ceva pentru educație.
Da, educația e-n pericol. Ea e în pericol de mai mult timp în această țară. (...) Suntem într-o situație critică și în cercetare, și în educație. Când un sistem produce spre 50% analfabetism funcțional devine un risc de securitate națională. Dacă nu suntem atenți, țara va deveni o civilizație eșuată sub obscurantism în educație. În cercetare, dezvoltare, inovare vom deveni, probabil, o colonie tehnologică.
(...) Efectiv, măsurile care au fost luate au trebuit să fie luate într-o logică inițială fiscal-bugetară. Acesta a adevărul. Nu are sens să ne ascundem și să pretindem altceva. Măsurile, așa cum le văd eu, nu sunt măsuri de reformă angajate în raportul QX, ci sunt măsuri fiscal-bugetare care ne salvează domeniul pe salarii și burse, până la sfârșitul anului.
Faptul că sunt un ministru care vine din zona educației a făcut ca toate aceste măsuri fiscal-bugetare să fie filtrate prin criterii educaționale (...) Pentru orice măsură mă pot raporta la standarde OECD sau ale UE - ele reprezintă cele mai bune practici totdeauna; într-o situație de criză, cine pretinde că va implementa cele mai bune practici, cred că minte. Măsurile luate sunt unele care se regăsesc în diverse repere europene.
(...) Mărirea normei didactice cu 2 ore pe săptămână: dacă erau condiții de normalitate și începeam reformele QX, aș fi început cu această reformă? Nu. Nu reprezenta pentru mine o prioritate. În condiții de criză fiscal-bugetară, creșterea normei didactice cu 2 ore a devenit o necesitate. Nimeni nu și-a dorit-o! Niciun ministru nu vrea să se contreze cu oamenii din sistem.
Când am început să implementăm această măsură, m-am uitat la diverse date internaționale (...) Franța: 20 de ore, Spania: 21 de ore, Irlanda: 22 de ore. Da, sunt și exemplele precum Turcia, Polonia, Bulgaria, cu număr de sub 18 ore. Dar avem și Ungaria cu 26 de ore. Doamne ferește să ajungem în zona aia! Altfel spus, n-am ieșit din niște repere ale OECD sau ale UE. Mă uit și la partea pozitivă (...): copiii noștri, în zona învățământului primar, vor avea acces la un program de învățare remedială, acele 2 ore pentru învățători. Îi vor ajuta pe copii să consolideze lucrurile învățate, să consolideze competențele pe care ar fi trebuit să le învețe, dar nu le-au învățat, să utilizeze competențele la viața de zi cu zi și să le dezvolte pentru performanță”, a declarat luni, în plenul Senatului, Daniel David.
Știre inițială
Plenul Senatului a început, luni, dezbaterea moțiunii simple privind sistemul de educație, la care participă ministrul Educației, Daniel David.
Moțiunea va fi votată luni, însă doar de senatorii prezenți fizic în sala de plen, nu și de cei din online. Sunt 105 senatori prezenți în sală.
Liderul grupului senatorial al AUR, Petrișor Peiu, a depus, săptămâna trecută, în plen, moțiunea simplă intitulată „În loc de instrucție și excelență, umilință și dresaj”, semnată de 38 de senatori din Opoziție (28 AUR, 6 neafiliați, 4 Pace-Întâi România).
Acuzațiile opoziției
Semnatarii moțiunii simple își argumentează demersul prin faptul că România s-ar afla în fața unei „crize fără precedent” în domeniul educației, iar sub conducerea ministrului Daniel David, „sistemul național de învățământ a fost supus unor măsuri de austeritate brutale, aplicate prin minciună, manipulare și dispreț față de nevoile reale ale elevilor, părinților și profesorilor”.
Moțiunea este citită de senatoarea AUR Cristina Dumitrescu, potrivit Agerpres.