Trăim într-o societate în care televizorul face parte din cotidianul fiecărei persoane și vrând-nevrând, cu toții devin mari consumatori de publicitate, bombardați continuu cu mesaje țintite pentru consumul produselor vândute de firmele care investesc în promovare. Deoarece și cei mici sunt expuși la publicitatea generală, dar, în special, la una țintită pentru ei, este deosebit de important ca ei să fie învățați cum să devină consumatori de publicitate, explică profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educație.
Nu sunt puține situațiile în care micuții își doresc ceea ce văd la televizor, ori, este bine ca ei să știe ce consumă, să înțeleagă, dar și să evalueze produsele pe care le doresc, deoarece vor avea o mai mare autonomie, o înțelegere a vieții mai profundă, dar și o capacitate mai mare de a rezista unor factori influențabili.
Ce trucuri se folosesc în campaniile publicitare
În consecință, profesorul universitar Pânișoară amintește câteva trucuri (cf. Gass și Seiter, Manual de persuasiune, Polirom, 2009) folosite în campaniile publicitare prin care se transmite că odată cu cumpărarea produsului respectiv, se primește și valoarea sau stilul de viață la care fiecare aspiră.
Statutul social și elitismul: cei care cumpără produsele cărora li se fac campanie au ocazia să fie priviți cu admirație, ca aparținând unei clase privilegiate, din moment ce doar ele auacces la acele roduse sau și le pot permite.
Sexul sau romantismul: persoanele care utilizează produsul vor deveni mai atractive în ochii partenerilor de sex opus, devin irezistibile și își pot alege partenerii doriți.
Forța, viteza și puterea: vizează tot prestigiul.
Cultura tinerilor: nenumărate produse sunt promovate prin asocierea lor cu atitudinea rebelă, cultura tinerilor și un stil de viață diferit.
Siguranța: reclama la unele produse este gândită să ofere consumatorului, de regulă persoane mature, liniște și sentimentul de stabilitate.
Senzația de acasă și de apartenență: au și ele drept public principal persoanele mature, cărora li se insuflă senzația de căldură sufletească.
Ce trebuie să facă părintele
În cazul publicității destinate copiilor, trucurile cele mai folosite sunt: statutul social și elitismul, forța, viteza și puterea și cultura tinerilor.
Întrucât, potrivit studiilor, un om este bombardat, în medie, la peste 3.000 de mesaje publicitare pe zi, profesorul universitar Pânișoară, atrage atenția părinților de succes că este important să aibă în vedere trei întrebări: Care este imaginea sau stilul de viață asociat cu produsul? Imaginea sau stilul de viață respectiv sunt cu adevărat dezirabile ? Este imaginea pe care o caută micuțul sau stilul de viață la care aspiră? Cumpărarea produsului îi va oferi oare imaginea sau stilul de viață asociat produsului ? Dacă da, cum o să se întâmple acest lucru? Cum se poate evalua asta?
În plus, important este ca cel mic să nu urmărească reclame decât în prezența părintelui, iar împreună să să discute și să comenteze mesajul în baza întrebărilor prezentate anterior, pentru ca micuțul să își dezvolte gândirea independentă. Și la școală se poate continua o astfel de analiză, mai ales că societatea actuală este una care se modifică "accelerat".
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu